Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A sikeres digitális transzformáció fázisai

MEGOSZTÁS

A digitális átalakulás mára az üzleti növekedés és innováció központi elemévé vált. A transzformáció már nem csak egy divat, hanem kritikus és stratégiai üzleti kezdeményezés, hogy a cégek versenyképesek maradhassanak a pandémia utáni válságokkal terhelt világban. A technológia forradalom, a COVID, valamint a makro- és fogyasztói trendek hatására az elmúlt években a vállalatok szembesültek azzal, hogy az üzleti folyamatok, a működés és az ügyfélélmény javítása érdekében technológiát kell váltaniuk.

(Kiemelt fotó: Unsplash)

Sokakat el fogok keseríteni, de a legtöbb digitális transzformáció kudarcot vall. Különböző szakértők és elemzők mutattak rá, hogy az eredeti célokat el nem érő digitális átalakítások aránya 70% és 95% között mozog, az átlag 87,5%. Ez azért érdekes, mert a digitális átalakulás már legalább egy évtizede a vállalati napirendek élén áll, és a lassulásnak semmi jele (mindenki ezt akarja a piacon, csak nem vagy, nem jól csinálja). A mostani pandémia utáni időszak lett a legnagyobb ösztönző a digitális transzformációs trendek erősödésére, igaz a legtöbben csak egy minimális kényszeres transzformációt hajtottak végre eddig és csak részben.

A sikeres digitális transzformáció fázisai
A digitális átalakulás már legalább egy évtizede a vállalati napirendek élén áll (Fotó: Unsplash)

A digitális átalakulás fázisai

A digitális transzformáció alapja mindig egyben szervezeti tanulás is kell, hogy legyen. Ha egy vállalkozás belülről nem készült fel a változáshoz, már eleve bukásra van ítélve minden ilyen modernizáció és vállalati szintű átalakulás, de a meglévő üzletágak átalakítása sem fog soha sikerülni. Az első lépés a modernizáció kell, hogy legyen vagyis a meglévő folyamatok és funkciók egyszerűsítése és digitalizálása. Az ügyfélélmény esetében ez az ügyfélalkalmazások tervezéséről vagy új önkiszolgáló érintkezési pontok bevezetéséről szól. Az üzemeltetés esetében a termékek összekapcsolásáról és az alapvető folyamatok digitális átalakításáról. A munkavállalói élmény kapcsán a HR folyamatok automatizálásáról vagy a munkavállalók számára önkiszolgáló portál biztosításáról. El kell oszlatni egy tévhitet: ezek a digitális programok még nem fogják átalakítani a szervezetet. Akárcsak egy háznál az alapozásnál, itt is digitálisan kell erősebbé és okosabbá tenni elsőként magát a szervezetet. Ha ez sikerül, akkor gyors megtérülést biztosít, mely táplálhatja az összetettebb digitális beruházásokat a későbbiekben.

A sikeres digitális transzformáció fázisai
El kell oszlatni egy tévhitet: ezek a digitális programok még nem fogják átalakítani a szervezetet (Fotó: Unsplash)

A második lépésben az egész vállalatra kiterjedő átalakítás kerülhet terítékre. Itt az összetett, értékláncokon átívelő változtatási erőfeszítések kerülhetnek végre elő: ilyen lehet egy teljesen integrált vásárlói élmény biztosítása valamennyi fizikai és digitális csatornán például. De az üzemeltetés számára ez lehet egy, az állapotfenntartást szolgáló, a dolgok internetét (IoT) alkalmazó alkalmazás vagy a rendeléstől a készpénzkezelésig tartó folyamatautomatizálás is. Ide tartozhat az agilis munkamódszerek céges intézményesítése vagy a folyamatos tanulás és átképzés kultúrájának meghonosítása a vállalatban. A hagyományos szervezeti silók összehangolása, a megfelelő irányítási modellek kialakítása, új tehetségek felvétele. A vállalati szintű átalakítások általában a meglévő folyamatok javítására és optimalizálására összpontosítanak. Ha azonban sikerrel járnak, gyakran új értékteremtési lehetőségeket nyitnak meg, például új ügyfelek elérésével vagy a működés új, hatékony módjainak megtalálásával.

A harmadik lépésben kerül sor az új üzleti és bevételi rendszerek kifejlesztésére, a meglévő portfólió torta növelésével. Ez lehet a termékek és szolgáltatások értékesítéséről egy új előfizetéses üzleti modellre való áttérés, az üzemeltetés esetében az adatok és elemzések bevetése a termékek vagy rendszerek működési teljesítményének pontos előrejelzésére. Ezek már a digitális transzformáció látványos és valódi jelei, mivel kihívást jelentenek a szervezet meglévő folyamatai, struktúrái és képességei számára, így ezek mindig új munkamódszereket igényelnek.

A sikeres digitális transzformáció fázisai

Minden a vezetőkön múlik

Mint minden változás, a digitális transzformáció sikere is a vezetésen múlik, hiszen a meglévő és megszokott működési modellről csak az ő segítségükkel lehet és kell egy új és radikálisan más metódusra áttérni. Gyakran ez megköveteli a szervezet határainak újragondolását is, mivel a hagyományos lineáris ellátási láncokról új ökoszisztémák felé mozdulnak el, így minden digitális átalakulás belső érettséget is igényel. A leírt lépések természetesen nem minden vállalatra érvényesek, lehet az üzleti modellekkel kísérletezni is megfelelően előkészített pilot projektek keretében is. Az első fázis viszont ritkán hagyható el, a digitális szervezeti érettség megléte a legfontosabb, ez alapozhatja csak meg a vállalat sikerének az esélyeit.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek