(Kiemelt fotó: EnvatoElements)
Nem teljesen vannak összhangban a csúcstechnológiát képviselő megoldásokat fejlesztő cégek vezetőinek tervei a realitásokkal, legalábbis erre lehet következtetni a Gartner frissen bemutatott felméréséből. A kutatócég az Egyesült Államokban, Kanadában és Nyugat-Európában működő high-tech cégek vezetőit faggatta a terveikről, illetve a kihívásokról. A válaszok alapján túlnyomó többségük – a megkérdezettek 72 százaléka – növekedést tervez ebben az évben is a nem igazán kedvező makrogazdasági és geopolitikai környezet, illetve a hektikusan változó piaci viszonyok ellenére. Amikor arról kérdezték a topmenedzsereket, hogy sikerül-e ebben az évben felülmúlniuk versenytársaikat, akkor már sokkal óvatosabban fogalmaztak, kevesebb mint felük jelezte, hogy hisz ebben.
„Az, hogy ennyire bizonytalan piaci körülmények között sikerüljön növekedést elérni, az átlagon felüli képességeket igényel, legalábbis a bevételi ambíciók megvalósítása kapcsán. A felmérés eredményei azonban azt mutatják, hogy a cégek csaknem fele – 46 százaléka – nem rendelkezik a szükséges képességekkel ahhoz, hogy megbízhatóan elérje az erre az évre kitűzött bevételi terveit” – fogalmazott a kutatás kapcsán Mark McDonald, a Gartner alelnöke.
A felmérés megállapította azt is, hogy sok technológiai cég vezetője egy lehetséges recesszióra készülve kezdte el a 2023-at évet. Paradox módon a meghozott intézkedések közül sokan a költségek csökkentésére koncentráltak ahelyett, hogy a bevételek növelésére, illetve a piac számára releváns termékek, szolgáltatások erősítésére összpontosítottak volna. A költségcsökkentő intézkedések között a legtöbben a létszámnövelés lassítását jelölték meg, de az igazgatóság közvetlen költségeinek visszafogása is a népszerű intézkedések között szerepelt, ahogyan a nem eléggé profitábilis megoldások leépítése is.
Kulcskérdés a relevancia növelése
A Gartner előrejelzése szerint 2023-ban globális szinten az IT-kiadások 2,4 százalékkal bővülnek majd a múlt évhez képest, a nagyvállalati IT-költések esetében viszont ennél nagyobb, 4,1 százalékos fejlődést lehet várni. Az IT-kiadások kontextusa azonban megváltozik, mivel a vevők egyre inkább az üzleti hatásuk alapján értékelik a piacon elérhető megoldásokat és szolgáltatásokat.
„Ezek a változások megkérdőjelezik a technológiai megoldások relevanciáját. Az alacsonyabb relevancia csökkenti a fizetési hajlandóságot és azt a szándékot, hogy hosszabb távú kapcsolatot alakítson ki a vevő a megoldásszállítóval. A Gartner a relevanciára úgy tekint, mint kapcsolatra a szolgáltató megoldása és aközött, hogyan lehet azt használni a vevő által vázolt igények kiszolgálására. Ez a kapcsolat minden szinten létezik, a legfelső vezetéstől az egyes fejlesztőkig. Relevancia nélkül az értékesítési ciklusok hosszabbak lesznek és nagyobb lesz a kockázata annak, hogy egyáltalán megújítja-e az együttműködést az ügyfél” – tette hozzá Mark McDonald.
Hazai helyzet
Az elmúlt években a COVID-járvány felpörgette a hazai digitalizációs törekvéseket is, ami éreztette hatását az IT-szektor szereplőinél is, a Makronóm Intézet friss iparági kutatása során a megkérdezett cégek közel fele (47 százalék) árbevétel-növekedésről, míg 39 százalék az ügyfélkör dinamikus bővüléséről számolt be. A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Digitális Üzletága még kedvezőbb eredményekről számolt be, igaz ők az elmúlt három évre vonatkozóan elemezték, hogyan alakult a hazai IKT-cégek üzleti teljesítménye, és tanulmányuk szerint az ebbe a körbe tartozó vállalatok 62 százalékának nőtt az árbevétele ebben a periódusban. Az elemzése azonban arra is rámutatott, hogy azért akadnak ágazat-szintű problémák is, ugyanis majdnem ilyen magas arányt képviselnek azok a cégek, amelyek nem tudtak javítani a termelékenységükön ebben az időszakban.
Bár a digitalizáció folytatódik, az infláció és a bizonytalan gazdasági helyzet természetesen a hazai IKT-piaci szereplők üzleti lehetőségeire is hatással van. Igaz ugyanakkor, hogy potenciális megbízóik pont a fejlett digitális megoldások révén érhetnek el hatékonyabb, takarékosabb működést, illetve juthatnak versenyelőnyhöz riválisaik révén, ami elvileg fenntarthatja a keresletet a megoldásaik iránt.
Az ágazat további fejlődését azonban több tényező is akadályozhatja. A Századvég elemzése szerint a szektor problémái között még mindig kiemelkedő az informatikus munkaerőhiány, de a megemelkedett költségek, a változékony szabályozási környezet és az ellátási láncok akadozása is nehezíti a növekedést. Ennek ellenére a felmérésük során a megkérdezettek közel 90 százaléka jelezte, hogy tervez beruházást, fejlesztést a következő 3-5 évben.
A Makronóm Intézet felmérése pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az energiaválság gondot okozhat, az informatikai felsővezetők ugyanis arra számítanak, hogy a drágulás a tervezett fejlesztések elhalasztására kényszerítheti a megrendelőket.