(Kiemelt fotó: Haier Europe)
A globális háztartási készülékeket gyártó kínai Haier-csoport a kontinens egyik legnagyobb tech kiállításán a berlini IFA mutatja be a jövő okosotthonainak új berendezéseit. A legérdekesebb, ICT szempontból, nem az eszközök minősége, hanem a beléjük pakolt intelligencia. A Haier-csoport, amely tulajdonosa az itthon jobban ismert Candynek és a Hoovernek azt demonstrálja az expon, hogyan válnak a Haier, a Candy, valamint a Hoover márkák megoldásai és szolgáltatásai egységes rendszerré (hOn). Ez alapvetően azt jelenti, hogy nem kell alkalmazások tucatjait letölteni ahhoz, hogy az okos háztartási eszközöket egyenként beprogramozza a tulajdonosuk. Elég egyetlen kezelő felület, amelyen keresztül a cég eszközei kommunikálnak és működnek. Ez az ami első körben kézenfekvőnek tűnik, de a valóságban sokkal bonyolultabb megoldani, mint amilyennek látszik.
Yannick Fierling előadása
„A berlini IFA-n többszintű forgatókönyveket kínálunk a vásárlóknak, amelynek alapjai a személyre szabhatóság és sokoldalúság. Az okos megoldások intelligens funkciói, az energiaszolgáltatók és a napelemes, légkondicionáló és háztartási készülékeket tartalmazó csatlakoztatott rendszerek közötti kapcsolatok egyértelművé és áttekinthetővé, illetve mélységeiben is megismerhetővé válnak a fogyasztóknak” – fejtette ki előadásában Yannick Fierling a csoport európai leányvállalatának vezetője. Mindjárt egy példával is szolgált ez pedig a Haier CUBE 90 SERIES 9 négyajtós hűtőszekrény, amely immár az otthoni rendszer központi elemévé vált – ha úgy tetszik ez biztosítja az egységes kezelő felületet. A tervezőknek egyébként szemmel láthatóan van humorérzéke, hiszen köztudott, hogy a háztartásigépek királynője a hűtőszekrény, a család minden tagja szívesen időzik az eszköz előtt, illetve magában az „eszközben”. Kézenfekvő tehát hogy egy ilyen készülék egy, mindenek felett. – Ez a készülék ugyanis nem csupán az élelmiszerek frissen tartására szolgál, hanem funkcióit teljeskörűen kihasználva az egész okosotthon irányító központjaként működtethető – tette hozzá Fierling.
Ahogy jeleztük, a smart készülékek megjelenése nem újdonság, az Elextrolux 20 éve mutatta be első internetes hűtőszekrényét, nem sokkal később az Ariston jött ki egy ruhákat felismerő mosogéppel, a Whirlpool ugyanebben az időszakban pedig egy komplett smart konyha koncepciót rakott le az asztalra, amelyben még a vágódeszka is online volt. Egyetlen dolgot azonban nem tudtak ezek az eszközök, méghozzá egymással kommunikálni. Alaphelyzet: elég cikis, főleg az áramfelvétel tekintetében, ha egy smart otthonban egyszerre indul el a légkondícionáló, a mosógép, a szárító és a mosogatógép. Ha a berendezések egy platformra kerülnek, nem csak a felhasználó igazodik el könnyebben, a rendszer is támogatja az eszközök optimális működtetését. Nem mellesleg ma már nem csak okosnak kell lennie egy háztartásigépnek, hanem egyben energiatakarékosnak is. (Mondjuk ez a digitális transzformáció egyik alappillére.)
Növekvő értékesítés
Érdekesség, hogy bár Európából és az Egyesült Államokból indult el a készülékek digitális forradalma, a Távol-Keleten sokkal fogékonyabbak voltak a vásárlók a készülékek iránt. Ázsia bizonyos részein már nem igen helyeznek forgalomba nem smart eszközöket. Európa egy kicsit lassabban halad, némileg konzervatívabb ebben a tekintetben, de az is jól látszódik, hogy folyamatosan nő az okos eszközök értékesítése és jelenleg robbanásszerű növekedés előtt áll a piac.
Rózsa Márton, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezető igazgatója az expó megnyitóján tartott tájékoztatón azt mondta, hogy „a nem éppen kedvező világgazdasági helyzet ellenére, a hazai forgalomban idén az értékesítés kétszámjegyű mértékben növekedett. A fogyasztóvédelmi szempontból pedig érzékelhető a vásárlói tudatosság fokozatos növekedése: az energiatakarékosság és a zöld mosás egyre kiemeltebb elvárás.”