Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Háztartási gépek: itt is „beütött” a digitális transzformáció

MEGOSZTÁS

Az internetes hűtőszekrény, vagy a ruhaneműket felismerő mosógép nem újdonság, az okos háztartási gépek több évtizedes múltra tekintenek vissza és ma épp úgy részei az IoT ökoszisztémának, mint az önvezető járművek. Ám komoly váltás előtt áll a piac, ma már nem az a cél, hogy az eszközök még okosabbak legyenek, hanem az, hogy a smart home-okba passzoljanak, lényegében egy platformra kerüljenek.

(Kiemelt fotó: Haier Europe)

A globális háztartási készülékeket gyártó kínai Haier-csoport a kontinens egyik legnagyobb tech kiállításán a berlini IFA mutatja be a jövő okosotthonainak új berendezéseit. A legérdekesebb, ICT szempontból, nem az eszközök minősége, hanem a beléjük pakolt intelligencia. A Haier-csoport, amely tulajdonosa az itthon jobban ismert Candynek és a Hoovernek azt demonstrálja az expon, hogyan válnak a Haier, a Candy, valamint a Hoover márkák megoldásai és szolgáltatásai egységes rendszerré (hOn). Ez alapvetően azt jelenti, hogy nem kell alkalmazások tucatjait letölteni ahhoz, hogy az okos háztartási eszközöket egyenként beprogramozza a tulajdonosuk. Elég egyetlen kezelő felület, amelyen keresztül a cég eszközei kommunikálnak és működnek. Ez az ami első körben kézenfekvőnek tűnik, de a valóságban sokkal bonyolultabb megoldani, mint amilyennek látszik.

 

Yannick Fierling előadása

„A berlini IFA-n többszintű forgatókönyveket kínálunk a vásárlóknak, amelynek alapjai a személyre szabhatóság és sokoldalúság. Az okos megoldások intelligens funkciói, az energiaszolgáltatók és a napelemes, légkondicionáló és háztartási készülékeket tartalmazó csatlakoztatott rendszerek közötti kapcsolatok egyértelművé és áttekinthetővé, illetve mélységeiben is megismerhetővé válnak a fogyasztóknak” – fejtette ki előadásában Yannick Fierling a csoport európai leányvállalatának vezetője. Mindjárt egy példával is szolgált ez pedig a Haier CUBE 90 SERIES 9 négyajtós hűtőszekrény, amely immár az otthoni rendszer központi elemévé vált – ha úgy tetszik ez biztosítja az egységes kezelő felületet. A tervezőknek egyébként szemmel láthatóan van humorérzéke, hiszen köztudott, hogy a háztartásigépek királynője a hűtőszekrény, a család minden tagja szívesen időzik az eszköz előtt, illetve magában az „eszközben”. Kézenfekvő tehát hogy egy ilyen készülék egy, mindenek felett. – Ez a készülék ugyanis nem csupán az élelmiszerek frissen tartására szolgál, hanem funkcióit teljeskörűen kihasználva az egész okosotthon irányító központjaként működtethető – tette hozzá Fierling.

Haier Europe

Ahogy jeleztük, a smart készülékek megjelenése nem újdonság, az Elextrolux 20 éve mutatta be első internetes hűtőszekrényét, nem sokkal később az Ariston jött ki egy ruhákat felismerő mosogéppel, a Whirlpool ugyanebben az időszakban pedig egy komplett smart konyha koncepciót rakott le az asztalra, amelyben még a vágódeszka is online volt. Egyetlen dolgot azonban nem tudtak ezek az eszközök, méghozzá egymással kommunikálni. Alaphelyzet: elég cikis, főleg az áramfelvétel tekintetében, ha egy smart otthonban egyszerre indul el a légkondícionáló, a mosógép, a szárító és a mosogatógép. Ha a berendezések egy platformra kerülnek, nem csak a felhasználó igazodik el könnyebben, a rendszer is támogatja az eszközök optimális működtetését. Nem mellesleg ma már nem csak okosnak kell lennie egy háztartásigépnek, hanem egyben energiatakarékosnak is. (Mondjuk ez a digitális transzformáció egyik alappillére.)

 

Növekvő értékesítés

Érdekesség, hogy bár Európából és az Egyesült Államokból indult el a készülékek digitális forradalma, a Távol-Keleten sokkal fogékonyabbak voltak a vásárlók a készülékek iránt. Ázsia bizonyos részein már nem igen helyeznek forgalomba nem smart eszközöket. Európa egy kicsit lassabban halad, némileg konzervatívabb ebben a tekintetben, de az is jól látszódik, hogy folyamatosan nő az okos eszközök értékesítése és jelenleg robbanásszerű növekedés előtt áll a piac.

Rózsa Márton, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az expó megnyitóján tartott tájékoztatón azt mondta, hogy „a nem éppen kedvező világgazdasági helyzet ellenére, a hazai forgalomban idén az értékesítés kétszámjegyű mértékben növekedett. A fogyasztóvédelmi szempontból pedig érzékelhető a vásárlói tudatosság fokozatos növekedése: az energiatakarékosság és a zöld mosás egyre kiemeltebb elvárás.”

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek