(Kiemelt kép: Unsplash+)
Sokan nem szeretik a „közösségi média marketing” kifejezést. A social media ereje a kapcsolat, és biztosíthatunk mindenkit, hogy az emberek nem fognak kapcsolódni egyetlen céghez sem, ha csak „marketinget” csinálnak nekik. Ha azonban melléjük állunk, amikor szükségük van rá, és segítünk, tájékoztatjuk őket vagy esetleg szórakoztatjuk őket, akkor van esély egy új kapcsolat szikrájára és ez egy nagyszerű kiindulópont lehet. Ahelyett, hogy a közösségi médiát csak „marketingnek” tekintenénk, át kell fogalmazni a stratégiát, persze nem lehet letagadni, hogy ez mégis egy erőteljes marketingfolyamat első lépése. Ahhoz, hogy kihasználhassuk a közösségi média lehetőségeit, a mai fogyasztói realitások tágabb kontextusában kell szemlélnünk.
Az érzelmek szerepe
Ahhoz, hogy megértsük ezt a folyamatot, lépjünk hátra, és azonosítsuk a marketing két típusát. Az első típus a közvetlen marketing, vagyis az értékesítés ösztönzése hirdetések, promóciók, kuponok révén. A közösségi médiának van némi szerepe ebben a tranzakciós világban, különösen, ha „kondicionálta” követőit, hogy figyeljenek a közösségi média marketingjére az akciók és különleges ajánlatok tekintetében. És természetesen a közösségi média döntő szerepet játszik az ügyfélszolgálatban is. De azt állíthatjuk, hogy a marketing legnagyobb lehetősége mindig a márkamarketing marad. A márkamarketing egyszerű példája a Coca-Cola. Mi jut eszébe bárkinek, ha a Coca-Colát említjük? Valószínűleg ez: a Coca-Cola évtizedeken keresztül dollármilliárdokat költött arra, hogy a barna színű cukros vízről a cuki jegesmedvék érzelmi relevanciájára irányítsa a figyelmet. A márkamarketing érzelmi jelentést teremt egy cég és az ügyfelei között. Elvárást teremt arra vonatkozóan, hogy egy bizonyos érzést érezzenek, amikor kapcsolatba lépnek egy márkával. Valószínűleg eltérő érzelmi reakciókat váltanak ki az olvasóinkból a következő szavak, ami a márkamarketing évtizedeinek eredménye: Harley Davidson, LEGO, Burger King, Apple. A közösségi média és a tartalom is táplálhatja a személyes márka mögötti érzelmeket.
Az érzelmi kontinuum
A közösségi média fontos szerepet játszhat a márkamarketingben, mely hosszú távú, hűséges ügyfeleket hoz létre. A legtöbben azt láthatjuk, hogy a social media érzelmi kapcsolata gyenge, vagyis efemer. Gyakran úgy érezhetjük, hogy a posztolás olyan, mintha egy palackba zárt üzenetet dobnánk az óceánba, remélve, hogy valaki majd csak észreveszi egyszer. A közösségi média marketing igazi ereje abban rejlik, hogy képes összekapcsolni minket releváns új emberek világával, olyanokkal, akiknek talán kellünk, szükségük van ránk, és talán még hűséges vásárlóként is szeretnek minket. Értékesítési nyelven ez a tölcsér teteje, a kapcsolat és a lehetséges értékesítés kezdete. Ez az igazi varázslat akkor kezdődik, amikor olyan módon lépünk kapcsolatba az emberekkel, mely kiváltja a kíváncsiságukat. Amikor meg tudjuk őket mozgatni a közönségünk felé. A közönség azoknak az embereknek a csoportja, akik feliratkoznak a tartalmainkra, például blogokra, videókra, podcastokra, Instagramra és más opt-in csatornákra. Ha van egy feliratkozókból álló közönségünk, akkor az érzelmi kapcsolat egy teljesen új szintjét érhetjük el. Az üzenetünk már nem úszik a média óceánjában, megbízható eléréssel rendelkezünk. Az előfizető mindig azt üzeni nekünk: nem baj, ha kommunikálsz velem. Engem érdekelnek a márkád üzenetei. Ez a személyes márkaépítés alapvető stratégiája is. Sajnos a legtöbb cég itt megáll. Elmaradnak az ügyfelekkel való végső érzelmi kapcsolattól, a közösségtől.
A közösségi média marketing közönséghez vezet
A Belonging to the Brand című könyvből kiderül, hogy a közösség az, melyet a rajongók vagy ügyfelek közötti kapcsolatok, vagy a közös cél és a fejlődő elköteleződés jellemez, de páratlanul alkalmas arra, hogy értelmes érzelmi kötődést hozzon létre az ügyfelekkel. Valójában az aktív és elkötelezett közösség az érzelmi váltási költségek egy rétegét hozza létre. Az ügyfeleink szó szerint úgy érzik, hogy a márkánkhoz tartoznak. A közösség köteléke sokkal többet jelent, mint a megbízható elérés. Lehetővé teszik az organikus érdekérvényesítést, ami a leghihetetlenebb marketing, amit csak kívánhatunk. A közösségi médiának ez az új jellemzése (a közönséghez és a közösséghez vezető top-of-the-funnel kapcsolat) a legpontosabb ábrázolása a közösségi média marketingstratégia szerepének napjainkban. A probléma az, hogy a legtöbb vállalkozás megragadt a közösségi média marketing 15 évvel ezelőtt kialakult szemléleténél. Akkoriban a világ sokkal másabb volt. Már azzal is fel lehetett hívni magunkra a figyelmet, ha egyszerűen rendelkeztünk egy érdekes közösségi média fiókkal (ez hatalmas újdonság volt!). Ez már nem így van. Ha a közösségi médiastratégiája teljes egészében a tartalmak posztolásából áll, egy nagyobb stratégia nélkül, mely közönséghez és közösséghez vezet, akkor a szervezetének fel kell ébrednie, és látnia kell az új világot, ahogyan ez ma valóban működik.
MI a közösségi média marketingben
A közösségi média marketing minden vállalkozás marketingstratégiájának kritikus eleme. A technológia gyors fejlődésével a mesterséges intelligencia a közösségi médiastratégiák szerves részévé vált. A kutatások szerint az MI piaca a közösségi médiában 2026-ra várhatóan eléri a 3 714,89 millió dollárt, a 2021-2026 közötti előrejelzési időszakban 28,77%-os CAGR-rel. Ez azt jelzi, hogy a következő években jelentősen nő az MI használata a közösségi média marketingben, ami világszerte döntő szerepet fog játszani a vállalkozások növekedésében. A múltban az MI-t elsősorban arra használták, hogy nagy mennyiségű adatot elemezzenek, és releváns meglátásokkal lássák el a vállalatokat. Egy közösségi média menedzser például egy közösségi figyelő eszközt használt arra, hogy megértse a vállalatával kapcsolatos közhangulatot a közösségi médiában. Ezután átnézte az adatokat, hogy megértse, mit mondanak az emberek a vállalatukról, mikor mondják, és hogyan mondják. Ez a folyamat, bár hatékony volt, időigényes volt, és jelentős emberi erőforrásokat is igényelt. A mesterséges intelligencia azonban gyorsabban és pontosabban képes elvégezni ezt a feladatot, mint az emberek. A technológia fejlődésével az MI többre is képes, mint nagy mennyiségű adat elemzése. Ma már az MI a közösségi média marketingben számos feladat elvégzésére használható, többek között: megnyerő tartalom létrehozása, a tartalom közzétételének legjobb időpontjának meghatározása, a tartalmak ütemezése és automatikus közzététele a közösségi média fiókokban. Válaszolás a megjegyzésekre és üzenetekre és válaszok adása gyakran feltett kérdésekre chatbotok segítségével és így tovább.
Az MI használatának eredményei
A célközönség jobb megértése
Az MI használatával a közösségi médiamarketingben jobban megérthetjük, hogy mi érdekli a közönségét, és milyen tartalmak találnak visszhangra náluk. Ez segíthet jobb tartalmak és célzott kampányok kidolgozásában. Azt is lehetővé teszi, hogy jobban megértsük, hogy a nap mely időszakai ideálisak a posztoláshoz, hogy a legjobb visszajelzéseket kapjuk. Bár a legtöbb közösségi médiaplatform rendelkezik beépített elemzőeszközökkel, az újabb eszközök és bővítmények segítségével több adatot gyűjthetünk, és jobban megérthetjük közönségét és annak igényeit.
Fokozott felhasználói elkötelezettség
A felhasználók elkötelezettsége az egyik legkritikusabb mérőszám a közösségi média marketingben. Minél több felhasználót tudunk bevonni a tartalmainkba, annál valószínűbb, hogy cselekedni is fognak, akár egy termék megvásárlásával, akár a tartalmaink megosztásával vagy visszajelzéssel. A mesterséges intelligencia használata a közösségi médiamarketingben többféleképpen is segíthet a felhasználói elkötelezettség növelésében. Az egyik legelterjedtebb módja az MI használata a közösségi média fiókokba automatikusan posztolt tartalmakhoz. Ez lehetővé teszi, hogy a tartalmat az optimális időpontokban posztoljuk, így a legnagyobb eséllyel tudnak majd elköteleződni. A mesterséges intelligencia egy másik módja a felhasználói elkötelezettség növelésének az üzenetekre adott automatikus válaszok révén érhető el. Ez lehetővé teszi, hogy gyors válaszokat adjunk a gyakran feltett kérdésekre, miközben munkatársaink más, sürgetőbb kérdésekkel foglalkozhatnak.
Továbbfejlesztett tartalomcélzás
A mesterséges intelligencia közösségi média marketingben való alkalmazásának egyik legnagyobb előnye, hogy segíthet jobban megcélozni a tartalmat a közönségének. Az MI használatával a közösségi média marketingben algoritmusok és szövegelemzés segítségével azonosíthatjuk közönségünk érdeklődési körét, demográfiai adatait és egyéb információkat, melyek segítségével célzottabb tartalmakat hozhatunk létre. Ez segíthet olyan tartalmak kidolgozásában, melyek rezonálnak a közönségére, ami nagyobb elkötelezettséget eredményez.
Javított általános ROI
A közösségi média marketing esetében a végső cél a befektetés pozitív megtérülése. Minél jobban tudjuk javítani a ROI-t a mesterséges intelligencia alkalmazásával a közösségi médiamarketingben, annál jobb. A leggyakoribb módok közé tartozik, ahogyan a mesterséges intelligencia javíthatja a ROI-t: növekvő eladások, jobb ügyfélszolgálat, jobb ügyfél-elkötelezettség a személyre szabott tartalmak és célzott hirdetések révén, valamint fokozott márkaismertség és márkahűség.
Az MI jövője a közösségi média marketingben
Ahogy a mesterséges intelligencia egyre fejlettebbé válik, úgy lesz egyre értékesebb a közösségi média marketingben. A jövőben még több olyan MI-eszközre számíthatunk, melyek segítenek növelni a ROI-t és javítani a közösségi média marketinget. Az egyik ilyen várható fejlesztés a jobb mesterséges intelligencia azon képessége, hogy automatikusan válaszoljon a kérdésekre, megjegyzésekre és üzenetekre a közösségi média fiókjainkban. Jelenleg ez a gyakorlat a chatbotok használatára összpontosít. Az MI fejlődésével azonban várható, hogy ez a gyakorlat egyre inkább beépül a közösségi médiamarketingbe, olyannyira, hogy a kommenteken és chateken belüli automatikus válaszok a felhasználó alapján személyre szabhatóak lesznek, és szinte emberhez hasonló találkozást biztosítanak. A mesterséges intelligencia átalakítja azt, ahogyan a vállalkozások kapcsolatba lépnek az ügyfelekkel, növelik a márkájukat, és jobb élményt nyújtanak a felhasználóknak. Az olyan eszközök, mint a Jasper AI, a magas szintű MI-író(gép), segíthetnek a vállalkozásoknak olyan vonzó tartalmakat létrehozni, melyek rezonálnak a közönségükre. Hasonlóképpen, az olyan platformok, mint a TailWind segíthetnek a tartalom közzétételének legjobb időpontjának meghatározásában és a megfelelő ütemezésben. A közösségi média marketing világában az MI nem csak egy divatos szó; ez a játék megváltoztatását jelenti. Az MI kihasználásával a vállalkozások javíthatják közösségi médiastratégiáikat, hatékonyabban bevonhatják közönségüket, és végső soron növelhetik ROI-jukat.
A generatív MI előnyei és kihívásai
Egy ötletgazda, egy szövegíró, egy trendi dizájner és egy hozzáértő szerkesztő, mindez a nap 24 órájában elérhető. Ez az, amit az MI jelent, ami a gépi elmés tartalomgenerálást illeti. Akár reklámkampányokat, promóciókat vagy influenszerekkel való együttműködést folytatunk, a generatív MI jelentősen felgyorsíthatja a munkafolyamatokat. Kiváló eszköz arra, hogy gyorsan rengeteg tartalmat pumpáljon ki, de szelektíven is használhatjuk az üzenetek finomítására vagy a SEO-nk finomhangolására. A kezdetleges MI-modellek által előállított robotikus, futószalagos tartalmak ideje talán lejárt, de egy gyakorlott szem könnyen ki tudja szúrni az MI szerzőségének árnyalatait (legalábbis egyelőre). A legjobb eredmények eléréséhez még mindig szükség van egy emberre, aki szinergiában dolgozik a mesterséges intelligenciával. Egyes MI-modellek az úgynevezett „MI-hallucinációktól” is szenvednek. Ez a generatív modellek tervezésének egy velejáró hibája, amikor néha olyan kimeneteket produkálnak, melyek első pillantásra hihetőnek tűnnek, de közelebbről megvizsgálva nem sok értelmük van. Továbbá ide sorolható az emberi kreativitás árnyalatainak hiánya, az adatokon alapuló tartalomszemélyesítés, vagy a márka hangjával való tökéletes összehangolás kihívása. A rutin marketingfeladatok automatizálása, de a felügyelet és a minőség ellenőrzés szükségessége is. Az MI néha nem megfelelő vagy értelmetlen tartalmakat állíthat elő. A generatív mesterséges intelligencia megadja a keresett betekintést, a közönség szegmentálásától és az érzelemelemzéstől kezdve a tartalom optimalizálásig és az elkötelezettség előrejelzéséig. Akár a márkaemlítéseket szeretnénk nyomon követni, akár a felhasználói viselkedésbe merülnénk el, a mesterséges intelligencia egyetlen igazságforrásként működhet. Természetesen fennáll a túloptimalizálás veszélye. A közösségi média alapvetően az emberi interakció platformja. Ha túlságosan az adatokra és a számok „ropogtatására” összpontosítunk, az elfedheti az „emberi elemet”, az érzelmi visszhangot, melyet nem lehet steril tartalommal helyettesíteni.
Tiszteljük az emberi tényezőt
Az automatizálás menő dolog. De még ne cseréljük le az egész kreatív csapatát egy csordányi csipogó robotra. A legjobb eredményeket akkor érhetjük el, ha a mesterséges intelligenciát az emberi kreativitással szinergiában alkalmazzuk. A generatív MI áthidalja az adatvezérelt meglátások és a fantáziadús történetmesélés közötti szakadékot. Segíthet a tartalmi ötletek kigondolásában vagy a következő nagy trend előrejelzésében. De az empátia, a kulturális kontextus és a személyes tapasztalatok keveréke az, ami igazán emlékezetes tartalmat hoz létre. A generatív mesterséges intelligencia a csapatunknak dolgozik, nem pedig fordítva. Hozzunk létre szinergiát az alábbiakkal: a rutinfeladatok automatizálásával, hogy csapatunk a stratégiai döntésekre koncentrálhasson. Indítsunk brainstorming-üléseket MI-val, és hagyjuk, hogy a csapat iterálja az üzeneteket. Az ember által generált tartalmak tesztelése és finomítása mindig a legfontosabb marad végül a legjobb hatás érdekében. De MI-robotokat bátran használhatunk a gyors válaszokhoz, de soha nem nélkülözzük az emberi empátiát a mélyebb interakciókhoz.
Hogyan fogja a generatív MI átalakítani a közösségi marketinget?
A közösségi médiaplatformok új fejezete itt kopogtat az ablakunkon. De mi vár még ránk? Egy olyan ponton vagyunk, ahol az MI még csak most kezdi felforgatni a marketing területet. És ezt több fronton is teszi. A márkák számára lehetővé teszi, hogy többet tudjanak meg az ügyfelekről és a preferenciáikról, valamint hiper-személyre szabott, adatvezérelt tartalmak létrehozását és terjesztését. A generatív mesterséges intelligencia elfogadása is egyre nagyobb teret nyer. A WebFX jelentése szerint a marketingesek 45%-a már használ mesterséges intelligenciát tartalomkészítésre. A nagyarányú használathoz igazodva valószínűleg egyre nagyobb szerepet kapnak majd a mesterséges intelligenciával működő hirdetési menedzsment- és automatizálási szolgáltatások, melyek a marketingcsapatok terheit könnyítik meg. A tartalomkészítés azonban csak az egyik felfedezésre váró lehetőség. A fejlett nagy nyelvi modellekhez való hozzáféréssel a chatbotok új életre kelnek. A márkák mostantól a bonyolultabb ügyfélmegkereséseket és interakciókat is le tudják terhelni, több erőforrást irányítva a magasabb szintű kezdeményezésekbe, melyek szerves (értsd: emberi) leleményességet igényelnek. A nagy márkák így hajlandóbbak lesznek teljes körű partnerséget kötni az MI-megoldások szolgáltatóival. Jó példa erre az OpenAI és a Bain & Company közötti együttműködés, melynek célja a Coca Cola számára személyre szabott tartalmak és célzott üzenetek küldése. A nyílt forráskódú, helyben futtatott és házon belül képzett MI-modellek növekvő piaca szintén lehetőséget kínál az innovatív márkák és ügynökségek számára, hogy egyedi eszközöket építsenek. A mesterséges intelligencia demokratizálódása kiegyenlítheti a versenyfeltételeket, és kihasználhatja az egykor kizárólag a nagyvállalatok számára elérhető személyre szabott marketingstratégiákat.