Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

MI mint szolgáltatás – érvek és ellenérvek

MEGOSZTÁS

A ChatGPT és a kapcsolódó technológiák előretörésével a mesterséges intelligencia a világ minden táján divatos kifejezéssé vált, és a különböző iparágakra gyakorolt hatása napról napra növekszik. Az MI szolgáltatásként (AIaaS) lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy felfedezzék a benne rejlő lehetőségeket anélkül, hogy nagy beruházásokat és az ezzel járó kockázatokat vállalniuk kellene. A mesterséges intelligencia előnyeit anélkül élvezhetik, hogy gépi tanulási szakértőket alkalmaznának súlyos összegekért.

(Kiemelt kép: Unsplash)

Az AI as a Service a mesterséges intelligencia olyan eszköze, mely lehetővé teszi a cégek számára, hogy alacsony költséggel integrálják és alkalmazzák a különböző kurrens piacon lévő MI-technikákat. A „szolgáltatás” fogalma olyan szoftverre utal, mely a felhőalapú számítástechnikára támaszkodó hálózaton működik. Az AIaaS bármely harmadik féltől megvásárolható, és némi „testreszabás” után a vállalatok igényei szerint máris használható. A mesterséges intelligenciát leggyakrabban ma a nagyobb iparágak vállalatai használják meglévő üzleti funkcióik továbbfejlesztésére előszeretettel. Az adatelemzést és az MI-t azok használhatják ki a legjobban, akik meg akarják érteni és tartani a célközönségüket, és professzionális termékeket akarnak létrehozni ezáltal.

A mesterséges intelligencia szolgáltatásként átfogó MI-megoldásokat kínál a startupok és a középvállalatok számára is, melyek nem akarják a semmiből felépíteni jövendőbeli MI-rendszereiket. Az AIaaS használatával a vállalatok az alapvető üzleti funkcióikra összpontosíthatnak, és a mesterséges intelligencia minden előnyét anélkül élvezhetik, hogy gépi tanulási szakértőket alkalmaznának súlyos összegekért. Az AIaaS segítségével a vállalatok csökkenthetik a beruházási kockázatot és növelhetik a bevételüket is, de ez a technológia lehetővé teszi a különböző cégek számára azt is, hogy kihasználják a mesterséges intelligencia erejét az adatelemzés, az automatizálás és az ügyfélszolgálati igények jobb kiszolgálása terén. A vállalatok a költségek és a szolgáltatás jellemzőinek összehasonlításával dönthetik el, hogy milyen AIaaS-szolgáltatásokra van ténylegesen szükségük.

Az AI as a Service számos vonzó koncepcióról tanúskodik már az üzleti életben, adaptálásával növekedhet az üzleti ökoszisztéma, az új technológiai megoldásokkal való munka pedig lendületet adhat a vállalkozások belső folyamatainak megújítására is. De ami a legfontosabb, segíthet növelni a mesterséges intelligencia hozzáférhetőségével a céges üzleti alapkoncepciókat, illetve ezeket a belső kezdeményezéseket és stratégiákat fel is gyorsíthatja. Az MI megvalósítása az üzleti életben viszonylag nagy kihívást jelent még manapság, viszont szolgáltatásként igénybe véve és a metódussal járó költségcsökkentéssel a pénzt más üzleti funkciókban használhatják fel a cégek (marketing, sales feladatok és fejlesztések).

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás
A vállalatok a költségek és a szolgáltatás jellemzőinek összehasonlításával dönthetik el, hogy milyen AIaaS-szolgáltatásokra van ténylegesen szükségük (Fotó: Unsplash)

Az AIaaS előnyei

Költséghatékonyság

A vállalatok gyakran vonakodnak attól, hogy a mesterséges intelligenciát úgynevezett „technológiai veremként” használják üzleti tevékenységeikben. Az AIaaS azonban a tényleges használat után fizetős modell szerint működik, vagyis a meglévő szolgáltatásokkal való integrálásakor a költségek felére csökkenhetnek akár. Ezen túlmenően a vállalatok fix áron vásárolhatnak egyedi AIaaS-csomagokat – ez úgy működik gyakorlatilag már ma, mint egy weboldal tárhelycsomag. Nem kell megvásárolni az összes összetett MI-specifikációt és funkciót, mivel csak azért kell fizetni, amit használnak is majd a gyakorlatban. Ráadásul a mesterséges intelligencia helyi alkalmazása hatalmas teljesítményt igényelne egy-egy azt futtató alkalmazásban, de az AIaaS nem igényelnek hasonló izmos hardvert, mivel rövidebb ideig és szakaszosan, a feladat megoldásakor működik csak a rendszer.

Könnyen használható és skálázható

Az AIaaS technológia megvalósításához nincs szükség külön szoftverfejlesztőkre. A szolgáltatásokat nyújtó vállalatok előre összeállított MI-szolgáltatási csomagokat kínálnak – ez lehet nyelvfeldolgozás, számítógépes fordítás, beszédfelismerés és látás is már. Az adott cég iparágtól függően megvásárolhatja és igényei szerint is módosíthatja a csomagok fő jellemzőit. Ha azonban a úgy döntenek, hogy teljesen egyedi MI-megoldásokat szeretnének felépíteni a céges profiljukra szabva, akkor nyilván képzett szakértőkre is lehet szükség a későbbiekben. Az AIaaS segítségével a vállalatok igény szerint bővíthetik projektjeiket, ennek az az oka, hogy a céges kívánalmak idővel változnak a technológia kiismerése és felfedezése során, így a skálázhatósági lehetőségekkel a vállalatok más üzleti funkciókra is összpontosíthatnak.

Javuló infrastruktúra

Az MI-infrastruktúra ma drága, és a vállalatoknak nagy összegeket kell befektetniük a mesterséges intelligenciás eszközökbe a megfelelő integrációhoz. Ennek kiváltására a mesterséges intelligencia mint szolgáltatás könnyen bevezethető, mivel ezek minimális költséggel elérhetőek már harmadik féltől is. Ez azonban csak akkor hasznos, ha a vállalat nem rendelkezik saját MI-infrastruktúrával vagy ez nem tartozik még az alaptevékenységéhez. Az AIaaS által kínált fejlett infrastruktúra jobb technikai előnyöket biztosít és jobb döntéshozatalt is tesz rövid idő alatt már lehetővé. Az MI nagy sebességű GPU-kat és párhuzamos gépeket igényelne, de az AIaaS képes eleve a vállalat igényei alapján integrálódni, így jobb hatékonysággal lehet implementálni a meglévő célok eléréséhez.

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás
Az AIaaS által kínált fejlett infrastruktúra jobb technikai előnyöket biztosít és jobb döntéshozatalt is tesz rövid idő alatt már lehetővé (Fotó: Unsplash)

Az AIaaS hátrányai

Nincs teljes átláthatóság

Azok a vállalatok, amelyek AIaaS-t vásárolnak a szállítóiktól, csak magához a szolgáltatáshoz férhetnek hozzá, de nem annak az összes funkciójához. Vagyis maga a rendszer úgy működik, mint egy „fekete doboz”, ahol a cégek ugyan hozzáférhetnek a bemenetekhez, de csak részleges információkat tudhatnak annak a kimenetéről. Az, hogy az eredményt hogyan kapják meg, és hogy a kimenethez milyen MI-algoritmust használnak viszont így a legtöbb esetben nem fogják ismerni ténylegesen. A cégek így azzal sincsenek tisztában, hogy az MI hogyan dolgozza fel az adataikat a kimenethez, ami így érthetően kevésbé lesz számukra átlátható. Ez viszont már biztonsági kérdésként is megjelenhet, ami félreértésekhez vezethet az AIaaS-szolgáltatók és a szolgáltatást megvásárló vállalatok között. Arról nem is beszélve, hogy a különböző MI-modellek megfelelő felügyeletet is igényelnének a teljes megvalósítási folyamat során.

Fokozott függőség a beszállítóktól

Az AIaaS azt jelenti, hogy a legtöbb vállalat a szolgáltatás egyes beszállítóira bízza magát kizárólag, akik a szoftverrel látják el őket, ezért a rájuk való állandó támaszkodás (support, hibajavítás stb.) sok cég számára üzemzavar felmerülése esetén problémás lehet. A cégek ugyan nyerhetnek a minimális befektetésekből, de sokat veszthetnek az időbeli késedelem vagy a szállítók hibái és késlekedése miatt. Ha nincs megfelelő kommunikáció köztük, az megzavarhatja az alap üzleti funkciókat is már akár. Így a cégeknek folyamatosan ellenőrizniük kell, hogy az AIaaS-hozzáférés költséghatékony-e vagy sem, mielőtt az új MI-megoldás modulokkal dolgoznának. Nem szabad azt sem elfeledni, hogy az AIaaS-szolgáltatásokhoz való hosszú távú hozzáférés megnövelheti a költségvetést is. A megnövekedett függőség és kiszolgáltatottság viszont már eleve hátrányt jelenthet bizonyos iparágakban.

Biztonsági kockázatok

A vállalatoknak mindenképpen meg kell osztaniuk az adataikat az AIaaS-szolgáltatókkal a technológia átvételekor. Ez elengedhetetlen, mivel az adatelemzés és a mesterséges intelligencia az adatok minőségétől függ a különböző szolgáltatások megszerzése során. Ez azonban azt is jelenti, hogy a vállalati adatok nincsenek soha biztonságban, és a cégeknek extra intézkedéseket kell foganatosítaniuk a biztonság és a különböző szerverek közötti adattovábbítás megfelelő biztosítása érdekében. Ez a biztonságos adattovábbítás vindikálná, hogy az adataikat ne lopják el, illetve ne manipulálják a MI-processzusok során. Ez viszont nagyban az adatok és a szolgáltatási kérések minőségétől is függ. A biztonsági kockázatok miatt a legtöbb vállalat így eleve ma még nem is akar AIaaS-szolgáltatásokat bevezetni és kivár a technológia szélesebb körű elterjedéséig.

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás
A cégeknek folyamatosan ellenőrizniük kell, hogy az AIaaS-hozzáférés költséghatékony-e vagy sem, mielőtt az új MI-megoldás modulokkal dolgoznának (Fotó: Unsplash)

AlaaS típusok

Digitális asszisztensek és chatbotok

A digitális asszisztensek és chatbotok természetes nyelvfeldolgozó algoritmusokat használnak. Ezek megtanulják az emberi beszélgetéseket, és utánozzák a meglévő nyelvi mintákat. A chatbot technológiát széles körben használják az ügyfélszolgálati iparágban, mivel felszabadítja az ügyfélszolgálati alkalmazottakat. A chatbot és a digitális segítségnyújtás használata az egészségügyben és a bankszektorban dominál ma leginkább. De a chatbotok nagy keresletnek örvendenek az ügyfélszolgálati és marketingcélokra is. Egy vállalkozás a chatbotokat éjjel-nappal használhatja ügyfélszolgálatra és az eladásainak növelésére is.

Gépi tanulási funkciók és kognitív számítástechnikai API

A legtöbb fejlesztő ML és MI eszközöket használ az AIaaS új modelljeinek létrehozásához. A gépi tanulási technológia nagy adatokkal dolgozik, de a vállalatok más folyamatokban is használják a szolgáltatásokat. A keretrendszerek olyan funkciókat biztosítanak, melyek segítenek a skálázható gépi tanulási feladatok kialakításában. Az API egy olyan médium, melyen keresztül a szolgáltatások könnyen kommunikálhatnak egymással. Lehetővé teszi a technológiai fejlesztők számára, hogy különböző szolgáltatásokat adjanak hozzá a saját alkalmazásaikhoz. A legjobb ebben a megoldásban ma már az, hogy nem igényel semmilyen kódot. Az API leggyakoribb lehetőségei közé tartozik a számítógépes beszéd és látás, érzelemérzékelés, tudástérképezés, fordítás és természetes nyelvi feldolgozás.

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás
A chatbot technológiát széles körben használják az ügyfélszolgálati iparágban, mivel felszabadítja az ügyfélszolgálati alkalmazottakat (Fotó: Unsplash)

Mesterséges intelligencia szolgáltatásként (AIaaS) kínáló gyártók

Microsoft Azure

A Microsoft lehetővé teszi a különböző gépi tanulási modellek létrehozását és telepítését a Microsoft Azure segítségével. Az Azure kognitív funkciója lehetővé teszi más vállalatok számára, hogy mintákat keressenek a tartalmaikban. Beépített mesterséges intelligencia képességeket használnak a felhőalapú keresési lehetőséggel, mely lehetővé teszi egy vállalat számára a jobb skálázást. Az Azure kognitív szolgáltatása olyan funkciókat biztosít, mint – a sebesség, a beágyazott látás és a döntéshozatali képességek, melyek segítenek a vállalatoknak tényleges nyereséget termelni. Ezen túlmenően a Microsoft Azure technológiával integrálhatják a gépi tanulást anélkül, hogy az összes alkalmazást átdolgoznák, és lehetővé teszi, hogy innovatív MI-megoldásokat hozzanak létre, melyek felgyorsítják a meglévő fejlesztéseket is.

Amazon Web Services

Az Amazon Web Services egy előre betanított AIaaS-t biztosít, mely segít a cégeknek abban, hogy személyre szabott élményt nyújtsanak ügyfeleiknek. A szolgáltatás megkönnyíti a pontos előrejelzési modellek, videóelemzés, szövegelemzés és egyéb szolgáltatások létrehozását is. Az Amazon Sage Maker szolgáltatás például segít az adattudósoknak a gépi tanulási modellek felépítésében és mélyreható differenciálásában anélkül, hogy a gépi tanulási folyamat mélyére hatolnának. Az Amazon Web Services sikeresen vásárolt meg már több AIaaS vállalkozást, így ennek eredményeképpen az AWS modellek számos iparág kívánalmainak megfelelnek már.

Google Cloud

A Google Cloud vállalati szintű megosztási képességeket kínál, melyek magukban foglalják a mesterséges intelligencia alaptechnológiáját. A vállalatok a Google Cloud MI-építőelemeit és eszközeit használhatják különböző alkalmazások létrehozásához. A Google Cloud lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy olyan technológiákat adjanak hozzá, mint – a természetes nyelvfeldolgozás, a beszédfelismerés, a számítógépes látás és a fordítás. A felhőmodell lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy olyan szakértelemmel dolgozzanak, mely nem igényel gyakorlati képzést, amivel időt takaríthatnak meg. Ráadásul a modellek a vállalati igények alapján már eleve testre is szabhatók.

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás
Az AIaaS lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy olyan technológiákat adjanak hozzá tevékenységükhöz, mint – a természetes nyelvfeldolgozás, a beszédfelismerés, a számítógépes látás és a fordítás (Fotó: Unsplash)

Az AIaaS jövője

A mesterséges intelligencia mint szolgáltatás gyorsan teret nyerhet az ICT-iparban. Az AIaaS számos előnnyel jár, melyek már a startupoknak és a közepes méretű üzleti vállalkozásoknak is lehetőséget adhatnak az MI-technológia teljes kihasználására és a költségeik megtakarítására. Bizonyos hátrányai persze vannak ennek a jövőtechnológiának még, tehát az elkövetkező években még van hova fejlődnie. Bár a technológia új, a jelentős ICT szereplők és vállalatok kísérletképpen biztosan adaptálni fogják előbb vagy utóbb (versenyben kell maradniuk vetélytársaikkal). Ahogy fejlődik az MI, úgy egyre több vállalat fogja majd kihasználni a technológia igazi erejét. A szolgáltatás nyújtotta rugalmasság ma még páratlan, de a mesterséges intelligencia mint szolgáltatás bevezetése még mindig sok kihívást jelent. A saját MI-infrastruktúra kiépítése helyett azonban a vállalatok az AIaaS-t már használhatják az alapvető üzleti igényeik kielégítésére. A harmadik feles beszállítók a szükséges igény szerint nyújthatják a szolgáltatásokat, és az üzleti kívánalmaknak megfelelően rugalmasan alakíthatók is ezek. Ennek eredményeképpen az AIaaS egy hatékony technológia lehet, melyet a vállalatok kevés kockázattal használhatnak akár pilot projektekben is. A négy legjelentősebb szereplő – a Google, az Amazon, a Microsoft és az IBM – már kínál AIaaS szolgáltatásokat, így a cégek a saját preferenciáik szerint választhatnak megfelelő szolgáltatást és a meglévő üzleti igényeikre szabva kezdhetik el használni is azt akár azonnal.

Mesterséges intelligencia mint szolgáltatás

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek