Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Megkavarta a piacot a Google frissítés

MEGOSZTÁS

Az utóbbi hetekben több hazai webáruháznak is bezuhant a látogatottsága, illetve némileg megkavarodtak a keresési listák rangsorai, amit a hazai szakemberek azzal magyaráznak, hogy a Google egymásra halmozott néhány algoritmus (spam, hasznos tartalom és core) frissítést.

(Kiemelt kép: Unsplash)

 

A SEO szakemberek össznépi játéka, hogy megpróbálják megfejteni a Google keresési algoritmusait. Csakhogy amikor már valaki úgy érzi megvan, változik a kódrendszer, újra kell tanulni. A helyzet azonban, hogy a módosítások jellemzőek aprók voltak, így az elmúlt évtizedben nagyjából kiszámítható volt, hogy egy-egy oldalnak, tartalomnak, vagy cikknek mit kellett tartalmaznia ahhoz, hogy a Google kereső rendszerében előkelő helyet kapjon az ajánlási listán. A mostani frissítések (egymásra csúszott a spam, a hasznot tartalom és az alap, vagyis core algoritmus update-je) azonban nagyon megkavarták az eddig kialakult, vagy alkalmazott SEO szabályokat. Egy csomó magyar szájt, főleg webáruháza (vélhetően spam algoritmus változása miatt) hátrébb sorolódott az ajánlásban, így jelentősen vissza is esett a látogatottsága. Ezt a szakemberek szerint az IT szakembereknek kell majd helyre raknia, egyelőre úgy néz ki, hogy a .hu végződésű linkeket nem, de a .com-osakat, ha azok „vackok” nem szereti a rendszer.

Miért volt szükség a módosításokra?

A Google rendszerint frissíti az egyes keresési algoritmusait, ahogyan a többi nagy közösségi média is, követve a felhasználói igényeket, illetve a menet közben kialakult SEO „hekkeket” – leginkább azért, hogy senki se kényelmesedjen el. Az AI elterjedése azonban nagyon komoly változásokat hozott a tartalom fejlesztési szegmensben. A mesterséges intelligencia ontja magából a tartalmakat és jellemzően nincs megjelölve, hogy az nem ember alkotta szöveg, vagy vizuális tartalom. Sőt egyáltalán nem is biztos, hogy az hasznos tartalomnak (vagy inkább organikus tartalomnak) minősül, hiszen a generatív mesterséges intelligencia is csak abból tud tartalmat előállítani, ami már elkészült, hozzáférhető. Magyarán a meglevő szellemi termékeket gombolja újra. Persze nem mintha a tartalom fejlesztők jelentős része nem ezt csinálná, csakhogy a forrásokat megjelöli és képes utalásokat tenni arra, hogy a tartalmat mi inspirálta, már ha etikus szerzőről van szó.

Az AI tartalmak kiszűrésére természetesen a Google-nak is lépnie kellett (ez persze spekuláció, senki nem erősítette meg ennek a tényét), logikus, hogy a kereső algoritmusoknak ki kell szűrnie ezeket. Rádadásul a tartalom és a szolgáltató területen is egyre több spam, vagy hamis tartalom jelenik meg, amelyet ugyancsak kezelnie kell tudni a rendszernek. Ugyanakkor a frissítések során a hasznos tartalom kereső algoritmus is változott, ami nem csak a hagyományos webes áruházakat, tartalmakat, hanem az organikusnak számító webes lapokat is érintheti.

Hasznos tartalom

A SEO a szakemberek szerint hosszú és keserves munka felépíteni egy szájt Google által is elfogadott hasznosságát. Sok keresőmotorra optimalizált anyagot kell legyártani úgy, hogy azt még véletlenül se ítélje a rendszer spamnek. Nem szabad, hogy becsússzon egy-egy sután átvett utánközlés, egy-egy ellenőrizetlen, hamis információ, ugyanis a Google ezt mind-mind bünteti. Az is nagyon fontos, hogy ha egy tartalmi témát elindít egy szájt, abból storyline-t kell csinálni és folyamatosan etetni kell a vonalat, hogy arra a kereső motor felfigyeljen. Ám ha sikerül hónapok, vagy akár évek alatt felépíteni a hasznos tartalmat, a keresőmotor meghálálja és az oldalt, vagy inkább a friss tartalmat már felül kínálja a keresőnek.

Miért van erre szükség?

Az internet használat alaposan átalakult az elmúlt évtizedben. A tartalom fejlesztők indulása pillanatában a hazai felhasználók targettáltan kerestek egy-egy szolgáltató tartalmára, a kereső motorokat csak olyan eldugott információ keresésére használták, amelyek valamely szájt valamely bugyrában voltak elrejtve. Később, a főleg a közösségi média elterjedésével a felhasználók a napi idővonalukba kapták meg az általuk kedvelt tartalmakat (hír, szórakoztató műfaj egyaránt). Közben a kereső motorokat a közösségi médiában megkapott információk kiegészítésére kezdték használni. A tartalom fejlesztők pedig éltek a lehetőséggel, hogy a fizetett tartalom mellé, a kereső motorok algoritmusainak megfelelő tartalom gyártással minél előkelőbb pozíciót szerezzenek az ajánlásoknál. Ma a tartalomra kíváncsi felhasználó tömeg nagyobbik része meglepő módon már nem targettáltan keres felületeket. Témákat keres és a témákba vágó információt. A tartalom fogyasztásának jelentős része pedig a kereső ajánlásából ered. Ezért kerül egyre nagyobb hangsúly a SEO-zott tartalomra.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek