Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge

MEGOSZTÁS

A LinkedIn használata kulcsfontosságú, ha folyamatosan új lehetőségek után kutat. A közösségi hálózat többször is úgy maradt fenn, hogy az alapoktól kezdve újjáépítette magát. Most a ChatGPT-szerű „kopilótákkal” kívánja segíteni a felhasználókat.

(Kiemelt kép: Unsplash+)

A 2003. május 5-én indult LinkedIn lesz az első a 2000-es évek eleji technológiai összeomlásból született közösségi médiaóriások sorában, melyik túljutott a tizenéves korszakán: a Facebook, a YouTube, a Reddit és a Twitter is 20 éves lesz a következő három évben. Bár ezek az inkumbensek bizonyítottan túlélők, az Elon Musk vezette Twitternél bekövetkezett problémák és az olyan kihívók, mint a TikTok és a Bluesky felemelkedése miatt a közösségi média olyan versenyképesnek tűnik, mint évek óta nem volt.  A LinkedIn most előkészületeket tesz a további 20 év túlélésére is azáltal, hogy integrálja a mesterséges intelligencia „kopilótáit”, ahogy a Microsoft szereti a virtuális asszisztenseket nevezni, és segít igazságosabbá tenni a munkaerő-felvételt is. A LinkedIn a Szilícium-völgyi termékmenedzserek és mérnökök, köztük az alapító vezérigazgató, Reid Hoffman kis csoportjából alakult ki, akik szerettek volna egy olyan módszert, mellyel nyomon követhetik kapcsolataikat a startup közösségekben, hogy megtalálják a legmenőbb munkahelyeket, és magukkal hozhassák barátaikat. Hoffman, aki később elnök lett, távozott, hogy a befektetésekre koncentrálhasson, miután a Microsoft 2016-ban 26 milliárd dollárért megvásárolta a szolgáltatását. Ma a LinkedInnek több mint 930 millió felhasználója van. Bevétele 34 százalékkal, közel 14 milliárd dollárra nőtt a tavaly június 30-án zárult évben, bár jóval kisebb üzlet, mint a Meta, melynek éves bevétele tavaly közel 117 milliárd dollár volt, de szinte monopolhelyzetben van az üzleti célú felhasználói bázisa miatt.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
A LinkedIn most előkészületeket tesz a további 20 év túlélésére is azáltal, hogy integrálja a mesterséges intelligencia „kopilótáit”, ahogy a Microsoft szereti a virtuális asszisztenseket nevezni, és segít igazságosabbá tenni a munkaerő-felvételt is (Fotó: Unsplash+)

A mesterséges intelligencia színre lép

A LinkedIn a Google mellett az egyik legkorábbi nagy technológiai vállalat lett, mely növelte a gépi tanulásban zajló forradalomba való befektetését. Már korán „megcsapolta” a technológiát, 2007-ben indította el a jellegzetes „People You May Know” funkcióját, mely új kapcsolatokat ajánlott. A szűkös számítási kapacitás azonban kezdetben azt jelentette, hogy három hónapon keresztül ugyanazt a három nevet láthattuk mindig. Ez a korlátozás arra késztette a LinkedInt, hogy létrehozzon egy új, Kafka nevű adatgyűjtő technológiát, mely megszámolta, hányszor látott valaki egy adott javaslatot, hogy biztosítsa, hogy ne unja meg ugyanazokat a régi arcokat. A 2011-ben nyílt forráskódúvá tett Kafka, mely az Átváltozások híres szerzőjéről, Franz Kafkáról kapta a nevét, ma már széles körben használatos a technológiai iparban az aktivitás, például egy hirdetés megtekintésének nyomon követésére.  Az algoritmusok alkalmazása a LinkedIn számára is korai ízelítőt adott a vállalatnak abból, hogy az MI milyen etikai kérdéseket vethet fel. A vállalat a viccek céltáblájává vált, mert a „People You May Know” (Emberek, akiket talán ismersz) segítségével spammelő kapcsolatfelvételi kéréseket ösztönzött. A LinkedIn arra képezte ki a rendszert, hogy olyan felhasználókat ajánljon, akikkel a néző valószínűleg megpróbálna kapcsolatot is teremteni, nem pedig olyan kapcsolatokat, melyeket mindkét fél szívesen látott volna. Egy 2015 körüli frissítés végre megváltoztatta a funkciót, hogy olyan embereket mutasson, akik valószínűleg elfogadják a meghívást majd a kapcsolatfelvételre. Ez az egyszerű változtatás nagy változást hozott. A kapcsolatkérések hangolása csak egy része volt annak, hogy a LinkedIn megküzdött a globális álláspiac feletti hatalmával. A LinkedIn keresési eredményekre, illetve a jelölt- vagy állásajánlásokra vonatkozó algoritmusainak bármilyen „tisztességtelen vagy tisztességes” ferdítése befolyásolhatja, hogy ki és kit vesz fel majd szinte minden piacon ma már.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
A szűkös számítási kapacitás azonban kezdetben azt jelentette, hogy három hónapon keresztül ugyanazt a három nevet láthattuk mindig. Ez a korlátozás arra késztette a LinkedInt, hogy létrehozzon egy új, Kafka nevű adatgyűjtő technológiát, mely megszámolta, hányszor látott valaki egy adott javaslatot, hogy biztosítsa, hogy ne unja meg ugyanazokat a régi arcokat (Fotó: Unsplash+)

2018 körül úgy döntöttek, hogy az álláskeresőkkel szembeni egyenlő bánásmódot helyezik előtérbe, vagyis nem engedik, hogy a LinkedIn MI-rendszerei olyan tényezők, mint például a demográfiai jellemzők alapján torzítsanak. Az oldalon a jelölteket átvilágító menedzserek dönthetnek úgy is, hogy elrejtik a jelöltek profilképeit, hogy csökkentsék az elfogultság lehetőségét a felvételi döntésekben. Emellett a vállalat létrehozott egy olyan eszközt, mely segít a szoftvermérnököknek észrevenni, ha egy változás növeli az egyenlőtlenséget a felhasználók között. Ma már a LinkedIn vezetői támogatták azt a törekvést, hogy a toborzókat arra ösztönözzék, hogy a jelölteket olyan készségek alapján vizsgálják meg, mint a költségvetés kezelése vagy a spanyol nyelvtudás, ne pedig az iskolai végzettség vagy a korábbi munkáltatók alapján, hogy igazságosabb felvételi gyakorlatot hozzanak létre. Az elmúlt hónapokban a LinkedIn-t pásztázó bérbeadók több mint 45 százaléka szűrőkérdések vagy keresési szűrők segítségével szemlézte a készségadatokat. A LinkedIn felhasználói közül ma már sokkal többen adnak hozzá készségeket a profiljukhoz a hagyományos állás- és végzettségi adatok mellett, és a vállalat algoritmusai ezeket akkor is össze tudják kapcsolni az állásleírásokkal, ha azok nem sorolják fel kifejezetten a szükséges készségeket.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
Ma már a LinkedIn vezetői támogatták azt a törekvést, hogy a toborzókat arra ösztönözzék, hogy a jelölteket olyan készségek alapján vizsgálják meg, mint a költségvetés kezelése vagy a spanyol nyelvtudás, ne pedig az iskolai végzettség vagy a korábbi munkáltatók alapján, hogy igazságosabb felvételi gyakorlatot hozzanak létre (Fotó: Unsplash+)

Profil-összefoglalók és állásajánlatok

A LinkedIn, a Microsoft tulajdonában lévő, üzletközpontú közösségi oldal két új, mesterséges intelligenciával működő funkciót indított el: az MI által generált profil-összefoglalókat és az álláshirdetéseket. Az a lépés, hogy több MI-elemet integráltak a platformba, nem meglepő módon annak eredménye, hogy a Microsoft igyekszik az OpenAI beszélgetésalapú GPT háttérrendszerét integrálni minden alkalmazásába és funkciójába. Az új funkciók implementációja további lehetőségeket kínál a LinkedIn-profil létrehozásához, és az álláshirdetések javítása érdekében MI-generált állásleírásokkal is bővül. Emellett a LinkedIn új oktatási lehetőségeket kínál az MI-technológiájában a LinkedIn Learningen keresztül.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
Az a lépés, hogy több MI-elemet integráltak a platformba, nem meglepő módon annak eredménye, hogy a Microsoft igyekszik az OpenAI beszélgetésalapú GPT háttérrendszerét integrálni minden alkalmazásába és funkciójába (Fotó: Unsplash+)

GPT-alapú íróeszköz profil-összefoglalók szerkesztéséhez

A LinkedInhez hozzáadott új, GPT-alapú eszköz személyre szabott írásjavaslatokat kínál a LinkedIn-profilok létrehozásához. A Premium verzió lehetőséget biztosít a felhasználók számára, hogy a LinkedIn-jelenlétükhöz címszót vagy „Rólunk” összefoglalót generáljanak. A start gomb megérintésével és a kívánt profil-összefoglaló kiválasztásával a rendszer automatikusan kitölti az összefoglalót a felhasználó adatai és több millió felhasználói bejegyzése és mintái alapján. A rendszer az OpenAI GPT modelljeire támaszkodik az új összefoglalók generálásához. Az új, MI-alapú funkció gyors és egyszerű módot biztosít a LinkedIn-felhasználók számára, hogy jól reprezentálják képességeiket és tapasztalataikat anélkül, hogy sok időt kellene azzal tölteniük, hogy kreatív módon tűnjenek ki álláskereső sorstársaik közül.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
A Premium verzió lehetőséget biztosít a felhasználók számára, hogy a LinkedIn-jelenlétükhöz címszót vagy „Rólunk” összefoglalót generáljanak. A start gomb megérintésével és a kívánt profil-összefoglaló kiválasztásával a rendszer automatikusan kitölti az összefoglalót a felhasználó adatai és több millió felhasználói bejegyzése és mintái alapján (Fotó: Unsplash+)

A tartalom másolásának és az eredetiség elvesztésének ördögi kockázata

A meglévő példákon alapuló tartalom másolásának egyik lehetséges hátránya, hogy idővel minden nagyon hasonlóvá válhat. Ahogy egyre több tartalmat generál a mesterséges intelligencia, és még több tartalmat táplálnak az eszközbe, hogy még több tartalmat generáljon, fennáll a lehetősége annak, hogy végül minden úgy fog kinézni, mint egy másolat másolata (gondoljunk itt Jean Baudrillard okos szimulákrum elméletére is). A felhasználók gyakran értékelik az eredetiséget, és különböző módokat keresnek arra, hogy kitűnjenek mások közül. Az óvatos következtetés itt az, hogy míg sok egyénnek nehézséget okoz a jó Linkedin-tartalmakkal való előállás, az MI által generált tartalomra való támaszkodás értékes kiegészítést jelenthet egyben számukra. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy az automatizált anyagokat a korábban létező anyagok korlátozzák, és így potenciálisan elveszíthetik az egyénre jellemző izgalmat, egyediséget vagy személyiséget.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
Ahogy egyre több tartalmat generál a mesterséges intelligencia, és még több tartalmat táplálnak az eszközbe, hogy még több tartalmat generáljon, fennáll a lehetősége annak, hogy végül minden úgy fog kinézni, mint egy másolat másolata (gondoljunk itt Jean Baudrillard okos szimulákrum elméletére is) (Fotó: Unsplash+)

MI-alapú álláshirdetések

A LinkedIn egy új eszközzel is kísérletezik, mely mesterséges intelligenciát használ az állásleírások megírásának felgyorsítására és egyszerűsítésére. Bár még túl korai lenne teljesen átlátni, hogy ezek az új, mesterséges intelligenciával működő funkciók hogyan hatnak majd az üzleti termelékenységre, tagadhatatlan, hogy a generatív MI-elemek fokozatos elterjedésével sokan fogják használni őket, ami számos iparág működésében jelentős változásokat eredményez.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
A LinkedIn egy új eszközzel is kísérletezik, mely mesterséges intelligenciát használ az állásleírások megírásának felgyorsítására és egyszerűsítésére (Fotó: Unsplash+)

A LinkedIn Learning MI-tanfolyamai

A szakértők azt tanácsolják az egyéneknek, hogy maradjanak kicsit türelmesek és várjanak még, míg az MI-hullám egy kicsit lecsillapodik, és biztosítsák, hogy minél többet megértsenek arról, hogyan működnek ezek a rendszerek. Ez a rész azért kulcsfontosságú, mert ezek a rendszerek előbb-utóbb utat fognak találni a modern munkahelyeken. A LinkedIn Learning platform így új tanfolyamokkal segíti a felhasználókat abban,  hogy megismerkedjenek az MI-technológia legújabb eszközeivel és trendjeivel.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge
A szakértők azt tanácsolják az egyéneknek, hogy maradjanak kicsit türelmesek és várjanak még, míg az MI-hullám egy kicsit lecsillapodik, és biztosítsák, hogy minél többet megértsenek arról, hogyan működnek ezek a rendszerek (Fotó: Unsplash+)

Az MI-elemek integrálása a LinkedIn platformjába a különböző iparágakban a mesterséges intelligencia egyre szélesebb körű elterjedésének jele. Ahogy a technikai környezet fejlődik, az MI egyre inkább jelen van, és előbb-utóbb az Ön munkahelyére is el fog érkezni. Míg az MI által generált profil-összefoglalók gyors és egyszerű módot kínálnak a készségek és tapasztalatok jó bemutatására, az egyedi személyiség kialakítása a profilokban segít az egyéneknek kitűnni a tömegből. A LinkedIn új tanfolyamai segítenek a felhasználóknak abban, hogy a hullám előtt járjanak, és általában véve javítsák az MI-technológia rendszereinek és trendjeinek megértését. Az új, mesterséges intelligenciával támogatott állásleíró eszköz beépítése leegyszerűsíti a toborzási folyamatot, és segít a vállalkozásoknak a termelékenység javításában. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy ezeknek az automatizált rendszereknek lesznek korlátai, ezért továbbra is ajánlott időt fektetni az egyéni profilok kreatív oldalának fejlesztésébe.

A LinkedIn és a mesterséges intelligencia ördöge

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek