Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Home office: a nem várt fordulat

MEGOSZTÁS

A technológiai cégek munkarendje, üzletpolitikája és image-e áll a legközelebb az otthoni munkavégzéshez. Ők alkották meg a home office eszközöket, ennek ellenére most ők is beállnak a sorba és visszahívják az irodáikba a dolgozóikat.

(Kiemelt kép: Freepik)

 

Augusztusban a Grindr ultimátumot adott dolgozóinak, hogy térjenek vissza az irodába: vagy vállalják, hogy októbertől hetente kétszer személyesen dolgoznak, ellenkező esetben elveszítik az állásukat – írta Worklife szakportál. A dolog pikantériája, hogy a pandémia alatti digitális transzformáció miatt a közösségi hálózatépítő és online társkereső alkalmazás fejlesztő cég számtalan munkavállalót vett fel távmunkába, akik bármerről dolgozhattak. A diktátum miatt azonban, akinek fontos volt az állása, akkor a cég székelyéhez Los Angelesbe, vagy a két központi iroda valamelyikéhez közel, New Yorkba vagy Chicagóba kell költözniük.

Ezt sok munkavállaló elutasította. A Grindr szakszervezet szerint a cég 178 alkalmazottja közül 82-t „engedtek el”, mert nem voltak hajlandók eleget tenni az új munkavállalói rendnek.

 

Megkavarodott a munka világa

A Grindr döntése nem egyedi, az X, egykori Twitter, tavaly november óta heti legalább 40 órás személyes megjelenést követel az alkalmazottaktól. Nem vicc, a legalább szó hangsúlyos, vagyis itt még csak nem is hibrit munkavégzésről van szó. Az Amazon viszont az elmúlt hónapokban állt rá ugyanarra a hibrid megoldásra mint a Grindr.

Nem csak az USA-ban, hanem Európában is egyre többen állnak vissza az irodai munkára. Ennek persze meglehetősen praktikus okai vannak. Egyrészt az irodai munka a bejerás fáradsága miatt kényelmesebb és gazdaságosabb, mint az otthoni. (Az áramfogyasztás, a napi szükségletek megoldása, például víz és fűtés, vagy hűtés használata mind mind biztosítottak az irodában, van ahol ingyen van az étkezés, illetve a kávé.) A fő ok azonban a műhelymunka. Ez az ami előre hajtja a vállalatot. Home Officba a műhelymunka sérül, nincsenek meg a közvetlen munkavállalói kapcsolatok, nehezebb a kommunikáció. Ráadásul a legtöbb cég nem mondta fel a központi irodájának bérletét, így a kihasználatlanság nagyobb pazarlás, mint a munkavállalók otthoni munkavégzésének támogatása.

Összességében a vállalatvezetők amiatt aggódnak, hogy a virtuális munka lerontotta a személyes kapcsolatokat. Ez pedig az innováció szempontjából létfontosságú – mondta Zach Roseman, a New York-i székhelyű Draftboard állásajánló platform alapítója. Szerinte a pandémia alatt a vállalatok zsoldosokat toboroztak, most viszont a tech piac konszolidációjával ezeknek a harcosoknak hirtelen misszionáriussá kell válniuk.

Forrás: Freepik

Magyarországon is sokkal szüntetik meg a cégek a home office-t

Azzal a különbséggel, hogy itthon például a munkavállalók jelentős része igényelte is az irodai munkavégzést. Igaz ugyan, hogy egy jelentős része nem. Erre találták ki a cégek a hibrid munkavégzést, aminek egyébként az a következménye, hogy a home offecie valójában pont olyan a munkavállaló számára, mint a szabadnap. Az irodai időszakban inkább benn van 10-12 órákat, hogy elvégezze a következő napi feladatait, hogy otthon már csak menedzselni kelljen az ügyeket.

A szellemi munka világa átalakult, az ICT eszközök lehetővé teszik az elkészült feladatok menedzselését a világ másik pontjáról is, sőt a kreatív feladatok elvégzését is, de valójában a munkavállalók nem annyira autonómok a területükön, hogy önállóan eldöntsék pontosan mit is szeretnének csinálni. Ehhez kell a személyes jelenlét a vállalatoknál.

Emiatt a munkavállalói piac kettészakadt, amit a kapcsolódó iparágak, mint például az irodapiac képtelenek követni. Londonban például a belvárosi irodák kiahasználtsága soha nem volt ennyire alacsony, miközben a munkanélküliség nem nőtt az egekbe.

 

A legnagyobb pofon

Megmosolyogtató és sok szempontból meglepő a Zoom bejelentése is. Augusztusban a videokonferencia fejlesztő cég – amely egyben a távmunka szinonimája is – közölte, hogy az irodák 80,5 kilométeres körzetében élő dolgozóknak hetente legalább kétszer személyesen kell bejárniuk dolgozni. Drew Smith a Zoom Egyesült Királyság és Írország kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője szerint a vállalat újra felfedezte, mennyire fontos munkavállalói személyes interakció. Mint mondta: amikor újra összehoztuk a termék- és mérnöki csapatokat az Egyesült Államokban, meglepődtünk, hogy mennyi probléma oldódott meg csupán azáltal, hogy egy szobában voltak a szakemberek.

Tény kérdés egyébként, hogy az informatika rendkívüli kreativitást igényel. (Persze ez egy csomó ágazatról is elmondható.) A kreativitás fokozását pedig a komformitással, és a csapatszemmel lehet erősíteni. Pont úgy, mintha sorba kapcsolnánk nagy teljesítményű számológépeket, amelyek egymást erősítve gyorsabban oldanának meg feladatokat, mint külön külön.

Forrás: Freepik

Sérülékenység

A technológiai cégek meglepő módon a legkevésbé rugalmasak közé tartoznak a hibrid munkavégzés terén – és a legnagyobb munkavállaló-munkaadó disszonanciával rendelkeznek. Ugyanakkor az irodába való visszatérés szigorú előírásai feszültséget hozhatnak a munaadó és munkavállaló között. Tételesen azért, mert a munkavállaló egyoldalúan változtatta meg a munkafeltételeket. Valójában az teljesen mindegy, hogy voltak megfogalmazva a munkavégzésre vonatkozó szerződések, a kialakult szokások arra vonatkoztak, hogy a munkavállaló, a mosdóból, a Kanári Szigetekről, vagy akár a Marsról is elvégezhette a munkáját. A vállalatot egyáltalán nem érdekelte ki hol van. Ennek megszűnése nyilvánvalóan problémát okoz sokaknak. Viszont a helyzet az, hogy a többség sem Európában (így Magyarországon), sem az Egyesült Államokban nem problémázott emiatt. Arra azonban fel kell készülni, hogy nagyon sok jó szakember előnybe részesíti majd a távoli munkát. Ezeknek a szakembereknek az igényeit viszont kezelnie kell a cégeknek ellenkező esetben jó szakembereket veszítenek majd el.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek