Amíg a legtöbb X generációsnak Nokia volt, a vezetők nagy része Blackberryt használt. Menő volt, hogy ez a generáció a Facebook tagja. Addig a Z generáció tagjai már kiskorukban Androidot, Almát kaptak, a kis ujjacskák pedig hamar megtanultak scrollozni a tartalmak között.
Ez a természetes technológiai érzék, a digitális eszközök és platformok intuitív megértése lehetővé tette számukra, hogy innovatívak legyenek az új technológiák iránt.
A digitalizált világban felnőttek jelenléte olyan korszakot indított el, amelyben a hagyományos munkafolyamatok ideje lejárt, nincs szükség bonyolult kommunikációra vagy riportokra, de a jövőorientált gondolkodásra igen. A technológiai változások hatására felmerül a kérdés: fognak-e az informatikai munkakörök automatizálódni?
Kihívásokkal szemben álló konvenciók
Ebben a generációban erősen jelen van a vállalkozói szellem, az állandó tanulás iránti mély vágy. Hagyományos határok nélkül, aktívan keresnek és létrehoznak innovációs lehetőségeket. Fontos számukra a munka és magánélet egyensúlyának és mentális egészségének megteremtése is. Az állandó tanulás iránti mély vágy miatt az Z generáció rendkívül értékeli a fejlesztési lehetőségeket.
Ennek a generációnak a tagjai, olyan szervezetek felé vonzódnak, amelyek befektetnek a szakmai fejlődésükbe átfogó képzési, mentorprogramok és egyéb oktatási kezdeményezések révén. A munkáltatóknak a megtartás érdekében a folyamatos tanulást, világos karrierfejlődést és olyan kultúrát kell biztosítaniuk, amely megfelel a Z generáció alapvető növekedési értékének.
ICT Talks – Z-generáció a munkahelyen
2024. április 10-én a Schönherz Iskolaszövetkezettel karöltve szervezett, üzleti reggelinken eloszlattuk a leggyakoribb hiteket és tévhiteket a Z generáció/egyetemista munkavállalókról. Az eseményt egy rövid prezentációval Nagy Anita, a Schönherz értékesítési vezetője nyitotta meg, Kitért arra, mi a bennük rejlő potenciál, amit egy megfelelő tudatos mentor rendszerrel kiaknázhatunk.
Rávilágított, hogy fontos ennek a generációnak az igényeit figyelembe venni, és építeni rájuk.
A reggeli a Rácz-Székely Éva vezette kerekasztal beszélgetésben folytatódott, Anita és még két informatika cég HR-es kolléganői csatlakoztak: Pattermann Renáta, a Tigra HR vezetője és Sógorka Ildikó az Idomsoft HR divízió vezetője. Annak érdekében, hogy az IT vállalatok fel tudják oldani a Z generációval kapcsolatos valós és megalapozatlan sztereotípiákat a téma szakértői tapasztalataikkal és számtalan gyakorlati jótanáccsal, tippel, praktikával készültek.
Ildi szerint a gyakornoki programok célja az, hogy mind a vállalat, mind pedig a gyakornokok számára előnyökkel járjanak, és win-win szituációt teremtsenek. Az Idomsoft működési környezete a közigazgatásihoz, működése a multikhoz hasonló, és célja, hogy a vállalat kultúrája szerethetővé váljon, melyben a mentorálásnak is kiemelt szerepe van.
Egy mentorrendszert tudatosan kell kialakítani melyben a HR-nek szorosan együtt kell működnie a szakmai területekkel.
A kiválasztás során az új generációt ugyanazzal a kritériumrendszerrel választják ki, mint bármely munkavállalót. Ildi szerint a titok abban rejlik, hogy a hard skillek mellett, a megfelelő attitűd kiválasztása is hangsúlyt kap, hiszen ez utóbbi a későbbiekben kevésbé fejleszthető. A mentor rendszert Ildiék folyamatosan vizsgálják, megnézik azt, mi megy jól és min lehet javítani és ezeket a gondolatokat be is építik.
Reni, elmondása szerint hosszú távú partneri kapcsolatokat építettek ki az egyetemekkel, és külön hangsúlyt fektetnek a diákokra. Évek óta működik náluk a mentorálási rendszer, a mentorok a senior kollégák közül kerülnek ki. A vállalatnál a diákokat is úgy kezelik, mint a többi munkavállalót, és mentorálási programjuk is kiemelkedően fontos a kollégák fejlődése és támogatása szempontjából.
A mentorálási programokban való részvétel hosszú távú kötelezettség, és az éves visszamérések segítenek az egyéni fejlődés nyomon követésében.
Kiemelte, hogy a projektek amire a friss generáció képviselői kerülnek, éles projektek. Mert szerintük fontos, hogy olyan feladatokba vonjuk be a diákokat, aminek van értelme, hatása és felelősséggel jár. Emellett, a mentorálás során elvégzett éles projektben való részvétel elismerést, biztonságos közeget teremt a diákok számára, ahol visszajelzéssel folyamatosan tudják őket biztatni, vagy adott esetben formálni.
Mind Anita, Ildi, és Reni kiemelte, hogy a vállalati kultúra és a kollégák fejlődése szempontjából figyelni kell, a kölcsönös tiszteletre, a vezetők meggyőzésére és a tudatos együttműködésre. Arról is beszéltünk, az eddigi generációknál a fizetés volt az első 5 motivációs faktor között.
Ma már, ha a Z generációnak választania kell egy jobb fizetést kínáló, de unalmas munka, és egy érdekesebb, de kevésbé jól fizető munka között, ők inkább a színesebb feladatokat, perpspektívát, víziót, fejlődést és a haladást választják.
A generációs különbségek megértése és az érzékenyítés a megfelelő attitűd megtalálása, a visszajelzés, mentorálás és a bátorság ösztönzése elengedhetetlen, hogy megtaláljuk a munkavállalókhoz vezető utat.
(Képek: ICT Global)