(Kimemelt kép: Unsplash+)
Természetesen a Web3 alapelvei, mint például a decentralizáció, az identitás, a tulajdonjog, mind lényeges szempontjai lesznek ennek a következő fázisnak, de valami másra érdemes gondolni. A web átalakulása a folyamatos információátadás felé halad. Ha a keresés első verziója a kék hiperlinkek, a második verzió pedig a tudásgráfok voltak, akkor a harmadik verzió a folyamatos információátadásról szól, ami közelebb áll a valódi emberi beszélgetéshez és a tudásmegosztáshoz. A tudásgráfok az információk strukturált módon történő rendszerezéséről szólnak, míg a folyamatos információátadás a különböző rendszerek és emberek közötti folyamatos információ megosztásról. Gondoljunk az internetre úgy, mint az emberi agyra. A web átalakulásának középpontjában a nagyméretű nyelvi modellek állnak, melyek a nyelv tanulása és feldolgozása révén az emberi agy működését utánzó módon próbálnak meg működni. Az agyhoz hasonlóan ezek a modellek több, egymással összekapcsolt számítási csomópontból, úgynevezett „neuronokból” állnak, melyek egymással együttműködve elemzik és értelmezik a beérkező információkat.
A másodpilóta paradigma
A ChatGPT hatására a világ megismerkedett az internetes kommunikáció egy másfajta formájával. Bár a chatbotokat és a hangalapú asszisztenseket már megtapasztaltuk a weboldalakon, okostelefonokon és otthoni eszközökön, ez valami sokkal fontosabb dolog. A ChatGPT úgy működik, mint egy intelligens és kreatív asszisztens, mely szintetizálja az internet egészéből származó információkat. De nem csak a chatbeszélgetésekről van szó, a bot-jelenség a cselekvésalapú termelékenység irányába mozdult el. Ha figyelembe vesszük a magánéletünkben végzett összes tevékenységet, például az utazásszervezést, a pénzügyek intézését és az online vásárlást, valamint a szakmai feladatainkat, akkor azonnal hozzáférhetünk a magasan képzett asszisztensek, az igényekre hangolt „másodpilóták” sokaságához, amelyek tízszer hatékonyabbá tesznek minket. Az internet lényegében információfogyasztási platformból szolgáltatási platformmá alakul át azáltal, hogy személyre szabott feladatmenedzsmentet és tudásátadást biztosít másodpilóták formájában. Ehhez pedig szüksége lesz a mi adatbevitelünkre, hogy okosabbá váljon. Ez a mesterséges intelligencia mindenütt jelenlévő természetéről szól, mint egy lehetővé tevő és környezeti technológiáról, amely egyszerűen úgy fogja működtetni a webet, mint az elektromosság. Az átmenet már folyamatban van, és gyors ütemben fog felgyorsulni, látjuk már ezt?
El tudjuk képzelni az életünket internet nélkül?
Mindannyian felismerjük, hogy a mobiltechnológia az igazi paradigmaváltás a világ kialakulásában, ahogyan azt ma tapasztaljuk. A rejtett igazság azonban az, hogy az internetes forradalom nélkül nem lenne okostelefon. Mi ennek a forradalomnak az eredményei vagyunk. Kezdhetjük egy egyszerű kérdéssel: el tudjuk képzelni az életünket internet nélkül? Csak csukjuk be a szemünket egy pillanatra, és gondoljunk arra, milyen volt az élet a világháló előtt. Csak azok emlékezhetnek erre az időre, akik az internet előtt születtek és nőttek fel. Ha Ön digitális bennszülött, ez a feladat egyszerűen lehetetlen lesz. Az ezredfordulósok – más néven digitális vásárlók – soha nem fognak megtapasztalni egy olyan világot, ahol nincs kapcsolat és nincsenek mobileszközök. Igen, vannak még bolygónknak olyan (kis) területei, melyek nincsenek bedrótozva és bekábelezve, de – legalábbis nekünk, akik a fejlett országokban élünk – nehéz elképzelni az életet a Google, az Amazon, az Apple vagy a Facebook előtt. Ha rákeresünk a Google-on (hol máshol!), rengeteg kísérletet vagy kutatást találunk az internet nélküli életről. Mindegyik egyetlen határozott igazságra fut ki: „El sem tudom képzelni az életemet internet vagy okostelefon nélkül. Ez szerves része annak, aki vagyok.” Az internet még viszonylag fiatal (éppen 2021-ben ünnepelte 32. születésnapját), de az összekapcsolhatóság máris hosszú távú hatásokat eredményezett. Minden egy telefonvonalba dugott kábellel kezdődött, és ma már az egész világot a tenyerünkben hordozzuk. Van egy pontos pillanat, ami örökre megváltoztatta a dolgokat, és ez az volt, amikor az internet kijött az otthonunkból, egy okostelefon nevű kis dobozban tartva. A Statista legrissebb adatai szerint már 5,16 milliárd csatlakoztatott ember él a világon (ebből 4.76 social media felhasználó is). Más szóval a világ lakosságának közel 60%-ka már online van, otthon és mobileszközökön.
Naponta több mint 50 millió tartalmat osztunk meg; több mint 1 milliárd weboldal van online; naponta több mint 500 millió tweetet küldünk, havonta több mint 50 milliárd tartalmat osztanak meg a Facebookon; 2021-ben több mint 15 milliárd terméket adtak el az Amazonon, ezek 40%-át a harmadik feles eladók adták el. Ami igaz az emberekre, az még inkább igaz a szervezetekre. A mai üzleti tevékenység teljesen más, mint az alig egy évtizeddel ezelőtt még magától értetődőnek tartott legjobb gyakorlatok. Minden bizonyosság hirtelen eltűnt, elmosta a „konnektivitás” áradata. Az internet új szerződéseket, de egyben hatalmas lehetőségeket is hozott azok számára, akik képesek időben reagálni és felszabadítani a feltörekvő technológiák erejét. Az évek múlnak, de a verseny szabályai ugyanazok maradnak: csak akkor lehetsz sikeres, ha megérted, mi történik, ha alkalmazkodsz a technológia és a viselkedés fejlődéséhez, és ha válaszolsz az új ügyfelek soha nem látott igényeire. Az üzlet és a technológia kéz a kézben jár, ahogy az ügyfélélmény is. Bármilyen elemzés arról, hogyan változott az élet, úgy tűnhet, mint egy utazás az emlékek útján, de segít megérteni azt is, hogy hová tartunk mindannyian, mint emberek, ügyfelek és szervezetek. Íme tehát az a 10 mód, ahogyan az internet megváltoztatta (és továbbra is meg fogja változtatni) az életmódunkat.
10 mód, ahogyan az internet megváltoztatta az életünket
KUTATÁS
Hová megy, amikor információt gyűjt egy termékről vagy választ keres? Természetesen a Google-hoz. Az internet vált az elsődleges információforrássá, a keresőmotorok pedig az információkhoz való hozzáférés fő kapujává. Az okostelefonnak köszönhetően a teljes tudás a zsebünkben van. Oktatás, esszék, termék összehasonlítás, önfejlesztő tippek, technikai részletek, diéták, csináld magad az interneten minden megtalálható. Ha márka vagy, ott kell lenned értelmes tartalmakkal.
KOMMUNIKÁCIÓ
Emlékszel még a telefonhívásokra és a levelekre? Komplex fejlődésnek vagyunk tanúi abban, ahogyan kapcsolatot tartunk más emberekkel és cégekkel. Először jöttek a csevegőszobák és fórumok, majd – különösen az okostelefonok elterjedése után – a közösségi hálózatok és az online közösségek. A személyes kommunikáció még mindig fontos, de egyre inkább idegenek széles körére támaszkodunk, amikor arról döntünk, hogy mit tegyünk és mit vásároljunk. A mobilkorszakban a kommunikáció a hálózatok kiépítéséről szól.
KERESKEDELEM
Az Amazon, az eBay és az online piacterek sikere azt mondja, hogy egy üzlet fizikai helyének felkeresése már nem kötelező, ha vásárolni szeretnénk. Egy adott termék vásárlása egy csatornákon átívelő utazásnak tűnik: megnézhetjük a terméket a boltban, kereshetünk információt online, összehasonlíthatjuk az árakat a kereskedők között, az alkalmazáson belül intézhetjük a vásárlást, és átvehetjük a boltban. A kiskereskedelmi ágazat felbomlása mindig a kiskereskedelmi vásárlói élmény megújítását is jelenti.
UTAZÁS
Nem is olyan régen az utazás lényege a felfedezés gondolata volt. Még mindig az? Ma már mindent megtudhatunk egy helyről, még mielőtt elhagynánk az otthonunkat. A tervezés pedig soha nem volt még ilyen egyszerű és olcsó: vannak weboldalak az információkhoz, mobilalkalmazások a valós idejű kedvezményekhez és ajánlatokhoz, virtuális valóság a teljes 3D-s elmélyüléshez. A mobiltechnológia még akkor is ott van, amikor már ott vagyunk: Uber a megfizethető transzferért, Airbnb az olcsó szállásért, Google Maps az útkereséshez, TripAdvisors az ínyenc éttermekért. Kinek van már szüksége utazási irodákra?
SZÓRAKOZÁS
Emlékszünk, amikor még a videotékába kellett mennünk, hogy kikölcsönözzünk egy VHS-t, remélve, hogy a keresett film még nem foglalt? Ez már a múlt. Az internetnek köszönhetően minden, amire szüksége van, egy helyen található, és ritkán van szükségünk valami fizikai dologra (pl. DVD-re) ahhoz, hogy élvezhessük. Az okostévék és a játékkonzolok új generációjának megjelenésével már csak egy kapcsolatra van szükségünk, legyen szó filmstreamingről (Netflix), zenéről (Spotify), sportélményről vagy igény szerint személyre szabott tartalmakról.
PÉNZÜGYI SZOLGÁLTATÁSOK
Valaha az embereknek a legalapvetőbb pénzügyi műveletek ellenőrzéséhez a bankot kellett felkeresniük. Ez még az online bankolás hajnala, a dezintermediáció előtt volt. A lakossági banki szolgáltatások „uberizációja” előtt. A technológiai trendek arra kényszerítették a hagyományos intézményeket, hogy szembenézzenek az evolúció kihívásával, az általános számlákból valódi emberi lényekké váljanak. Most azt kell tenniük, hogy ne a termékekre és a pénzre összpontosítsanak, hanem kezdjenek el a lakossági banki ügyfélélménnyel törődni. Az innováció (mobiltárca, egyérintéses fizetés) és a személyre szabás nevében.
KAPCSOLATOK
Nem kell ismerni valakit ahhoz, hogy szeressük. Nem kell, hogy a buszra várakozás közben az összes kártyáját néhány perc alatt kijátssza. Most már egyszerűen egy alkalmazás letöltésével és egy profil kitöltésével megtalálhatjuk életünk szerelmét – vagy legalábbis új barátokat ismerhetünk meg. Legyen szó randizásról vagy szakmai kapcsolatok kiépítéséről, az interneten megtaláljuk a helyünket. Ez a fejlődés a vállalkozásokra nézve is következményekkel jár: az emberek most már egy szélesebb bizalmi körre támaszkodnak, más, alig ismert emberekre, akik így vagy úgy, de befolyásolhatják a döntéseiket.
EGÉSZSÉGÜGY
Az internet korában mindenki orvos. Bár nem szabad megbízni abban, amit az interneten olvasunk, ha valamilyen tüneteket érzünk, tagadhatatlan, hogy a technológia megváltoztatta az orvosi tapasztalatokat, valamint az orvosok és a betegek közötti kapcsolatot. Egyrészt fennáll a félrevezető információk veszélye, másrészt pedig az a kialakulóban lévő tudatosság, hogy a mobileszközök javíthatják az életminőséget és segíthetnek a betegségek megelőzésében. A viselhető eszközök technológiája a fő hajtóereje az önkövetési megszállottságnak; az egészségügyi platformokkal (HealthKit) összekapcsolva fogják alakítani az egészségügy jövőjét.
MARKETING
Amikor a kommunikáció módja megváltozik, a marketingtechnikák is ennek megfelelően változnak. Ha megpróbáljuk a hagyományos marketingötleteket a mai világra alkalmazni, hamarosan rájövünk, hogy azok elavultak és nem hatékonyak. Az ok egyszerű: a vásárlók megváltoztak, megváltozott a vásárlási magatartásuk. Még ha az üzletben vannak is, az interneten keresztül összehasonlítják a termékeket. A proximity marketing sikere annak köszönhető, hogy (a vállalatoknak) kontextustudatos tartalmakkal kell lekötniük a vásárlókat, és értelmes és személyre szabott élményekkel kell megörvendeztetniük őket.
FOGLALKOZTATÁS
Tényleg napi nyolc órát kell az irodában töltenünk ahhoz, hogy produktívak legyünk? Húsz évvel ezelőtt ennek a kérdésnek egyáltalán nem volt értelme. Természetesen ott kellett lenni. Ma már más a helyzet, és minden az internetről szól. A webalapú eszközök fejlődése és a felhőszolgáltatások terjedése szükségtelenné tette a fizikai együttlétet. Az állandó összekapcsolhatóság ökoszisztémájában élünk és dolgozunk, és ez a rugalmasság nevében teljes szemléletváltásra készteti a munkáltatókat és a kormányokat. Ez az életminőség javítása és az ineffektivitás csökkentése érdekében.