Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Milyen hatással lesz a mesterséges intelligencia Las Vegasra?

MEGOSZTÁS

A Las Vegasi alkalmazottak árgus szemekkel figyelik, hogy munkáltatóik hogyan alkalmazzák a mesterséges intelligenciát (MI) és a munka költségét csökkenteni hivatott minden más technológiát.

Képek: Wallpaper Flare, Flickr, PickPik

 

Nevada legnépesebb városában, a kaszinóiról világhírű Las Vegasban régóta beszédtéma az automatizáció, hogy a negyedik ipari forradalom, a különféle infokommunikációs technológiák helyettesítik az emberi munkaerőt. Felmérések szerint az állások harmincnyolc-hetvenöt százalékát automatizálhatják 2035-ig.

A nagyvárosban mindenhol látható, hogy gépek végzik a korábban emberi munkát. Szállodákban ők adminisztrálják a vendégek be- és kijelentkezését, portás helyett chatbotok ajánlják az éttermeket, robotok szolgálják fel az ételt, töltik tele vagy nem piával a poharakat.

 

Diverzifikáció, átképzés, ami persze nem működik mindenkivel

A város turizmuson és a vendéglátóiparon alapuló gazdasága az MI fellendülésével eljutott odáig, hogy szinte az összes vállalat azt nézi, hogyan tudná csökkenteni a munkaköltségeket. Ha a dolgozó helyettesíthető, és a munka hatékonysága nem csökken, a fogyasztói élmény nem romlik, előbb-utóbb az MI-t választják.

 

 

Most már az a kérdés, hogy az ott és más high-tech helyeken élők hogyan alkalmazkodjanak, a vezetők miként valósítsák meg gazdasági, közösségi és más stratégiáikat egy olyan világhoz alkalmazkodva, amelyben sok állás már nem létezik.

Ilyenkor általában a diverzifikáció a bűvös szó. És természetesen az évek óta hangzó mantra, amit könnyebb elmondani, mint megvalósítani: keressünk magasabb szintű képzettséget igénylő állásokat, időben váltsunk, és találjunk az MI által nem vagy kevésbé veszélyeztetett munkaköröket.

 

Az emberi érintés hiánya

A szakszervezetek különösen figyelnek.

A legnagyobb, a hatvanezer személyt képviselő Kulináris Unió az állások MI-vel szembeni megvédését magában foglaló új szerződésekről akar még ebben az évben tárgyalni. Az utolsó tech jellegű szerződésmódosításra 2018-ban került sor, a szakszervezet akkor azt szorgalmazta, hogy a munkahelyen bevezetett új technológiák hat hónapig semmiféle negatív következménnyel ne lehessenek a dolgozókra, valamint, használatuk elsajátítására hat hónapos ingyenes képzésben vehessenek részt.

 

 

Most az MI-vel kapcsolatban terveznek valami hasonlót.

A vendéglátóipari dolgozók érzései megosztottak: ugyan félnek, viszont bártenderek kiemelik, hogy a robotokból és az MI-ből hiányzik az „emberi érintés”, és másként szolgálnak ki, mint ők. A vendégeknek, pláne ha visszajárók, szükségük van a személyes interakcióra.

Augusztusban a város kereskedelmi kamarája az MI használatáról szóló panelbeszélgetést szervezett. Többen elmondták, hogy meg akarják tanulni a technológia eredményes kezelését, ők és cégeik is profitálni szeretnének belőle. Egyikük az 1990-es évekkel és az internettel vont párhuzamot: sokan nem hittek a világhálóban, aztán mi lett belőle. Az MI ma ugyanaz, mint az akkori web, a következő technológiai forradalom, ami már elkezdődött.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek