Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Van-e jobb, mint a black friday?

MEGOSZTÁS

Kérdés, hogy jön az információ technológiához a black friday? Úgy, hogy az év egyik legfelkapottabb kiskereskedelmi marketing napja jellemzően a webkereskedőké és az e-kereskedelmet hizlalja. Ugyanakkor ma már van egy jobb hívó szava az online boltoknak, ez pedig nem más, mint a cyber monday. Érdemes megjegyezni.

A webáruházak megjelenésével és az e-kereskedelem felfutásával a black friday rövid idő alatt elveszítette az alapértékét, miszerint egy napra koncentrálódik és hatalmas árkedvezményeket kínál annak érdekében, hogy a karácsonyi szezonra érkező árunak helyet csináljon a kiskereskedelmi raktárakban. A webáruházak a black friday-t mára belekalkulálták az éves forgalmi terveikbe, ráadásul az e-kereskedelem közel sem olyan készletezéssel dolgozik, mint a hagyományos boltok. A tervezett akciós időszakkal, illetve az eltérő készletezés miatt a webáruházak a profit optimalizáció miatt nem tudnak olyan kedvezményeket felvillantani, mint a hagyományos kiskereskedelem, így az Egyesült Államokban és Európa nyugati felén a black friday megmaradt a hagyományos kiskereskedelem privilégiumának.

Nem más mint marketing

A black friday a hatvanas évektől mostanáig nagy ívet húzott a globális kiskereskedelemben és világszerte az egyik legaktívabb kereskedelmi napként tartják számon. Bár hozzá kell tenni, hogy értékben közel sem ez a legerősebb nap, praktikusan azért, mert eredetileg itt valóban készletkisöprésről volt szó, ennek megfelelően nem voltak ritkák a 50-90 százalékos leértékelések, tehát az eladott áru értékének jó esetben a fele, vagy csak tizede folyt be a kasszába.

Félreértés ne essék, a kezdetekben (is) csak a leértékelt termékre utaztak a vásárlók, a nem kedvezményes holmit nem igen vásárolták. Ám gyorsan kiderült, hogy az akciós napnak (az amerikai hálaadás ünnepét követő nap, vagyis november utolsó pénteke) márka, termék bevezetési értéke is van. Emiatt kereskedők és gyártók egyaránt black friday gyűjtőnévvel igyekeztek értékesíteni (kedvezményesen) szolgáltatásukat, termékeiket. Ezzel hatalmas médiazaj keletkezett amiben lényegében csak a jeles nap értéke szorult háttérbe. Ráadásul maga a marketing fogás egy nap helyett előbb egy hétre, majd egy egész hónapra tágult.

Forrás: Freepik

Itthon is trend

Magyarországon a 2014-es megjelenés után nagyon gyorsan a webáruházak ünnepévé vált a nap és egészen 2021-ig jelentős szerepe volt a webes kereskedelem erősödésében. Ma a webáruházak Magyarországon 1200-1400 milliárd forint közötti forgalmat bonyolítanak el, ennek a 12-15 százalékát a novemberi black friday hónapban. Van olyan cég, amely a forgalmának 25-30 százalékát hozza ebben az időszakban, de van olyan is, amely kizárólag erre az időszakra tartja fenn webáruházát, az év többi napján nem túl aktív. Ebben az időszakban több ezer kereskedő több tízmillió darabszámú kedvezményes ajánlattal él, amely önmagában ad lendületet a vásárlási hajlandóságnak – ám az esetek többségében csak vásárlói figyelmet indukál.

A webáruházaknak sajnos 2022-ben már a hagyományos kiskereskedelem visszavette a vezető szerepet az „fekete” akciózásban és tavaly a webáruházak nem igen tudtak növekedést elérni ebben az időszakban. Vélhetően így lesz ez idén is, de ettől függetlenül több száz milliárd forint forgalomról beszélünk, ami nyilvánvalóan izgatja a cégek fantáziáját. Nem véletlen, hogy a piac szinte összes szereplője készül erre az időszakra és ad is ajánlatokat. Ám olyan erős a média zaj, hogy érdemes elgondolkodni új megoldásokon is – leginkább azért, mert a vásárlók megtanulták, hogy nem minden black friday ajánlat kedvező a számukra. Nincs jól értelmezhető választás (szó szerint), ugyanis mindig kiderül egy ajánlatról, hogy van annál jobb. A tudatosság és a kínálat özönben értelmezhetetlenné váló ajánlatok miatt egyre többen legyintenek a vásárlók közül az ajánlatokra – nem mellékesen ma a reálbérek és a gazdasági környezet sem a nyakló nélküli fogyasztás felé mutat.

Forrás: Freepik

Új megoldások

A black friday „elértéktelenedése” miatt az Egysült Államokban 2005-ben a webes piac kitalált valami egészen mást. A piaci szereplők egyszerűen kivették magukat a fekete péntek médiazajból és a jeles napot meghagyták a hagyományos kereskedelemnek, küzdjenek egyedül a vásárlók kegyeiért. Cserébe kitalálták a cyber monday-t, amely a hálaadást követő hétvége utáni hétfő. (Nem csak felülről vezérelt nap, valóban nőtt ezen a napon a webes forgalom, annak köszönhetően, hogy ha valaki lemaradt egy black friday ajánlatról, azt a weben igyekezett bepótolni, számítva arra, hogy a megrendelt áru még karácsony előtt meg is érkezik.) Ez a nap lett a webesek fekete pénteke, 2020-ban például ezen a napon 10,2 milliárd dollár értékű vásárlás történt ezen a napon, ami ma is rekordnak szám. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a teljes éves forgalmat tekintve, mind az Egyesült Államokban, mint itthon a teljes webes fekete november, cyber monday-al együtt számolva is csak csepp a tengerben.

Itthon a novemberi hónapban a kiskereskedelem már régóta bőven ezer milliárd forint forgalom felett teljesít (üzemanyag eladások nélkül, azzal együtt 1500). Tavaly például ebben a hónapban 1200 milliárd forint forgalom keletkezett, az inflációval felszorozva idén ez üzemanyag nélkül 1500 milliárd forint felett lehet. Ehhez képest a webes forgalom 10 százalékos, vagyis nem nagyobb, mint az egész éves forgalmi arány.

Ettől függetlenül a black friday, vagy a cyber monday elengedhetetlen marketing eleme a piacnak, hiszen ma már a vásárlók is számítanak rá, a költéseiket erre a hónapra ütemezik. Tehát ha valaki kimarad belőle, félő, hogy a későbbiekben egész egyszerűen lehúzhatja a rolót, mert a kutya sem megy be az akciós időszak után abba a boltba.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek