Megvizsgáltuk, hogyan épült be a mesterséges intelligencia (AI) a HR világába és javítja a toborzást, a teljesítményértékeléseket vagy akár a HR-folyamatokat.
Maga a mesterséges intelligencia többféle technológiát is magában foglal, ennek a képességének köszönhetően kúszott be a legtöbb iparágba. S emiatt használják egyre gyakrabban a humánerőforrások területén is, hogy segítsék a munkaerő-felvétellel, a megtartással és az alkalmazottak fejlesztésével kapcsolatos döntéseket. Az AI olyan feladatok automatizálására is alkalmas, mint például a bérszámfejtés, a juttatások adminisztrációja, vagy akár az új szervezeti szabályzatok, szerződések és munkaköri leírások, illetve felvételi interjúkérdések elkészítése.
Így használják…
Toborzásra és kiválasztásra – Az AI automatizálttá tette az önéletrajzok szűrését, a jelöltek képesítésének felmérését és képes progrosztizálni a jelölt beilleszkedésének esélyét. Például egyre több helyen alkalmazzák jelentkező-követő rendszereknél.
Rendszerbevezetésre és képzésre – Az AI-nak köszönhetően egyszerűsödhetnek és gyorsabbá válhatnak a rutinná vált manuálisan végzett adminisztrációs feladatok. Segítségével a jelentkező végzettsége alapján személyre szabott képzés is biztosítható.
Munkavállalói elkötelezettség támogatására – AI összetettségének köszönhetően, felmérhető, hogy a munkatársak mennyire lojálisak a vállalalat felé, illetve az is, hogy mennyire érzik jól magukat a munkahelyen vagy az adott pozicióban. Például a mesterséges intelligencia segítségével elvégezhető virtuális elégedettségi felmérés is.
Teljesítménymenedzsmentre – Az AI kiválóan alkalmas az alkalmazottak teljesítményének nyomon követésére, illetve arra is, hogy kiderüljön, mely területeket vagy folyamatokat kell a jövőben fejleszteni.
Amiért szeretik…
Fokozott hatékonysága miatt, ugyanis az AI-eszközök és szoftverek képesek automatizálni az alapvető feladatokat, így több idő jut az értékesebb folyamatokra.
Pontosságáért, hisz kevesebb a valószínűsége az emberi hibának például a pénzügyi adatok kezelésekor, az időgazdálkodás során vagy az erőforrás kezelésekor.
Magasabb szintű döntéshozatalt tesz lehetővé, mivel a mesterséges intelligencia és a Big Data kombinálásakor a felgyűlt információk giga halmazából képes a legpontosabb adatvezérelt elemzést lehetővé tenni, így a döntéshozók a legnagyobb hasznosságú stratégiát választhatják.
Személyre szabhatósága miatt, hiszen a mesterséges intelligencia perszonalizált és minőségi élményt nyújt, a vállalat az összes alkalmazottja számára.
Költségmegtakarítási lehetősége miatt, minekután a rutinfeladatok automatizálásával és a hatékonyság javításával segítheti a szervezeteket pénzügyeik optimalizálásában.
Méltányossága és következetessége miatt, mivelhogy az adatokra összpontosító mesterséges intelligencia csökkenti a tudattalan torzítások hatását a HR folyamatokban, például a toborzásban és a kiválasztásban, ami igazságosabb és következetesebb döntéshozatalt eredményez.
… de vannak korlátok
Egyelőre az AI nem tud önállóan döntéseket hozni, csak olyan válaszokat képes adni, amelyek a rendelkezésére álló adatok alapján lehetséges.
Az AI rendszerek képesek az algoritmusba betáplált előítéletek és sztereotípiák alapján döntési utakat kínálni, de ezek az eredmények torzak lehetnek.
A mesterséges intelligencia okos és képes tanulni, de nem rendelkezik tapasztalattal vagy emocionális érzésekkel, illetve megérzéssel, amely képességek a vezetőket segítik a döntések meghozatalában.
Egyelőre az AI rendszerek biztonságát érintő kérdések még nem tisztázottak és az sem, hogy milyen keretek között lehet őket biztonságosan alkalmazni.
Nem lehet kikerülni
A mesterséges intelligencia beépítése valóban innovatív megoldás a HR modernizálásához és első lépésként érdemes átgondolni, hogy milyen folyamatokat szeretnének automatizálni legelőször. Az AI tényleg képes megváltoztatni a HR-szakemberek munkáját és a felgyorsult digitalizációnak köszönhetően nem is lehet figyelmen kívül hagyni alkalmazását.