(kiemelt fotó: EnvatoElements)
A 2022 októberében 118 HR-vezető körében végzett felmérése során a megkérdezettek 46 százaléka jelezte, hogy HR technológiákra költ az idei költségvetéséből. Szinte majdnem ugyanilyen arányban vannak azok, akik a kiválasztási, toborzási folyamatok fejlesztésébe fektetnének be, a válaszadók 45 százaléka felelte ezt. A jutalmazás az előző felméréshez két pozíciót előrelépett, most már a harmadik legfontosabb befektetési cél idén, míg a negyedik helyen a tanulás és fejlesztés található.
„A HR-vezetők továbbra is tartósan magas inflációval, a tehetségekért folytatott intenzív versennyel és a globális kínálati korlátokkal szembesülnek. Ahelyett, hogy egyszerű költségcsökkentő intézkedések mellett döntenének, a vezető szervezetek a növekedésre összpontosítanak, és meghatározzák, hogy mely beruházások jelentenek versenyelőnyt az elkövetkező évben” – mutatott rá Seyda Berger-Böcker, a Gartner HR-szakterületének igazgatója.
HR-technológia
A technológia már második éve a vezető HR-beruházási prioritásként szerepel, mivel a HR-vezetők a technológiával kapcsolatos kezdeményezésekben látják a legnagyobb potenciált a hatékonyság növelésére.
A HR-technológia jelentős költségmegtakarítást eredményezhet a HR-adminisztrációban, amelynek kiadásai drasztikusan megnövekedtek a világjárvánnyal kapcsolatos feladatok, például az oltási kötelezettség, a távmunka-megállapodások és a kapcsolattartási programok miatt.
A Gartner kutatása azt mutatja, hogy a HR-adminisztrációra fordított éves kiadások a 2021-es munkavállalónkénti 155 dollárról 2022-re munkavállalónként 194 dollárra emelkedtek. A HR-vezetők hatékonyságot teremthetnek az emberközpontú technológiai megoldások – például a készségmenedzsment vagy a tanulási élményt nyújtó platformok – bevezetésével, hogy maximalizálják a munkavállalói élményt, a megtartást, az együttműködést és a teljesítményeredményeket.
Kiválasztás és toborzás
A szervezetek továbbra is tehetséghiánnyal küzdenek, mivel a verseny a felgyorsult digitalizáció és a távmunka elfogadása miatt egyre nagyobb. A HR-vezetők feladata most a munkaerő-felvételi igények újradefiniálása a még több tehetség megszólítása érdekében.
Az iparágukban meghatározó cégek a toborzási technológiába való beruházással készülnek fel a munkaerő-felvétel szélsőséges helyzetére. Eddig a digitalizáció arra késztette a szervezeteket, hogy jobban automatizálják a felvételi folyamat egyes részeit; a HR-vezetők most már a jelöltállítási folyamat minden területére költenek. A Gartner előrejelzése szerint a toborzás hatékonyságát leginkább a mesterséges intelligenciával támogatott szűrési képességek, valamint a jelöltkapcsolat-kezelő platformok segíthetik.
Jutalmazás
A HR-nek szembe kell néznie azzal a kihívással, hogy a megélhetési költségek emelkedése által érintett alkalmazottaknak további pénzügyi támogatást nyújtsanak, miközben el kell kerülniük a bér-árspirált. Ez jelentős feladat a HR-vezetők számára, mivel a válaszadók a teljes jutalmazást a harmadik legnagyobb beruházási területként jelölték meg 2023-ra.
A HR osztályok a méltányos jutalmazási és elismerési programokra, a fizetés átláthatóságára és a jóléti programokra összpontosítva növelik a teljes jutalmazási beruházásokat. Ez magában foglalja az olyan területekre irányuló beruházásokat, mint a kompenzációtervezési technológiák, a béregyenlőségi eszközök vagy a munkavállalók stressz- és fittségi szintjének nyomon követésére szolgáló intelligens viselhető technológia.
Tanulás és fejlesztés
A képzettségi igények továbbra is gyorsan változnak, ami megköveteli, hogy a tanulási és fejlesztési (L&D) funkció kibővített szerepet kapjon a munkavállalói élményben. Az L&D ajánlatok azonban nem tartanak lépést a változások ütemével. A Gartner kutatása szerint a munkavállalók kevesebb mint fele (45%) ért egyet azzal, hogy a szervezetük által nyújtott képzés releváns a számukra.
Ahhoz, hogy megfeleljenek a munkavállalók elvárásainak, a HR-vezetőknek az L&D-beruházásaikat a teljes karrierépítés irányába kell elmozdítaniuk; ahelyett, hogy kizárólag a jelenlegi vagy jövőbeli szerepekre összpontosítanának, szélesebb körben kell gondolkodniuk a növekedésről, amely segíti a munkavállalókat az emberi fejlődésben.
A digitális tanulási megoldások térhódítása és a változó tanulási preferenciák lehetőséget nyújtanak az L&D funkciók számára, hogy nagyobb mértékben fektessenek be a következő HR technológiákba: készségkezelési megoldások, tanulási élményt nyújtó platformok mesterséges intelligencia-alapú önkiszolgáló tanulási lehetőségekkel, coaching alkalmazások és virtuális valóság technológiák.