A digitális alvilág, rosszindulatú hackerek egyre agyafúrtabb módokat találnak ki adataink és persze anyagi javaink eltulajdonítására. Az információbiztonsági technológiák szintén gyorsan fejlődnek, viszont sokszor tálcán kínáljuk fel az online bűnözőknek a lehetőséget, mert még a legalapvetőbb biztonsági intézkedéseket sem tartjuk be.
Megszoktuk, hogy különféle cégek, marketingesek mindenféle kecsegtető ajánlattal, egyre inkább személyre szabott hirdetésekkel bombázzák a felhasználót. Megszoktuk, de keveset teszünk ellenük, pedig sokszor a legegyszerűbb megoldás is komoly védelmet nyújt.
Veszedelmes hirdetések
Ezek a hirdetések, még ha jóindulatúak, akkor is unjuk őket, mert hirtelen magától lejátszásra kerül egy nem kívánt, viszont nagyon hangos videó, vagy betöltik a fél képernyőt. Joggal érezhetjük, hogy személyes szféránkat háborgatják.
Az amerikaiakat szokatlan helyről, a Szövetségi Nyomozó Irodából, ismertebb nevén az FBI figyelmeztette az online hirdetésblokkolók használatára. A figyelmeztetés oka, hogy kiberbűnözők előszeretettel használják a hirdetéseket, hogy azokkal csaljanak ki minél nagyobb pénzösszegeket a gyanútlan felhasználótól.
Egyik módszerük, hogy hirdetéseket vásárolnak, és törvényes márkának, például kriptovaluta-váltónak adják ki magukat. A hirdetések gyakran a keresési eredmények felett jelennek meg, és minimális a különbség köztük és a találatok között, úgyhogy könnyen elhisszük: a találatok ugyanazok, mint amiket a bűnözők megszemélyesítenek – figyelmeztet az FBI.
A hackerek „rosszindulatú” hirdetéseket szintén előszeretettel alkalmaznak. De mitől rosszindulatú egy online hirdetés? Attól, hogy egyrészt ártalmatlannak, sőt, csábítónak tűnik, másrészt pedig nem is hirdetés, hanem annak álcázott rosszindulatú program, malware. Gyakran elég csak rákattintanunk, és máris installáltuk a gépünkre. Ott aztán adatokat, például jelszavakat lop el, mindenünkhöz hozzáfér. Vagy fájlokat, rövid idő leforgása alatt szinte mindent titkosít a komputeren, majd a titkosítás feloldásáért pénzösszeget követel. A zsarolóvírusok (ransomware) közismertek.
Védekezzünk!
A hirdetésblokkolók webböngésző-bővítmények, és azt teszik, ami a nevük: megakadályozzák, hogy a hirdetések betöltődjenek a böngészőnkbe, például a keresési találatok közé, fölé. Ha egyáltalán nem látunk hirdetést, és valamilyen márkát keresünk, könnyebb a dolgunk, mert egyszerűen megkeressük a honlapját. Senki nem tukmál ránk semmit, arra a termékre vadászunk, amit tényleg akarunk.
A hirdetőcégek, mint a Facebook és a Google sem tud követni minket böngészés közben. Nem látják, milyen oldalon időzünk, és így nem is „kedveskednek” személyre szabott reklámokkal.
A legjobb hirdetésblokkolók közül több ingyenes, és okostelefonokra, Androidra és iOS-re egyaránt fejlesztettek már hatékony megoldásokat. Aztán, ha úgy döntünk, hogy mégis szeretnénk látni hirdetéseket, ideig-óráig a blokkolót is blokkolhatjuk.