Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Egyetemek és ipar közötti együttműködés: járműtechnológiai kompetencia központ jött létre

MEGOSZTÁS

Az egyetemek és a gazdaság összekapcsolásának ügye kiemelten fontos, 2018 után dimenziót váltott a kormány ezen a területen - mondta Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért felelős helyettes államtitkára a Bosch és Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központjának átadásán szerdán Budapesten.

Az erőfeszítések eredményei már kezdenek látszani, az ország az európai innovációs eredménytáblán egy helyet előre lépve a 21. lett, a bejelentett egyetemi szabadalmak száma négyszeresére, 19-ről 70 fölé nőtt, az innovatív vállalkozások száma pedig 74 százalékkal növekedett az elmúlt években. A kutatás-fejlesztésre és innovációra fordított források Magyarországon 900 milliárd forint fölé emelkedtek 2021-re, ebből a magyar állam ráfordítása 318 milliárd forint volt.

Bosch–Műegyetem együttműködés az elektromos hajtásláncok kutatás-fejlesztéséért

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán átadták a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot. Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés – a BME KJK képzéseihez kapcsolódóan – évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk támogatásához. Az új járműipari tesztlabor célja az elektromos hajtásláncok új generációjához kapcsolódó kutatás-fejlesztés. Az új Kompetencia Központban az oktatást és a kutatást szolgáló korszerű kollaboratív tereket is létrehoztak a Bosch New Way of Working koncepciója alapján.

Bódis,  három olyan területet nevezett meg, ahol jelentős előrelépésre van szükség az innováció fejlesztése érdekében: az egyik a kutató-utánpótlás nevelés bővítése, ezen kívül tovább kell növelni az innovatív vállalkozások és a szabadalmak számát is.

A mérnöki-műszaki-természettudományi területen a 25-34 éves korban doktori képzésben részt vevők száma ugyan ezer lakosra vetítve 0,4 százalékra nőtt 0,3 százalékról, azonban az OECD-átlag elérése érdekében további javulásra lenne szükség – részletezte. A kormány a munkáltatókat arra ösztönzi, hogy kutató-fejlesztő mérnökeiket küldjék doktori képzésre, ennek érdekében elindítottak egy kooperatív programot, továbbá folytatják a nemzeti kiválóság programot is – tette hozzá.

Bódis László beszélt arról a kezdeményezésükről is, amelyet az egyetemi ötletekből formálódó cégek felkarolására indítottak. A következő időszakban azokra a területekre kívánnak összpontosítani, amelyek kiemelt haszonnal járnak a magyar társadalom és a gazdaság számára, így például az egészséges életmód, zöld átállás, víz- és energiaügyek, illetve a gazdaság digitalizációja.

A szellemi tulajdon területén egyebek közt a szabadalmi eljárások további egyszerűsítését tervezik annak érdekében, hogy a Bosch és a BME központjához hasonló együttműködések révén minél több szabadalom születhessen – vetítette előre a helyettes államtitkár.

A rendezvényen Czigány Tibor, a BME rektora elmondta, hogy új szintre lépett a járműipari fejlesztés a kompetenciaközpontnak köszönhetően. A műegyetem partner abban, hogy az erős alapképzésre építve a cégekkel együttműködve valósítsák meg a gyakorlati oktatást, szoros kapcsolatokat ápolnak az iparral – tette hozzá.

Kemler András a Bosch ügyvezető igazgatója azt hangsúlyozta, hogy a vállalat aktívan hozzá kíván járulni az új mérnökgeneráció képzéséhez, ami az egész ország közös érdeke, és a versenyképességet is erősíti. Az együttműködésük az egyetemmel 15 évvel ezelőtt kezdődött, az új kompetencia központ átadása a „közös úton a legjelentősebb mérföldkő”, „példa nélküli a hazai felsőoktatásban” – mondta.

Arra is kitért, hogy a központban megvalósuló fejlesztések eredményei remélhetőleg 3-5 éven belül az utcán futó járművekben is láthatók lesznek. A kompetencia központ az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére összpontosít, a BME és a Bosch szakemberei az elektromos járművek optimalizálásán fognak dolgozni.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek