A felhasználóbarát közigazgatás már a küszöbön áll: a Digitális Állampolgárság Program alkalmazás lesz a kulcsa, amely a tervek szerint már idén elérhetővé válik. A DÁP később folyamatosan fejlődik majd, és új funkciók jelennek meg a felületen.
Az állam jelenleg is számos ügyintézési lehetőséget biztosít az alapszolgáltatásokon keresztül, ezek felülvizsgálata az elmúlt időszakban megtörtént, valamint több kutatás készült annak érdekében, hogy új, korszerűbb szolgáltatások valósulhassanak meg az új központi mobilalkalmazásban.
Az eddig elvégzett, 3500 fő részvételével készült kutatásokból kiderült, hogy
- a felhasználók döntő többségének (89 százalék) az ügyleírások egyszerűsége a legfontosabb elvárás és
- közel ugyanennyien (84 százalék) tartották elengedhetetlennek, hogy az e-ügyintézési rendszer proaktív legyen.
- A felületekkel szemben támasztott ügyfélelvárások között toronymagasan vezet a legmagasabb információbiztonsági megoldások biztosítása (93 százalék), emellett
- a válaszadók 83%-a elvárja, hogy a leggyakrabban használt szolgáltatások egy egységes online felületen jelenjenek meg.
- Szintén meghatározó a felhasználók szerint, hogy a szolgáltatások igénybevétele során a lehető legkevesebb adat megadására legyen szükség, azaz a szolgáltatás nyújtója előre töltse ki az űrlapokat a rendelkezésre álló adatok alapján (83 százalék).
A DÁP mobilalkalmazás a kutatási eredmények figyelembevételével készül, a tervezésben részt vesznek a különböző területek szakértői is. Az applikáció meg fog felelni annak az igénynek is, hogy ne kelljen jogi nagyszótár az ügyintézésekhez, hogy különböző rövidítések helyett életszerű és érthető kifejezések legyenek a szolgáltatásokban.
A kutatások alapján alakult ki a DÁP alkalmazás kezdő funkciócsomagja is, melyek a leggyakrabban használt, legfontosabb funkciók, amit a legtöbben egy ilyen szolgáltatástól várnak:
- saját személyi adatok hiteles elérése
- gépjárműadatok hiteles elérése
- személyazonosság igazolása okmány használata nélkül
- erkölcsi bizonyítvány igénylése
- elektronikus aláírás
A célokat segít elérni digitálisan
Kezdjünk egy példával: valaki autót vásárolna. Ahhoz, hogy biztonságos és jogszerű legyen a vásárlás, szüksége van egy adásvételi szerződésre. Amit nem szeretne: az adminisztrációval bajlódni. Így hát igazán jól jönne egy szolgáltatás, ami az autóvásárlás körüli ügyintézését megkönnyíti.
A DÁP a célok felől közelít, a szolgáltatásai pedig a célokat segítenek elérni. Ezt nevezik úgynevezett service design-, azaz szolgáltatásfejlesztési szemléletnek, amely ma már nemcsak külföldön, de itthon is egy külön szakma.
A DÁP mobilalkalmazás kényelmessé teszi a majd a hétköznapokat, hiszen nem kell az iratainkkal bajlódni, elég lesz, ha nálunk van a mobiltelefon. Egyre több esetben nem szükséges bemenni ügyet intézni a kormányablakba, ha nem akarunk, hiszen elintézhetjük ügyeinket a mobilunkról. Az alkalmazás folyamatosan újabb és újabb funkciókkal bővül majd a felhasználói visszajelzések figyelembevételével, így 2026-ra az állampolgárok minden ügyüket digitálisan, a lehető legkényelmesebb módon tudják majd elintézni.
(Kiemelt kép: Infolab)