(Kiemelt kép: Unsplash+)
Képzeljük el az internetet egy nyüzsgő piacként. Itt, a neonfény és a digitális káprázat közepette minden sarok egy-egy reklámpálya; minden kattintás egy potenciális csapda. A hirdetők a mi figyelmünket is felkeltik, ajánlataik ugyanolyan múlékonyak, mint az itt villogó talmi feliratok. Ez nem csak marketing; ez egy elmejáték, ahol a mi döntésünk és preferenciánk lesz a legfőbb tét. A mesterséges intelligencia két „kalapot” viselhet ezen a digitális csatatéren. Az egyik a fekete, olyan ravasz stratégiákat dolgoz ki, melyek olyan döntések felé terelnek, lökdösnek, sőt, néha taszítanak is minket, melyeket egyedül talán nem hoztunk volna meg. A másik kalap fehér, a védelem jelzőfénye, mely erejét arra használja, hogy megvédjen minket a manipulációtól, és ténylegesen tudatos döntések felé tereljen. Mi történik, ha a mesterséges intelligencia önmaga ellen fordul (a fekete kalap a fehér kalap ellen) a marketingben? Az őrző MI túljárhat-e ellenfele eszén, hogy az etikus elkötelezettség és a valódi kapcsolat terét teremtse meg Merüljünk el a Titánok Harcában, és fedezzük fel, hogyan lehet az MI az a hős, akire a digitális korban szükségünk lenne.
Az elme vívódása: az impulzustól a belátásig
Daniel Kahneman „Gyors és lassú gondolkodás” című művét nem kell bemutatni. A kognitív folyamataink feltárása a döntéshozatal kettős rendszerű megközelítését tárja fel: a gyors, intuitív elsődleges rendszert és a lassú, logikus másodlagos rendszert. Minden egyes kattintás, minden mozdulat mögött e két rendszer harca áll: az ösztön és a belátás közötti kötélhúzás. A marketing lényegét tekintve egy tánc az elsődleges rendszerrel, agyunk gyors, impulzív és »érzelmi pilótájával«. Az azonnali szükségletek, a FOMO (Fear of Missing Out) és a most csábítása élteti. Ezek a technikák nem csak stratégiák. Olyan »horgok«, melyeket arra terveztek, hogy a sebezhetőség pillanataiban kapjanak el minket, és a döntéseinket olyan ösztönösnek érezzük, mintha egy tűzláng elől hátrálnánk.
De mi lenne, ha megváltoztathatnánk a diskurzust? Mi lenne, ha a végső kattintás előtti másodperc töredékében bevezethetnénk egy logikus összehasonlítást? Képzeljük el, hogy bevezetünk egy pillanatnyi elmélkedést, egy lélegzetvételnyi teret, ahol a másodlagos rendszer, elménk lassabb, logikusabb operátora felébred és átveszi a kormányt. Nem a döntések megállításáról van szó, hanem azok átalakításáról: vagyis hogy az impulzív kattintást megfontolt döntésekké alakítjuk. A mesterséges intelligencia egy egyszerű, intelligens lökést adhat, mely megtörheti a hipnotikus viselkedés varázsát, és meghívja a másodlagos rendszert, hogy csatlakozzon a vitához. Nem a választási lehetőségek megszüntetéséről van szó, hanem azok gazdagításáról, biztosítva, hogy amikor tetszik, vásárolunk vagy megosztunk, az valóban a mi döntésünk legyen.
Lehet, hogy a mesterséges intelligencia lesz a közvetítő, akire szükségünk van, a hang, mely súg az ösztöneinknek és az értelmünknek, biztosítva, hogy minden választásunkat megfontoljuk? Ez a sarkalatos kérdés vezet át minket a következő részhez, ahol konkrét marketingtechnikákat boncolgatunk, és bemutatjuk, hogy a mesterséges intelligencia hogyan tud olyan „digitális tájat” kialakítani, ahol a megalapozott döntések virágzanak, és az impulzív kattintásokat a „szilárd alapokon nyugvó” választás pillanatává alakítja át.
Személyre szabási paradoxon: a középút megtalálása
A hirdetésekkel elárasztott világunkban a személyre szabás ma a király (és ennek a hiper-perszonalizált változata). De van egy bökkenő. Ha túl sok, akkor olyan érzésünk lesz, mintha a Nagy Testvér figyelne minket. Ha túl kevés, akkor elveszünk a „Lényegtelenségek Tengerében”. A mesterséges intelligencia, a „játékváltó”, egyensúlyt kínál ezen a kötélen. Az MI visszaadja a gyeplőt nekünk. Lehetővé teszi számunkra, hogy finomítsuk és áthangoljuk azt, amit online látunk. Képzeljünk el egy tárcsát, mely szabályozza, hogy az internet mennyit tudjon rólunk. Ez nem csak egy remek ötletnek tűnik, ez egy forradalmat is hoz. Képzeljük el ezt: online vagyunk, és egy felugró ablak megkérdezi: „Mennyire ismerjük Önt?”. Néhány kattintással egy mesterséges intelligenciával működő adatkezelési platformon (DMP – Data Management Platform) úgy állíthatjuk be az adatvédelmünket, ahogyan azt szeretnénk. Nem túl nyitott, nem túl zárt. Pontosan tökéletes. A színfalak mögött ezt a varázslatot egy felhasználó-központú DMP teszi lehetővé. Ez egy olyan rendszer, mely tőlünk tanul, alkalmazkodik és a mi kényelmi szintünkhöz igazodik a mesterséges intelligencia segítségével. Dinamikus, érzékeny, és ami a legfontosabb, teljesen a mi irányításunk alatt áll.
Érzelmi hullámvasút: távol tartva a manipulációtól
A hirdetések manapság „érzelmi forgószéllel” járnak. Céljuk, hogy megnevettessenek, megríkassanak vagy hogy hirtelen felindulásból és puszta szeszélyből vásároljunk. Finom a határ a meghatottság és a manipuláció között. Itt lép a képzeletbeli intelligencia a képbe, egyensúlyt teremtve ezen az érzelmi kötélen. A mesterséges intelligencia az érzelmi iránytűnkké válik. Átnézi a tartalmat, mérlegeli az érzéseket, és biztosítja, hogy az üzenetek a megfelelő akkordot találják el. Nem túl tolakodóak, nem túl unalmasak. A lényeg az, hogy megtaláljuk a megfelelő pontot. Képzeljük el, ahogy görgetjük a hírfolyamunkat, egyszer csak az MI megállítja a hirdetést. Túlságosan valószínű, hogy megnyomjuk vagy sem a gombokat. Az MI a weboldal tartalomkezelő rendszerével (CMS) együttműködve azt javasolja, hogy mérsékeljük ezt a hatást, és 20 másodperces késleltetést adjunk az akcióhoz. Az eredmény? Az üzenetek manipuláció nélkül rezonál(hat)nak. Ez az egyensúly kihasználja a hangulatelemző algoritmusokat. Ezek az MI-eszközök a hirdetések szövegébe, képeibe, sőt, még a zenébe is belemerülnek, felmérve azok „érzelmi hőmérsékletét”. A CMS-szel integrálva biztosítják, hogy a tartalom megfelelőnek (érzelmileg vonzónak) tűnjön, és a manipulatívnak tűnő hirdetéseknél késleltetik majd a cselekvést.
Bizalmi egyenlet
A digitális korban a bizalom a legfőbb fizetőeszköz. A hamis értékelések és a megkérdőjelezhető jóváhagyások miatt a bizalom már viszont magában kevés. Így egyesíti erejét a mesterséges intelligencia és a blokklánc, és fordulatot hoz a hitelességért folytatott küzdelemben. Az MI a blokklánccal párosítva egyfajta detektívvé válik. Ellenőrzi, hogy az olvasott dicséretek és a látott ajánlások valódiak-e vagy sem. Nincs többé hamisítás. Nincs többé kétely. Ez a duó biztosítja, hogy minden jóváhagyás valóban megérje az időnket. Képzeljünk el egy olyan világot, ahol minden olvasott értékelés megváltoztathatatlan. A mesterséges intelligencia alaposan megvizsgálja ezeket a véleményeket, és kiszúrja a hitelességre vagy csalásra utaló mintákat. Ez olyan, mintha lenne egy „igazságszűrő” a digitális világban. A varázslat a blokklánc-technológia és az MI-algoritmusok integrálásával történik. A blokklánc hamisításbiztos nyilvántartást biztosít, míg a mesterséges intelligencia elemzi az adatokat az őszinteség szempontjából. Együttesen építik újjá az online bizalom alapjait, egy-egy értékeléssel.
A tudatos választások elősegítése
Láthatatlan erők gyakran befolyásolják online döntéseinket. A kognitív előítéletek, mint például a lemaradástól való félelem vagy a korlátozott idejű ajánlatok csábítása, finoman alakítják cselekedeteinket. De mi lenne, ha lenne egy mesterséges intelligencia előítélet-eltávolító eszközünk, mely rávilágítana ezekre a rejtett ösztönzésekre? A mesterséges intelligencia fényt vet az árnyékokra, ahol az elfogultságok leselkednek. Átvizsgálja a digitális tájat, azonosítja és jelzi a választásainkat befolyásoló elfogultságokat. A mesterséges intelligenciával az oldalunkon nem csak reagálunk, hanem megalapozott döntéseket hoz(hat)unk. Képzeljük el, hogy az interneten böngészve egy szelíd figyelmeztetést kapunk: „Ez az ajánlat a szűkösségi előítéletre játszik, hogy gyors cselekvésre késztessen”. Az üzenet hirtelen újra felébreszti logikus énünket, és megadja a szabadságot, hogy úgy válasszunk, hogy ne érezzük magunkat sürgetve. Az MI-algoritmusok működtetik ezt az éberséget. Összehasonlítják a marketingüzeneteket az elfogultsági mutatók átfogó adatbázisával. Ha egy kampány taktikája egy ismert előítéletnek felel meg, a mesterséges intelligencia jelzi azt, és esélyt ad arra, hogy megálljunk és átgondoljuk a dolgot.
Tudatalatti árnyékok
A fülbemászó reklámok és vonzó posztok felszíne alatt tudatalatti üzenetek rejtőznek: rejtett jelzések, melyeket arra terveztek, hogy tudatos tudatosság nélkül befolyásoljanak minket. Ez a láthatatlan meggyőzés homályos világa, de az MI fáklyavivő szerepet játszhat, felfedve, hogy mi rejtőzik a szemünk előtt. A mesterséges intelligencia mélyen belemerül a digitális szövetbe, felismeri a finom, gyakran láthatatlan jeleket, melyek megpróbálják befolyásolni a tudatalattinkat. Ő a mi vezetőnk az árnyékban, biztosítva, hogy a kapott üzenetek világosak és átláthatók legyenek, ne pedig manipulációba burkolózva.
Képzeljünk el egy olyan reklámot, mely egyszerűnek tűnik, de tudatalatti jeleket rejt. A mesterséges intelligencia elemzi ezt a hirdetést, azonosítja és kiemeli ezeket a rejtett elemeket, majd egy tisztább, átláthatóbb változatot kínál nekünk. Olyan, mintha röntgenlátásunk lenne a digitális világban. Ez a tisztaság a fejlett kép- és videóelemző mesterséges intelligenciának köszönhető. Minden egyes pixelt és képkockát alaposan megvizsgál a tudatalatti üzenetek jelei után kutatva. Ha talál valami rejtettet, az MI fényt derít rá, és lehetővé teszi számunkra, hogy megtévesztés nélkül láthassuk az élénk képet.
Mesterséges intelligencia vs. MI: a marketingért folytatott küzdelem
A digitális határvidéken közeleg a leszámolás. Az egyik oldalon a technológiai fejlődés olyan eszközökkel ruházta fel a marketingeseket, melyek ellenőrizetlenül átléphetik a meggyőzőtől a tolakodóig terjedő határt. Ez a digitális marketing „vadnyugata”, ahol gyakran a leggyorsabb húzás és a legélesebb célzás (a féktelen mesterséges intelligencia segítségével) győz. De itt az ideje, hogy egy új „hős” érkezzen a városba, aki megfordítja a kockát, és az „internet lelkéért2 vívott csatában mesterséges intelligenciát állít mesterséges intelligencia ellen.
Ez nem csupán az agresszív taktikák ellensúlyozásáról szól, hanem a harc szabályainak alapvető újradefiniálásáról. A mesterséges intelligencia, mely egykor „bérgyilkos” volt, most fehér sapkát vesz fel, és a digitális városainkat őrző rendőrbíróvá válik. A személyre szabást, az érzelmi manipulációt, a bizalmat, az elfogultságokat és a tudatalatti üzeneteket vizsgáló fenti részeken keresztül tanúi lehettünk annak, hogy a mesterséges intelligencia olyan erő lehet, mely egy kívánt egyensúlyt teremt, biztosítva, hogy a technológia úgy fejlesszen minket, hogy közben ne veszélyeztesse etikai iránytűnket.
A mesterséges intelligenciában, mint az etikus marketing eszközében rejlő lehetőségek óriásiak. Lehetőséget kínál arra, hogy rövidre zárjuk a marketinggépezetet, melyet segített felturbózni, és biztosítsuk, hogy a technológiai fejlődés a legjobbat hozza ki belőlünk, ne pedig a legrosszabbat. Az átláthatóságra, a felhasználói ellenőrzésre és az etikus elkötelezettségre összpontosítva az MI segíthet egy olyan digitális tájkép kialakításában, ahol a bizalom a fizetőeszköz és az integritás a törvény. Ez a felhívás visszhangzik a digitális síkságokon. Az agresszív marketingeseknek törekedniük kell a hitelességre. A technológiai szakembereknek etikusan kellene kódolniuk. A fogyasztóknak tiszteletteljes, becsületes digitális világot kellene követelniük. A mesterséges intelligencia irányítsa a mesterséges intelligenciát.
Tanulságok
Az MI mint védelmező és kihívó: Az MI képes a marketingstratégiák előmozdítására és a felhasználók manipulációtól való megvédésére, kettős szerepet testesítve meg a digitális világban.
Döntéshozatali egyensúly: A szünetek bevezetése a mesterséges intelligenciával a döntéshozatalt az impulzív (elsődleges) helyett a megfontolt (másodlagos) irányába tolhatja el, növelve a fogyasztói autonómiát.
Irányítás a személyre szabás felett: A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a felhasználók számára a relevancia és a magánélet közötti egyensúly szabályozását.
Érzelmi tartalom-mérséklés: A mesterséges intelligencia segít a marketing érzelmi hatásának mérséklésében, biztosítva, hogy az üzenetek vonzóak, de ne legyenek manipulatívak.
Vélemények és megerősítések hitelesítése: A mesterséges intelligencia és a blokklánc-technológia képes ellenőrizni az online vélemények és jóváhagyások hitelességét, és ezzel helyreállítani a bizalmat.
A kognitív előítéletek tudatosítása: A mesterséges intelligencia képes észlelni és figyelmeztetni a felhasználókat a marketingben megjelenő kognitív torzításokra, elősegítve a tudatosabb választást.
Tudatalatti üzenetek feltárása: A fejlett mesterséges intelligencia képes feltárni a tartalomban rejlő rejtett, tudatalatti üzeneteket, biztosítva az átláthatóságot és az etikus marketinggyakorlatokat.
A mesterséges intelligencia hatalomátvétele
Az MI képességek fejlődésével a marketingesek kihasználhatják a gépi tanulás és az automatizálás erejét, hogy értékes betekintést nyerjenek, megjósolják az ügyfelek viselkedését, rendkívül személyre szabott élményeket hozzanak létre, és előmozdítsák az üzleti növekedést. 2024 a marketingben az MI bevezetésének áttörő éve lesz. Az IDC szerint a vállalkozások 75%-a várhatóan növeli az MI-kiadásokat, és az előrejelzések szerint a növekedés mértéke 50% feletti lesz az előző évhez képest. A marketingesek 2024-ben egyre inkább a mesterséges intelligenciához fordulnak majd a leadgenerálás, a konverzió, az ügyfélszegmentálás, a tartalomkészítés és sok más fejlesztés érdekében.
Hiper-személyre szabott marketing
Az MI-algoritmusok tanulmányozzák az ügyféladatokat, hogy meghatározzák a viselkedést, az érdeklődési köröket, az értékeket és a szándékot. A marketingesek ezeket a meglátásokat kihasználva releváns üzeneteket készíthetnek, és személyre szabott ajánlásokat és ajánlatokat nyújthatnak minden egyes ember számára. A mesterséges intelligencia lehetővé teszi az 1:1 személyre szabást méretarányosan. Az olyan márkák, mint a Netflix, a Spotify és az Amazon a mesterséges intelligenciát használják a tartalom és a termékajánlások testreszabására. A marketingesek kombinálják az első féltől származó adatokat, a kontextuális információkat és az MI-alapú prediktív modellezést, hogy valós időben hiper-személyesítsenek a csatornákon keresztül. Az olyan személyre szabási motorok, mint az Optimove és a RedPoint Global segítenek a marketingeseknek az egyes ügyfelek igényeihez igazított, MI-alapú élményeket létrehozni.
Prediktív analitika
Számos marketingtevékenység megbízható adatok nélkül „zsigerből” irányított marad. 2024-ben a prediktív analitika a tervezés, a végrehajtás és az optimalizálás szerves részévé válik. Az MI megvizsgálja a múltbeli kampányok nagy adatait, hogy az előre jelzett teljesítmény alapján meghatározza a jövőbeli erőfeszítések optimális stratégiáit és csatornáit. Az olyan prediktív motorok, mint a 6Sense, a leadeket is pontozhatják, hogy meghatározzák az értékesítési felkészültséget és a várható üzletértéket. A marketingesek a kampányokat korán korrigálhatják az előre jelzett konverziós arányokra, az elkötelezettségi szintekre, az elvándorlási kockázatra és egyéb tényezőkre vonatkozó előrejelzések alapján.
Automatizált tartalomkészítés
A tartalom iránti kereslet folyamatosan növekszik. Az MI automatizálás segíti a marketingeseket a friss, testre szabott tartalmak nagyobb mennyiségű létrehozásában. Az olyan vállalatok, mint a Synthesia, MI-t használnak a videókészítés automatizálására. Az automatizált szkripteket, természetes nyelvi generálást, kreatív munkafolyamatokat és egyebeket a közönségre szabott blogok, közösségi posztok és hirdetések fejlesztésére használják. Az Automated Insights Wordsmith platformja az adatok alapján másodpercek alatt több ezer egyedi cikket és jelentést képes generálni. Az automatizált tartalom segít megszólítani a különböző vásárlási szakaszokban lévő ügyfeleket olyan személyre szabott eszközökkel, amelyek közvetlenül az igényeikhez szólnak.
Generációs ügyfélszegmentálás
A közönség közös jellemzőkkel rendelkező csoportokra történő szegmentálása segít a marketingeseknek az üzenetek és ajánlatok kiszolgálásában. A hagyományos szegmentálásnak azonban vannak korlátai. A mesterséges intelligencia a gépi tanulás segítségével több ezer adattípust és kombinációt értékel, hogy feltárja az adatokban rejtőző Next-Gen klasztereket és réseket. Az olyan dimenziók, mint a viselkedés, az érzelmek, az értékek, a prediktív modellek pontszámai, az életpálya és még sok más dimenzió kombinálható a gazdagabb szegmentálás érdekében. Az olyan eszközök, mint az Acoustic AI Audience Analyzer természetes nyelvi feldolgozást alkalmaznak a fogyasztói érzelmek és szándékok szegmentálására és a közönség bevonására. A finomhangolt Next-Gen klaszterek nagyobb kampányrelevanciát és konverziót eredményeznek.
Hangalapú elköteleződés
Az eMarketer szerint 2024-ben az amerikai felnőttek több mint 40%-a fog hangalapú asszisztenseket használni. Az olyan intelligens asszisztensek, mint az Alexa és a Google Home egyre nagyobb teret hódítanak. A marketingesek optimalizálhatják a tartalmat a hangalapú keresésre, hogy növeljék a felfedezést. A márkák olyan „készségeket” is létrehozhatnak az asszisztensek számára, amelyek hasznos információkat nyújtanak a fogyasztóknak, miközben erősítik a márkaépítést. Az asszisztensek NLP-t és gépi tanulást használnak a kérések értelmezésére, a szándék meghatározására és a válaszok személyre szabására. A marketingesek figyelemmel kísérik a párbeszédek átiratait, és a prediktív modellezést kihasználva feltárják a vásárlók hangulatát, a vásárlási szándékot, az elvándorlás kockázatát és a kampánylehetőségeket.
MI-optimalizált közösségi média hirdetések
A közösségi médiahirdetés növeli a forgalmat, a konverziókat és az értékesítést. Az olyan vezető platformok, mint a Facebook, az Instagram és a YouTube fejlett MI-eszközöket indítottak ennek az értéknek az optimalizálására. A marketingesek olyan kampánycélokat határoznak meg, mint a regisztrációk vagy vásárlások. Az automatizált munkafolyamatok prediktív analitikát és gépi tanulást használnak a teljesítmény valós idejű nyomon követésére, és az eredmények javítása érdekében folyamatosan optimalizálják a célzást, a kreatívokat, az elhelyezéseket és a liciteket. Az MI figyelembe veszi a vásárlói hajlandóságot, a kontextust, a hirdetési kreatívok személyre szabását, a frekvenciahatárokat és a kampány kannibalizálását. Az MI-optimalizálás jelentős javulást eredményez: az Instagram például több mint 30%-os javulásról számol be a kampányeredményekben. Az MI semmit sem hagy figyelmen kívül a közösségi hirdetési erőfeszítések optimalizálásakor.
A generatív MI mint az humán marketingesek barátja
Érkezik a generatív MI nevű forradalom a mesterséges intelligenciában. Az olyan modellek, mint a DALL-E 2, a Stability AI és a Google Imagen eredeti képeket, videókat, beszédet és szöveges kimeneteket képes generálni.
2024-ben a generatív MI a laboratóriumokon túl a marketingalkalmazásokba is bekerül:
A természetes nyelvi modellek hosszú szövegeket generálhatnak blogokhoz, cikkekhez és közösségi média posztokhoz, hogy kiegészítsék az emberi marketingírókat.
A kreatív vizuális modellek a kampánytémákat meghatározó szöveges felkérések alapján hatásos, eredeti képeket és videókoncepciókat alakíthatnak át, hogy ötleteket adjanak.
A hangalapú mesterséges intelligencia képes nagy hűségű hangmintákat generálni a voiceover koncepciókhoz és podcast-ötletekhez.
Bár a kimenet minősége ma még nem egységes, a generatív mesterséges intelligencia gyors fejlődése 2024-ben lehetővé teszi a marketingesek számára, hogy ezeket a kreatív motorokat a tervek kitalálásához, a kampányok alakításához és a tartalomfejlesztés skálázásához felhasználják.
A növekedés ösztönzése mesterséges intelligenciával
A mesterséges intelligencia előrejelző meglátásokkal és a személyre szabás és a kreatív kiegészítések révén felerősített eléréssel ruházza fel a marketingeseket. Ahogy az MI bevezetésének akadályai csökkennek, a felhasználás és a kiadások a vállalati méretben felgyorsulnak, hogy a konverziót, a megtartást és a növekedést magasabbra tornázzák. A 2024-es év a mesterséges intelligencia marketinget segítő erejének kitörési időszakának ígérkezik. Azok a márkák, amelyek korán kihasználják az MI-t, fenntartható versenyelőnyre tesznek szert a gazdagabb ügyfélélmény és a rezonancia révén, amelyet ebben az MI által vezérelt korban ki tudnak alakítani. A marketingszakemberek számára itt az ideje, hogy stratégiáikat az MI erejével a jövőre nézve biztosítsák. Az mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket ma megtestesítő, előrelátó marketingszakemberek a holnapban még előrébb léphetnek.