Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Miért nem jut idő a munkavállalók oktatására?

MEGOSZTÁS

Az oktatásra fordítjuk a legkevesebb időt a munkavégzéssel kapcsolatban. A vállalatok 40 százalékánál még mindig nincs szinte semmilyen betanítás vagy munkafolyamatokkal kapcsolatos továbbképzés, pedig azok a szervezetek, akik felfedezték már az oktatás hasznos következményeit, jobban teljesítenek.

A munkavégzés elsodorja a dolgozókat és a vezetőket is. A fókusz legtöbbször az elvárt termelési eredményekre helyeződik vagy az ügyfelek kiszolgálására, és emiatt az oktatásra sokan csak legyintenek. Azonban rengeteg tanulmány és tapasztalat mutat rá, hogy az a munkavállaló, aki átgondolt és hatékony betanítási folyamattal kerül be a munkakörébe, sokkal gyorsabban válik valóban termelő munkaerővé, és nem mellesleg a munkamorálja is emelkedik. A rendszeres belső oktatások pedig javítják a munkacsoportok együttműködését és a pontosabb munkavégzést.

Mi az oka mégis annak, hogy a munkahelyi oktatás területén még nagyon sok vállalatnak kell fejlődnie? Sorra vesszük cikkünkben az okokat és a lehetséges megoldásokat, amelyek a vállalati oktatások akadozására vonatkoznak.

Nincs rá idő

A magyar munkahelyeken – főként a kis- és középvállalati szektorban – gyakori jelenség a túlterheltség. Nincs elegendő alkalmas munkavállaló vagy nincs elegendő pénzforrás a létszámbővítésre ahhoz, hogy a munkamennyiség komfortos arányban jusson egy-egy munkavállalóra. Emiatt a munkaidőben vagy még azon túl is tervezett feladatok tervezésekor az oktatás kerül az utolsó helyre. Nyilvánvalóan fontosabb kiszolgálni az ügyfeleket, vásárlókat vagy elvégezni az adminisztratív, az alkotó, a gyártó vagy a szolgáltató feladatokat. Viszont az oktatás hiánya gyakran okoz kárt a munkavégzés közben vagy többletmunkát eredményez.

Megfigyeléseink szerint az oktatási tevékenység porlasztásával viszont elérhető, hogy „az oktatási idő ne menjen a munkavégzés rovására”. Amennyiben 12-60 perces tanulási blokkokat tervezünk be rendszeresen a munkafeladatok mellé hetente vagy havonta, akkor lehet haladni a munkavállalók képzésével. A betervezett és kötelezővé tett oktatási idő az, ami feloldja az időhiány jelenségét. Ha csak ráhagyjuk a munkavállalókra, hogy tanulják meg a kiosztott oktatási anyagokat, de ennek nem adunk dedikált időt vagy határidőt, akkor soha nem fognak úgy dönteni, hogy inkább tanulnak a munkavégzés helyett.

Forrás: Freepik

Nincs megfelelő oktatási eszköz

Manapság már sokféle oktatási eszköz használatából válogathatunk, erről írtunk a „Hogyan készítsünk digitális oktatási eszközöket a cégünkben” című cikkünkben. Azonban érdemes tudni, hogy a megfelelő oktatási eszközt a munkaerőállományunk megismerése alapján tudjuk kiválasztani. Ha felmérjük a munkavállalóink kompetenciáit, és tisztába kerülünk azzal, hogy olvasva, hallgatva vagy videókat nézve értik-e meg jobban az oktatási anyagokat, esetleg interaktív gyakorlatias feladatvégzés közben, akkor olyan oktatási módszereket tudunk használni, amelyekkel hatékonyan tanulhatnak a dolgozóink.

Fontos figyelembe venni azt is, hogy milyen erőforrásaink állnak rendelkezésre ehhez. Van-e lehetősége a vállalatunknak felhős megoldásokat, saját oktatási weboldalt használni, tudunk-e pénzt és energiát allokálni digitális oktatási anyagok elkészítésére, ezeket ki fogja elkészíteni és milyen minőségre van lehetőségünk. Az olyan oktatási rendszerek, amelyek nem felhasználóbarát élményt nyújtanak, akadoznak, információkat tekintve hiányosak, elavultak vagy nagyon nehezen emészthetőek, elveszik a kedvét a munkavállalóknak a tanulástól, funkciójukat nem töltik be, és kidobottá válik az oktatásra fordított idő.

Az oktatási anyagok előállítására szánt időt megspórolhatjuk, ha erre szakembereket alkalmazunk, és ez a minőséget is garantálni fogja. Felmérhetjük a dolgozóink igényeit és preferenciáit is, hogy ők milyen eszközökön tanulnának szívesen. Használhatunk olyan digitális eszközöket is, amelyek megtanítanak minket a gyors és hatékony oktatási anyagok elkészítésére.

Forrás: Freepik

Hiányzik a tudatos működés és a munkafolyamatok szervezettsége

A munkahelyi oktatásoknak két fő halmaza van, ez a tevékenységhez köthető szakzsargon, alapanyag- és termékismeret, valamint a munkafolyamatok megismerése. Sokan úgy gondolják, hogy a minőségi szakmai munka elvégzéséhez csupán a munkatevékenységek szaktudására és a felhasználandó alapanyagok ismeretére van szükség. Azonban még a legjobb szakember teljesítménye is csökkenni fog, ha nem tud eligazodni a szervezet munkafolyamataiban. A belépő munkavállalók integrációs folyamatának legfontosabb része, hogy megismerje a munkavállaló a vállalatban kialakított szervezeti felépítést, a munkafolyamatokat, a feladatkörök összekapcsolódását és a feladatok értékes végeredményét, amely eredmények összessége produkálja az egész cég eredményességét.

Amennyiben nincsenek letisztázva a munkafolyamatok, a belső szabályzók, a munkacsoportok összhangjához szükséges viselkedési és működési elvárások, vagy nem úgy működnek éppen a szervezetben, hogy az hatékony munkavégzést teremtsen, akkor talán nem is tudjuk, hogy mit oktassunk. Igen, ez a probléma még mindig nagyon sok vállalatban megjelenik. A szándék talán már létezik is, hogy a munkavállalókat oktassák, de azért sincs minőségi képzés, mert káosz uralkodik a munkafolyamatokban. Ebben az esetben a szervezet fejlesztésével érdemes kezdeni, és a fejlődés során letisztázott szabályok, folyamatutasítások képezik majd az oktatási anyagot mind a belépő, mind a már meglévő munkavállalók számára.

Nem egy vállalatnál tapasztalható, hogy amikor elkezdjük a munkavállalókat oktatni a tudatos működésre, és letisztulnak az elvárások és az eredményességhez vezető út, a cég termelési eredményei 20-30 százalékkal emelkednek. A képzett, oktatott munkavállalók motiváltsága, hatékonysága és ezáltal az eredményessége egyenes arányban növekszik a tudatos oktatási rendszer minőségével.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek