Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar

MEGOSZTÁS

A mesterséges intelligencia és a játék az utóbbi évek két legnépszerűbb és legjövedelmezőbb iparágává vált mára. Az MI jelentős hatást gyakorolt a játékvilágra, a játékmechanizmusok javításától kezdve az élethű karakterek és környezetek létrehozásáig. A mesterséges intelligencia és a játékok közötti kapcsolat kiegészíti egymást, mivel az MI segít a még magával ragadóbb és nagyobb kihívást jelentő játékok létrehozásában. A játékok viszont új platformot biztosítanak a gépi elme számára, hogy tanuljon és fejlessze képességeit.

(Kiemelt kép: Unsplash)

A játékok dinamikus birodalmában a mesterséges intelligencia térhódítása figyelemre méltó korszakot indított el, paradigmaváltást idézett elő az interaktív szórakoztatóiparban, és alapvetően alakította át a virtuális világokkal való kapcsolatunkat. A mesterséges intelligencia technológiájának folyamatos fejlődése lehetővé tette a játékfejlesztők számára, hogy egyre magával ragadóbb, dinamikusabb és élethűbb játékélményeket hozzanak létre. Az intelligens nem játékos karakterek (NPC) mindig is jelentős szerepet töltöttek be a videojátékok világában, hiszen a játékosok szövetségeseiként, ellenfeleiként vagy társaiként különböző szerepeket töltenek be. A mesterséges intelligencia megjelenése azonban új korszakot nyitott az NPC-k számára, soha nem látott fejlettségi szintre emelte őket, és alapvetően formálta át a játékmenet megszokott és bevált (és kissé unalmassá is vált) szempontjait. A mesterséges intelligencia technológiák kihasználásával az NPC-k mélyreható fejlődésen mentek keresztül, és ma már képesek fejlett (majdnem emberi) viselkedést is tanúsítani, alkalmazkodni a dinamikus környezethez, és figyelemre méltóan valósághű módon kapcsolatba lépni a játékosokkal. Az NPC-k képességeiben bekövetkezett paradigmaváltás soha nem látott szintre emelte a játékélményt, és a játékosokat olyan gazdag és magával ragadó „történetmesélő” találkozásokban részesítette, melyek korábban csak a képzelet szüleményei voltak. Az MI által vezérelt NPC-k ma már képesek reális viselkedést tanúsítani, alkalmazkodni a változó körülményekhez, és még tanulni is a játékosok interakcióiból. Az intelligens nem játékos karakterek mélyreható hatásának illusztrálására a legjobb példa a „The Witcher 3: Wild Hunt” magával ragadó immerzív világa. Ez egy kiterjedt, nyílt világú környezetben játszódik, és a játékosokat egy aprólékosan kidolgozott birodalomba kalauzolja, ahol az NPC-k bonyolult személyiségekkel és lenyűgöző történetekkel kelnek életre. Ezek a mesterséges intelligencia által vezérelt entitások önállóan „élnek” saját napi rutinjukban és dinamikus interakciókban vesznek részt, hitelességet és életerőt kölcsönözve a virtuális világnak. Az ilyen fejlett mesterséges intelligencia által vezérelt karakterek bevonása figyelemre méltó realizmust kölcsönöz, hatékonyan életet lehel a játékba, és egy olyan érzékeny világot hoz létre, mely zökkenőmentesen alkalmazkodik a játékos aktuális cselekedeteihez.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
Az intelligens nem játékos karakterek (NPC) mindig is jelentős szerepet töltöttek be a videojátékok világában, hiszen a játékosok szövetségeseiként, ellenfeleiként vagy társaiként különböző szerepeket töltenek be (Fotó: Unsplash+)

Procedurális generált világok

Az eljárásgenerálás a mesterséges intelligencia másik úttörő alkalmazása a játékokban. Algoritmusok segítségével dinamikusan generál játéktartalmat, például tájakat, szinteket, küldetéseket és tárgyakat. Ez a technika nemcsak fejlesztési időt és erőforrásokat takarít meg, hanem gyakorlatilag korlátlan játéklehetőségeket is kínál a játékosoknak. A procedurális generálás példája a „No Man’s Sky” játékban figyelhető meg legjobban. A fejlett mesterséges intelligencia algoritmusok felhasználásával a játék egy teljes univerzumot hoz létre, mely hemzseg a bolygóktól, melyek mindegyike sajátos ökoszisztémával, élőlényekkel és tájakkal rendelkezik. Ennek eredményeképpen a játékosok egy kiterjedt és végtelenül változatos, procedurálisan generált univerzumban merülhetnek el, lehetővé téve számukra, hogy végtelen felfedezőutakra induljanak, felfedezzenek feltérképezetlen bolygókat, és minden egyes ponton új fajokkal találkozzanak.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
Az eljárásgenerálás a mesterséges intelligencia másik úttörő alkalmazása a játékokban. Algoritmusok segítségével dinamikusan generál játéktartalmat, például tájakat, szinteket, küldetéseket és tárgyakat (Fotó: Unsplash+)

Az immerzivitás csábítása

A magával ragadó virtuális világok varázsa örökre elvarázsolta a játékosok elméjét, és most, a mesterséges intelligencia rendkívüli lehetőségeivel ez sokkal gyorsabban megvalósulhat, és lenyűgöző „életszagú” valósággá válhat. A mesterséges intelligencia figyelemre méltó képességeinek és a legmodernebb virtuális valóság (VR) technológiának ötvözése révén az innovatív játékfejlesztők olyan rendkívüli játékélményeket teremtenek, melyek a játékosokat a páratlan csodák és képzelet birodalmaiba repítik. Az MI által vezérelt virtuális világok átalakító potenciáljának ékes bizonyítéka az „Elite Dangerous” lenyűgöző birodalma. Ez a játék egy határtalan, nyitott világú űrkutatási kalandot kínál számunkra, ahol a játékosok az űrhajó pilótáinak hőn áhított szerepét veszik át. A tevékenységek széles skálájával – többek között árukereskedelemmel, izgalmas harci összecsapásokkal és a játékostársainkkal való értelmes interakciókkal – zökkenőmentesen elmerülhetünk a végtelen lehetőségek hatalmas és procedurálisan generált galaxisában. Ezen a nagy virtuális téren belül már az említett fejlett mesterséges intelligencia-algoritmusok keltik életre a nem játékos karaktereket (NPC-k), dinamikus és élethű viselkedéssel ruházva fel őket, ami a játékélményt hitelessé, kiszámíthatatlanná és teljesen átélhetővé teszi.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A magával ragadó virtuális világok varázsa örökre elvarázsolta a játékosok elméjét, és most, a mesterséges intelligencia rendkívüli lehetőségeivel ez sokkal gyorsabban megvalósulhat, és lenyűgöző „életszagú” valósággá válhat (Fotó: Unsplash+)

A mesterséges intelligencia fényes jövője

Az MI folyamatos fejlődésével a játékokban való alkalmazásának lehetőségei határtalanok. A játékfejlesztők aktívan kutathatják az MI zökkenőmentes integrálásának lehetőségeit a játéktervezés különböző fázisaiban. Ez az alkalmazások széles skáláját öleli fel, a kifinomult ellenséges mesterséges intelligencia-rendszerek integrálásától az adaptív nehézségi szintek zökkenőmentes megvalósításáig, melyek dinamikusan alkalmazkodnak a játékos mindenkori képzettségi szintjéhez. A mesterséges intelligencia játékokban való alkalmazása továbbá magában foglalja az olyan magával ragadó és dinamikus narratívák létrehozását, melyek bonyolultan reagálnak a játékos döntéseire, valamint a játékos által irányított élmények megkönnyítését az MI-val működő rendszerek befolyásoló ereje révén. A gépi elme hatalmas képességeinek kihasználásával a játékfejlesztők bátran feszegetik az interaktív szórakoztatás mai ismert határait, örökre forradalmasítva a játékpanorámát, és a játékosok számára világszerte páratlan élmények korszakát nyitva meg. Ez egy izgalmas előrelépés a gépi tanulási algoritmusok felhasználásával a játékosok viselkedéséhez alkalmazkodni és abból tanulni képes mesterséges intelligencia ellenfelek kovácsolására. Az adaptív MI-rendszerek bevezetésével a játékfejlesztők személyre szabott és magával ragadó játékélményt nyújthatnak, mely folyamatosan kihívások elé állítja a játékosokat, arra ösztönözve őket, hogy feszegessék határaikat és folytonosan törekedjenek a fejlődésre. Az adaptív mesterséges intelligencia ellenfelek integrálása forradalmasítja a játékok dinamikáját, és a játékosokat olyan izgalmas összecsapásokban részesíti, melyek folyamatosan fejlődnek a múltbéli cselekedeteik és stratégiáik alapján.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A mesterséges intelligencia játékokban való alkalmazása továbbá magában foglalja az olyan magával ragadó és dinamikus narratívák létrehozását, melyek bonyolultan reagálnak a játékos döntéseire, valamint a játékos által irányított élmények megkönnyítését az MI-val működő rendszerek befolyásoló ereje révén (Fotó: Unsplash+)

A játékélmény fokozása

A mesterséges intelligencia hatása túlmutat a játékélmény fokozásán; áthatja magát a játékalkotás „szövetét” is. Az innovatív játékfejlesztők a mesterséges intelligencia által generált tartalom átalakító erejét használhatják fel kreatív törekvéseik élénkítésére és a játékfejlesztési folyamatok racionalizálására. Az MI algoritmusok képességeinek kihasználásával a játékfejlesztők ma már az eszközök széles skáláját képesek létrehozni, beleértve a bonyolult textúrákat, élethű karaktermodelleket, magával ragadó animációkat és izgalmas hangeffekteket. Ez az automatizált tartalomgenerálási folyamat jelentősen csökkenti a „kézműves” készítés szükségességét, így a fejlesztők értékes időt takaríthatnak meg, és hatékonyabban oszthatják be az erőforrásaikat. A mesterséges intelligencia segítségével a fejlesztők energiájukat az innovatív játékmechanizmusok kialakítására, a lebilincselő narratívák megalkotására és a játékosoknak nyújtott felejthetetlen élményekre összpontosíthatják. Az MI által generált tartalom integrálása nemcsak a kreatív lehetőségeket bővíti, hanem új határokat is nyit a folyamatosan fejlődő játékiparban. A mesterséges intelligencia által generált tartalmak felhasználásával a játékfejlesztők a játéktervezés művészi és narratív dimenzióira összpontosíthatnak, új határokat nyitva a kreatív felfedezés előtt. A mesterséges intelligenciának a tartalomkészítési folyamatba való zökkenőmentes integrálása nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem az úttörő innováció és az ambiciózus játékprojektek lehetőségét is felszabadítja.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A mesterséges intelligencia által generált tartalmak felhasználásával a játékfejlesztők a játéktervezés művészi és narratív dimenzióira összpontosíthatnak, új határokat nyitva a kreatív felfedezés előtt (Fotó: Unsplash+)

Etikai kihívások

Miközben az MI-technológia fejlődése kétségtelenül javította a játékipart, alapvető fontosságú, hogy foglalkozzunk a bevezetésével járó etikai megfontolásokkal és kihívásokkal. Az egyik fő aggodalomra ad okot, hogy a mesterséges intelligencia algoritmusai esetleg megerősíthetik az előítéleteket, ami sztereotípiákhoz vagy diszkriminatív viselkedéshez vezethet a játékokban. A fejlesztőknek éberen kell ügyelniük arra, hogy a mesterséges intelligencia rendszereket sokszínű és befogadó adathalmazokon képezzék ki, hogy elkerüljék a valós előítéletek állandósulását. A másik kihívás a játékmechanizmusok MI által vezérelt automatizálásának és a játékosok cselekvési lehetőségeinek és kihívásérzetének megőrzése közötti egyensúly megteremtése. A segítség nyújtása és a tisztességes és magával ragadó élmény fenntartása közötti harmonikus egyensúly elérése nehéz törekvés, mely aprólékos tervezést és finomítást igényel. Ezen túlmenően elengedhetetlen a mesterséges intelligencia által generált tartalmakkal kapcsolatos etikai következményekkel is foglalkozni. A játékfejlesztők felelőssége, hogy védekezzenek a szellemi tulajdonjogok esetleges megsértése ellen, és garantálják, hogy az MI által generált eszközök nem ássák alá az emberi alkotók leleményességét és eredetiségét.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A fejlesztőknek éberen kell ügyelniük arra, hogy a mesterséges intelligencia rendszereket sokszínű és befogadó adathalmazokon képezzék ki, hogy elkerüljék a valós előítéletek állandósulását (Fotó: Unsplash+)

No Man’s Sky, avagy embertelen vidéken

A No Man’s Sky az a videojáték, mely 2016 augusztusban megjelenve teljesen felkavarta a játékosok és filozófusok világát. Felfedezők lehetünk benne egy végtelen Univerzumban, fejlesztenünk kell az űrhajónkat, kereskedhetünk és idegen fajok nyelvét is elsajátíthatjuk (ezek ismert és szokásos toposzok a műfajban). Viszont a legnagyobb nóvum e játékban az, hogy benne egy mesterséges intelligencia algoritmus véletlenszerűen generálja a világokat minden egyes játékos számára. Szürreálisan színesen kinéző bolygókat kell felfedezni, eljutván az univerzum közepére. Ez a cél azonban elég nagy kihívást jelent, mivel több mint 18 trillió (18,446,744,073,709,551,616 pontosan) bolygó található itt elméletileg, vagyis virtuálisan majdnem végtelen. Ez nem új megoldás a játékfejlesztésben, hiszen voltak már ilyen kísérletek (Minecraft, Starbound, Noctis), csak nem ennyire látványosak és elképesztően nagyok. Másrészt, maga a játék plasztikusan jeleníti meg korunk divatját, a virtuális valóságot (lehet ilyen üzemmódban is játszani, sőt ajánlatos az élmény miatt). A végtelen terek, az immerzivitás rettenete, ami körbevesz minket ebben a magányos játékban (multiplayer eleve nem volt benne az algoritmus miatt indulásakor) minden olyan problémára felhívják a figyelmünket, ami ma a VR-hez köthető valójában. Ami akár akarjuk, akár nem, kötelező lesz nemsokára, közben jelenleg a hétköznapi változata a kibővített valóság (AR) tesztelhető, illetve mindenféle köztes változatai, vagyis kevert valóságok (MR) ugyancsak léteznek. Az NMS az az állatorvosi ló manapság, melyben megtaláljuk azokat a tudományos és már köztünk funkcionáló újdonságokat, melyek gyökeresen fogják átalakítani az életünket.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A végtelen terek, az immerzivitás rettenete, ami körbevesz minket ebben a magányos játékban (multiplayer eleve nem volt benne az algoritmus miatt indulásakor) minden olyan problémára felhívják a figyelmünket, ami ma a VR-hez köthető valójában (Fotó: Unsplash+)

Maga a játék nem is lett sikeres a megjelenése után, sokkal inkább tekinthető egy kortárs művészeti alkotásnak, mint talmi „szkrínédzser” népszórakoztatásnak. A procedurális generációs metódus, amivel a bolygók készülnek, és maga a véletlenszerűség, az üresség (mert a legtöbb esetben, csak a helyi állatvilágot tudjuk újra meg újra megcsodálni) vagy a lassú játékmenet inkább műalkotásként funkcionál. Nem véletlenül akadnak, akik így is tekintenek rá, s relaxációs célokra használják a játékból készült videókat (ASMR, Autonomous Sensory Meridian Response). A valóságban sokakat zavar az egyedüllét, az immerzív terekbe való vetettség, tehát az, amiről a virtuális valóság szól(na). A nyitott világok meg az univerzum az üresség rettenetével (horror vacui) bénítják meg az embert. A most éppen divatba jött VR pedig előbb vagy utóbb szembe kell, hogy nézzen már az Ókorban is meglévő problémával, mint az említett „horror vacui” vagy a „kenophobia”, az ürességtől való félelem. Tetten érhető ma is a fraktál programokban és generatív megoldásokban (a zenétől kezdve a 3D építészetig), ami már a görögöktől kezdve fel-felbukkant a történelemben. Gondoljunk továbbá a megmaradt római villákban talált falfestményekre, ahol nem hagytak dekorálatlanul üres felületet, nem beszélve a klasszikusnak vélt márványszobrok mai értelemben vett giccses kifestéséről. De hasonló okokból használnak az iszlám világban is mindent betöltő geometrikus mintákat a falakon, szőnyegeken. A kortárs modern művészetben ugyanígy folyamatosan nyomon követhető a „horror vacui” jelensége. A virtuális valóság legnyomasztóbb élménye az, hogy még nem sikerült kiküszöböli ezt.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar
A valóságban sokakat zavar az egyedüllét, az immerzív terekbe való vetettség, tehát az, amiről a virtuális valóság szól(na). A nyitott világok meg az univerzum az üresség rettenetével (horror vacui) bénítják meg az embert (Fotó: Unsplash+)

A generatív zene bűvöletében

A NMS nemcsak a körülöttünk lévő üres világot generálja számunkra az algoritmusa szerint véletlenül, hanem a zenéjét is. A játék fejlesztője, a Hello Games stílusosan a posztrock felkapott képviselőjét kérte fel, a 65daysofstatic-ot a zene elkészítésére. Gyakorlatilag egy-egy bolygó felfedezéskor a scriptelt generatív események játszanak le nekünk egy zenei momentumot, attól függően, hol vagyunk és mit csinálunk éppen. A zenekar által elkészített alapzenét permanensen szedi szét a gépi elme apró muzikális eseményekre. Vagyis egy soha nem ismétlődő audiohömpölygést kapunk, a játék motorja maga választja ki egyedileg az adott bolygó vidékéhez passzoló hanghátteret. Mivel minden egyes világ más és más, a zenei kulissza is szakadatlanul változik. Ugyan kiadtak egy hivatalos lemezt a játékhoz (No Mans Sky Music For An Infinite Universe) ez csak nyomokban hasonlít a megtapasztalható részletekhez. Egységes számok nem is hangzanak el a felfedezések közben és a galaxisokban időzve, a generatív megoldás eleve nem engedné ezt. A 65daysofstatic így egy „élő” immerzív zenei élményben részesít bennünket, mivel minden játékosnak más jut a végigjátszása folyamán.

Az immerzivitás rettenete: MI és játékipar

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek