Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba

MEGOSZTÁS

A nyelvtanulás szerves készség a globalizált világban, mivel a legtöbb vállalat manapság nagyra értékeli az egy vagy több idegen nyelvet beszélő munkavállalókat. Bár rengeteg nyelvi forrás és eszköz áll rendelkezésre, az elkötelezettségi arány csökkenni látszik, mivel a felhasználók gyakran úgy érzik, hogy túlterheltek, és nincs motivációjuk a tanulás folytatására. Szerencsére van remény a mesterséges intelligencia nyelvtanulási alkalmazásokba történő integrálásával, ami fokozhatja az elkötelezettséget.

(Kiemelt kép: Unsplash+)

A mesterséges intelligencia kitartóan hatol be mindennapi életünkbe. Már szerves részét képezi az e-kereskedelemnek, a marketingnek, a FinTech-nek, a gyártásnak és az autóiparnak is. Itt az ideje, hogy az MI-t az idegennyelv-tanulásban és az oktatásban is alkalmazzuk. A neurális hálózati képességek használata a mesterséges intelligencia alapú nyelvtanulással együtt forradalmasítani fogja az oktatást a diákok és a tanárok, valamint a vállalati szektor számára. A mesterséges intelligencia algoritmusai minden területen képesek az e-tanulás fejlődését elősegíteni. A nagyvállalatok nyelvtanulási megoldást használhatnak alkalmazottaik tudásának fejlesztésére is. Az egyéni tanulók az MI-alapú nyelvtanulás segítségével bárhol és bármikor tanulhatnak. A hagyományos iskolák beépíthetik ezt az új gépi elmés nyelvtanulást a diákok lehetőségeinek diverzifikálása érdekében. A mesterséges intelligencia eLearningben való alkalmazásának előnyei elképesztőek lehetnek.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
A neurális hálózati képességek használata a mesterséges intelligencia alapú nyelvtanulással együtt forradalmasítani fogja az oktatást a diákok és a tanárok, valamint a vállalati szektor számára (Fotó: Unsplash)

A gépi tanulás előnyei az oktatásban

Alkalmazkodás a diákok igényeihez

Egy 25 diákból álló osztályban gyakorlatilag lehetetlen, hogy a tanár mindenki számára megtalálja a megfelelő megközelítést. Az új nyelv tanulására szolgáló mesterséges intelligencia alkalmazásának köszönhetően azonban minden egyes diák igényeit figyelembe lehet már venni. A tanulási folyamatba integrált MI-vel a pedagógusok rengeteg adatot gyűjthetnek a tanulókról, érdeklődési körükről, képességeikről stb. Ha ezeket az adatokat elemzik, akkor a személyre szabott oktatás útját egyengethetik. Az ilyen nyelvtanulási platformok lehetővé teszik, hogy a tanulók a saját tempójukban dolgozzanak, megismételve a témákat és kiemelve azokat a dolgokat, melyekkel gondjaik vannak, bevonva őket azokba a feladatokba, melyeket a legjobban értenek, megszólítva az érdeklődési körüket, és figyelembe véve olyan tényezőket, mint például a kulturális háttér. Az adatok azt is lehetővé teszik a tanárok számára, hogy megértsék, mi zajlik a diákjaik fejében, és megjósolják jövőbeli teljesítményüket is.

Azonnali visszajelzés nyújtása

A mesterséges intelligenciával történő nyelvtanulással a visszajelzés gyorsabban érkezik. Ha keményen dolgozunk egy fontos teszten, az eredményekre való várakozás intenzív lehet. És amikor egy héttel később meglátjuk a hibákat, melyeket vétettünk, lehet, hogy nem is emlékszünk arra, hogyan és miért követtük el azokat. A mesterséges intelligenciával működő nyelvtanulási platform képes a teszteket és még az esszéket is automatikusan osztályozni, közvetlenül a leadás után, rámutatva a hibákra és javaslatokat téve arra, hogyan kerülhetjük el azokat a jövőben. Ez lehetővé teszi a diákok számára, hogy azonnal tegyenek lépéseket a hibáik kijavítására, és valószínűleg jobban teljesítsenek a jövőbeli teszteken. Ami a tanárokat illeti, a mesterséges intelligencia alapú nyelvtanulási megoldások pontosan meghatározhatják a tananyaguk gyengeségeit, és segíthetnek nekik abban, hogy lássák, mit lehet javítani az előadásokon vagy a gyakorlati feladatokban, milyen kérdések félrevezetőek, és mely tanulóknak van szükségük további útmutatásra.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
A tanulási folyamatba integrált MI-vel a pedagógusok rengeteg adatot gyűjthetnek a tanulókról, érdeklődési körükről, képességeikről (Fotó: Unsplash)

Nincs félelem a kudarctól

Nem baj, ha hibázunk, az emberek általában így tanulnak. Sajnos, amikor a diákok hibáznak, rossz jegyeket kapnak, vagy nem tudnak válaszolni a kérdésekre, gyakran szégyellik magukat, sőt megijednek. A mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban nem fogja megdorgálni vagy kritizálni a tanulókat, nem fogja az egész osztály előtt megmondani nekik, hogy nem elég okosak, vagy azzal fenyegetni őket, hogy jelentést tesznek a szüleiknek vagy meglátogatják az igazgatót. A mesterséges intelligencia anélkül tudja értékelni a tanulókat, hogy valójában elítélné őket.

A tanárok újradefiniált szerepe

Nem, a mesterséges intelligencia nem fogja elveszíteni a tanárok állását, de újra fogja definiálni a tanárok szerepét. Ahelyett, hogy a tanárok lennének a „bölcsek” a színpadon, ők lesznek a „kalauzok” a színpad mellett, ami azt jelenti, hogy a technológia átveszi a tanárok hétköznapi feladatait, míg ők inkább a tanulók „tanácsadóivá” válnak. Mivel a mesterséges intelligenciával történő nyelvtanulás elvégzi az osztályozást és a papírmunkát is, a tanároknak több idejük marad a tanulási folyamat koordinálására és a diákok mentorálására. Azok az oktatók, akik jobban értenek a technológiához, kipróbálhatják az „adattudósok” szerepét is, akik elemzik és felhasználják a tanulási folyamat során nyert adatokat.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
A mesterséges intelligencia nem fogja elveszíteni a tanárok állását, de újra fogja definiálni a tanárok szerepét (Fotó: Unsplash)

Mélyebb bevonás a tanulási folyamatba

Az új nyelv tanulására használt mesterséges intelligenciának köszönhetően a tanulók a világ bármely pontjáról a saját tempójukban tanulhatnak, saját céljaikat határozhatják meg, és személyre szabott tanmenetet követhetnek. A tanároknak nem kell majd minden évben ugyanazt az anyagot átismételniük, köszönhetően a tanulás személyre szabott, diákonként eltérő megközelítésének. Ráadásul a mesterséges intelligencia segíteni fog olyan magával ragadó játékok, kvízek és egyéb tanulási és felfedező tevékenységek kidolgozásában, amelyek a tanulási programokat a diákok érdeklődési körével kombinálják.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
Mivel a mesterséges intelligenciával történő nyelvtanulás elvégzi az osztályozást és a papírmunkát is, a tanároknak több idejük marad a tanulási folyamat koordinálására és a diákok mentorálására (Fotó: Unsplash)

Az EdTech-ben használt mesterséges intelligencia nyelvtanulási algoritmusok

A mesterséges intelligenciát és az idegennyelv-tanulást egyesítő algoritmusok százai segítik a számítógépek okosabbá válását. Néhányuk, például a Decision Tree, a K-Means, a Naive Bayes és a dimenziócsökkentő algoritmusok sikeresen alkalmazhatók az oktatásban is. A Decision Tree arra szolgál, hogy segítse az MI-rendszereket abban, hogy okos, adatvezérelt döntéseket hozzanak. Az MI-nek pedig képesnek kell lennie arra, hogy az adatokat magától osztályozza, erre szolgál a K-Means és a Naive Bayes. Végül pedig az MI-nak gyorsan kell gondolkodnia, és a dimenziócsökkentő algoritmusok segíthetnek, ha túl sok az adat. A természetes nyelvi feldolgozás (NLP), a kollokáció-kivonatolás és a kölcsönös pontinformáció (PMI) szintén segítik a mesterséges intelligenciát abban, hogy értékes eszközzé váljon a nyelvtanulásban. Az NLP lehetővé teszi, hogy a gépek olvassák és megértsék az emberi nyelvet; a kollokáció-kivonatolás információszerzésre, dokumentumok osztályozására és nyelvi generálási problémák megoldására használható; a PMI pedig azt tudja mérni, hogy egy szó mennyit árul el egy másikról.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
Az MI-nek pedig képesnek kell lennie arra, hogy az adatokat magától osztályozza, erre szolgál a K-Means és a Naive Bayes (Fotó: Unsplash)

MI a nyelvtanulási alkalmazásokban

A vezető szereplőktől, mint a Duolingo, a feltörekvő startupokig a nyelvtanulási alkalmazások a mesterséges intelligencia eszközeit alkalmazzák, hogy a felhasználóknak zökkenőmentes és személyre szabott tanulási élményt nyújtsanak. Lássuk, hogyan használják ezek a vállalatok az MI-t a tanulók elkötelezettségének fokozására.

Duolingo

A Duolingo a világ legnépszerűbb online nyelvtanulási alkalmazása, mely több mint 300 millió aktív felhasználóval rendelkezik. Több mint 100 tanfolyamot kínál 38 nyelven, és nagymértékben támaszkodik a mesterséges intelligenciára a személyre szabott tanfolyamok biztosításához. A Duolingo MI chatbotokkal rendelkezik, melyekkel szöveges üzeneteket küldhetünk a készségeink fejlesztése érdekében. Az algoritmus arra van kiképezve, hogy megértse a kontextust, és valós idejű válaszokat adjon a tanulóknak. Legújabb integrációjuk a beszédfelismerést is bevonja a nyelvtanulásba, mely megtanítja a szavak helyes kiejtését. A tanuló a mikrofon segítségével rögzíti beszédét, és elküldi azt a chatbotnak. Az algoritmus viszonyítási pontokat használ, például anyanyelvi beszélők hangjából vett referenciákat, és rámutat a kiejtési hibákra.

Az alkalmazás másik szemléletes példája a mesterséges intelligencia, azaz a gépi tanulás és a természetes nyelvfeldolgozás eszközeinek használatára a tanuló nyelvi szintjének meghatározására szolgáló értékelő teszt. Az MI technológia automatikusan több ezer tesztet hoz létre, beleértve az olvasás, írás és beszéd szakaszokat, osztályozza őket, és A1-től C2-ig terjedő tudásszintekbe sorolja őket. A Duolingo nyelvtanulási rendszerének középpontjában a gamifikáció áll. Amint valaki elkezd egy tanfolyamot, elindul a pontgyűjtés sorozata. Az alkalmazás naponta emlékeztetőt küld, hogy jelentkezzünk be, hogy ne veszítsük el a sorozatunkat. Minél több egymást követő napon jelentkezünk be, annál több pontot gyűjthetünk, melyeket később extra funkciók, például kvízek feloldására használhatunk. A GPT-4 mostani debütálásakor jelentették be, hogy az új modellt már a Duolingónál is honosítják rögvest, egy külön Max nevezetű csomagban. Ebben egy Roleplay nevezetű funkcióban lehet a gépi elmével gyakorolni az elsajátított készségeket változatos beszélgetések formájában.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
A Duolingo nyelvtanulási rendszerének középpontjában a gamifikáció áll (Fotó: Unsplash)

Babbel

A Babbel egy német nyelvtanulási alkalmazás és egy e-learning platform, amely 14 nyelven kínál tanfolyamokat. A vállalatnak jelenleg több mint 20 millió aktív felhasználója van, és a nyelvtanulási folyamat elősegítése érdekében a valós élethelyzeteket és az ismétlő foglalkozásokat használja. A Duolingóhoz hasonlóan a Babbel is beszédfelismerő technológiát használ a helyes kiejtés elősegítésére, és személyre szabott tanulási tevékenységeket integrál a felhasználók bevonása érdekében. Emellett az alkalmazás online tesztet kínál a felhasználók számára, hogy felmérjék hallás- és olvasási készségeiket, és intelligens mesterséges intelligencia-algoritmusok osztályozzák ezeket a teszteket. A Babbel rendelkezik egy Review Manager eszközzel is, mely emlékeztet a nap folyamán ismétlendő szavakra és mondatokra. Ez az MI-algoritmus a szóközös ismétlés módszerén alapul, amely egy olyan tanulási módszer, melynek célja, hogy a szavak a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába kerüljenek az ismétlés és az áttekintés meghatározott időintervallumai révén.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
Az alkalmazás online tesztet kínál a felhasználók számára, hogy felmérjék hallás- és olvasási készségeiket, és intelligens mesterséges intelligencia-algoritmusok osztályozzák ezeket a teszteket ( Fotó: Unsplash)

Memrise

A brit Memrise nyelvtanulási alkalmazás 23 nyelven kínál kurzusokat, és világszerte több mint 50 millió felhasználója van. Egyedisége a valós idejű tárgyfelismerő rendszerében rejlik. Ez az eszköz lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy lefényképezzenek különböző tárgyakat, és az alkalmazásban felfedezzék, hogy az adott nyelven hogyan hívják őket. A felhasználóknak egyszerűen csak rá kell kattintaniuk a „Felfedezés” módra, és a kamerát egy tárgyra kell irányítaniuk. A Memrise mesterséges intelligencia algoritmusa felismeri azt, és azonosítja a tárgy nevét a képernyőn. A Memrise a személyre szabott tanulási megközelítést is előtérbe helyezi chatbotjaival. Ezeket a botokat úgy programozták, hogy valós életbeli beszélgetéseket folytassanak a felhasználókkal, akik gyakorolni szeretnék a készségeiket. A beszélgetések során kijavíthatják a nyelvtani hibákat, és új szókincset kínálnak, amelyet az adott témák keretében használhatunk.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
Az MI-algoritmus a szóközös ismétlés módszerén alapul, amely egy olyan tanulási módszer, melynek célja, hogy a szavak a rövid távú memóriából a hosszú távú memóriába kerüljenek az ismétlés és az áttekintés meghatározott időintervallumai révén (Fotó: Unsplash)

Busuu

A Busuu egy Spanyolországban fejlesztett nyelvtanulási alkalmazás, amely 12 különböző nyelven kínál tanfolyamokat világszerte több mint 100 millió felhasználónak. A Busuu kombinálja a mesterséges intelligencia alapú nyelvtanulást az egy az egyhez élő korrepetálással, hogy teljes körű nyelvtanulási élményt nyújtson a felhasználóknak. 2016-ban a Busuu partnerségre lépett a Google Assistant Google Home rendszerével, és elkezdett spanyol nyelvleckéket kínálni a Google Assistant hangfelismerő rendszerén keresztül. Azok, akiknek van Google Assistantjuk, a „Talk to Busuu” (Beszélj a Busuu-hoz) szóval aktiválhatják azt, és úgy beszélgethetnek az MI programmal, mintha az egy valódi spanyol tanár lenne. A mesterséges intelligencia virtuális asszisztens végigvezett a tanulókat a legfontosabb társalgási témákon, arra kéri őket, hogy hallgassanak meg hangos tanulókártyákat és válaszoljanak a kérdésekre. A Busuu nemrég egy VR-alkalmazást is elindított a spanyol nyelvtanuláshoz az Oculus Gear és az Oculus Go platformon, valamint egy szövegértési tesztet az Amazon Alexa platformjára.

Rosetta Stone

Egy valamivel újabb alkalmazás, a Rosetta Stone a kiterjesztett valóság és a valós idejű fordítási eszközök segítségével 30 nyelv elsajátításában segít a felhasználóknak. A beágyazott gépi tanulási technológia lehetővé teszi, hogy a valós világ tárgyait kamerával azonosítsa, és több nyelvre fordítsa le. Emellett a TruAccent beszédmotort használja, így a felhasználók már az első leckével elkezdhetnek beszélni, és visszajelzést kapnak a kiejtésükről. Ezenkívül az alkalmazás szöveget, képeket és hangokat használ a tanulók új szókincsének megtanításához, és beépíti a szóközös ismétlési technikát.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba
A Busuu kombinálja a mesterséges intelligencia alapú nyelvtanulást az egy az egyhez élő korrepetálással, hogy teljes körű nyelvtanulási élményt nyújtson a felhasználóknak (Fotó: Unsplash)

A nyelvtanulás mint érték

A nyelv az emberi kommunikáció alapvető aspektusa, és jelentős szerepet játszik abban, hogy miként érzékeljük a körülöttünk lévő világot. Nemcsak lehetővé teszi számunkra, hogy közvetítsük gondolatainkat és ötleteinket, hanem befolyásolja gondolkodási folyamatainkat és a valóság érzékelését is. A különböző nyelvek egyedi struktúrákkal, nyelvtani szabályokkal és szókészlettel rendelkeznek, amelyek tükrözik azt a kulturális és történelmi kontextust, amelyben kialakultak. Ezért az egyik nyelven való kifejezésmódunk eltérhet attól, ahogyan egy másik nyelven kifejezzük magunkat. A nyelv egyik leglenyűgözőbb aspektusa, hogy formálja világnézetünket. Minden nyelvnek megvan a maga egyedi módja az eszmék és fogalmak kifejezésére, és előfordulhat, hogy e gondolatok némelyike nem fordítható le teljes egészében. Az egyik nyelvben létező finom árnyalatoknak és konnotációknak nem biztos, hogy van megfelelőjük egy másik nyelvben. Ezért egy új nyelv elsajátítása olyan egyedi perspektívát nyújthat a világra, amelyet soha nem kapnánk meg, ha csak egy nyelvet beszélnénk, vagy ha kizárólag a technológiára hagyatkoznánk a kommunikációban. Ráadásul egy teljesen más nyelven beszélve megváltozhat a világról alkotott képünk. Más gondolkodásmóddal és más kulturális értékekkel ismerkedhetünk meg. Egyes nyelveken például a hangsúly inkább a kollektíván van, mint az egyénen, ami a társadalmi interakciók és a személyes kapcsolatok más szemléletéhez vezethet. Emellett az a mód, ahogyan egy nyelv az időt strukturálja, befolyásolhatja, hogy beszélői hogyan tekintenek a múltra, a jelenre és a jövőre. Ez a perspektíva olyasvalami, amihez soha nem jutnánk hozzá, ha nem tanulnánk meg egy másik nyelvet, és kizárólag a technológiára hagyatkoznánk.

A mesterséges intelligencia integrálása a nyelvtanulásba

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek