Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Nemzetközi szárnyalásra készülnek a magyar drón fejlesztői

MEGOSZTÁS

Idén tavasszal zárul le a Rotors and Cams Zrt. és együttműködő partnerei által készített, célanyagként használható, bárhonnan indítható, pilóta nélkül repülő fejlesztése, amelyet defenzív célokon túl számos ipari alkalmazási területen lehet használni. A Magyar Honvédség megbízásából megvalósult projekt eredményeként létrejött rendszert külföldre is értékesítenék, illetve szolgáltatásként is elérhetővé teszik.

(Rotors & Cams által támogatott szakmai tartalom)

 

Évszázados jelenség, hogy a hadiipari technológiai fejlesztések a civil szektorban is felhasználható technológiánként átszivárognak. Így volt ez a internettel és így van ez a drónokkal is.

A katonai célú pilóta nélküli repülőeszközök, széleskörű alkalmazási lehetőségeik miatt a jövőben jelentős szerepet fognak betölteni a különböző nemzetek haderőiben és nemzetgazdaságában. A felhasználói terület robbanásszerű növekedés előtt áll, előrejelzések szerint elérkezhet az az idő, amikor a fedélzeten helyet foglaló pilóta alkalmazására már nem lesz szükség. Magyarországon, a Magyar Honvédség korábbi Modernizációs Intézetének égisze alatt, a Rotors & Cams Zrt. vezetésével világviszonylatban is különleges pilóta nélküli repülőeszköz fejlesztési program zajlik. A ProTAR F4J azon túl, hogy támogatja ezeket a folyamatokat, a civil szektor több területén is felhasználható.

A drónok számos területen hasznosíthatóak, amelyek közül néhány a következő

  • Média és filmipar: drónokat használnak filmek, TV-műsorok, dokumentumfilmek és reklámok készítéséhez, hogy különleges látványt és perspektívát biztosítsanak.
  • Szállítás: drónok használhatóak kisebb csomagok és tárgyak szállítására, különösen nehezen megközelíthető területeken vagy katasztrófa sújtotta területeken.
  • Mezőgazdaság: drónokat használnak a növények állapotának ellenőrzésére, a természetes erőforrások kezelésére, a permetezésre és a tápanyagok kijuttatására.
  • Építőipar: drónokat használnak a felmérésre, az építkezések előrehaladásának ellenőrzésére, a területek és az épületek modelljének készítésére.
  • Kutatás és mentés: drónokat használnak a természeti katasztrófák, a tűzesetek és az eltűnt emberek keresésére és mentésére.
  • Sport: drónokat használnak sportesemények és koncertek rögzítésére, valamint sportolók edzésének és teljesítményének elemzésére.

 

A ProTAR F4J egy 65 kilogramm felszállótömegű, gázturbinával ellátott – tehát lökhajtásos, ahogy a köznyelvben illetik – intelligens pilóta nélküli légijármű, amelynek sebessége eléri az 500 km/h-t, repülési magassága a 6000 métert, üzemideje a 60 percet, a kommunikációs hatótávolsága pedig a 75 km-t. Fő feladata célrepülőként légi célok szimulálása légvédelmi rendszerek teszteléséhez, a harckészültség ellenőrzéséhez. Szemléletes példával illusztrálva: “nyúl az agár versenyen”.

Az eszköz kategóriájában kiemelkedő repülési és üzemi paraméterekkel rendelkezik, amellyel számos felhasználási terület számára képes hatékony technológiai szolgáltatást biztosítani, különlegessége a kötelékrepülési képesség, amellyel bonyolult légicél szcenáriók megvalósítására is alkalmas. A ProTAR rendszer további specialitása és előnye az utánfutón szállítható elektromos katapult, amely magas üzembiztonságot és rendkívül gyors rendelkezésre állást biztosít, valamint lehetővé teszi az alkalmazását olyan területeken is, ahol nem áll rendelkezésre kiépített infrastruktúra a célpontként használt repülők felszállásához.

Az eszköz kategóriájában kiemelkedő repülési és üzemi paraméterekkel rendelkezik, amellyel számos fegyverrendszer számára képes hatékony célanyag szolgáltatást biztosítani, különlegessége a kötelékrepülési képesség,  mellyel bonyolult harcászati szintű légicél szcenáriók megvalósítására is alkalmas. A ProTAR rendszer további specialitása és előnye az utánfutón szállítható elektromos katapult, amely magas üzembiztonságot és rendkívül gyors rendelkezésre állást biztosít, valamint lehetővé teszi az alkalmazását olyan területeken is, ahol nem áll rendelkezésre kiépített infrastruktúra a célpontként használt repülők felszállásához.

 

A katapult 30 m/s kilövési sebességet biztosít a drón számára, az indítás ismétlési idő nem haladja meg a 2 percet. (fotó: Rotors and Cams Zrt.)

 

A ProTAR rendszer meghatározó eleme a központi vezérlő állomás (CGU), amely a repülés feladatok felügyeletéhez és a kiképzési feladatokat kiszolgáló célpályaprofilok rugalmas szerkesztéséhez nyújt hatékony segítséget. A vezérlő állomás a földről támogatja bonyolult légicél szcenáriók megvalósítását akár 3 célrepülő kötelékben történő alkalmazásával. A rendszer a repülést követő kiértékeléssel pedig hatékonyan támogatja a szakértők és a felhasználás fejlődését.

Fontos megjegyezni, hogy a drónok használatára vonatkozó szabályok eltérőek lehetnek országonként, ezért mindig érdemes tájékozódni a helyi jogszabályokról.

 

Molnár Zsolt, a Rotors and Cams Zrt. ügyvezetője (balra) és Nagy Attila, a cég műszaki vezetője a Magyar Honvédség toborzónapján a Bálnában a ProTAR F4J-vel. (fotó: Rotors and Cams Zrt.)

 

„A ProTAR F4J rendszert eredetileg a Magyar Honvédség számára fejlesztettük, de az a tervünk, hogy külföldön is bemutatjuk, mivel úgy látjuk, hogy egy rendkívül perspektivikus piacról van szó. A cél nem feltétlenül az, hogy a célrepülő rendszert termékként értékesítsük, hiszen a különböző országok hadseregeinek ilyen kiképzési célokat szolgáló, csak alkalmanként igénybe vett képesség hadrendbe állítása feleslegesen nagy erőforrásokat igényelne, számukra kedvezőbb megoldás, ha külső szervezettől szolgáltatás keretében tudják igénybe venni a célanyag képességeit katonáik kiképzésére és a harckészültség ellenőrzésére, éppen ezért légi célszolgáltatás keretében kívánjuk hasznosítani a partnereinkkel közösen fejlesztett rendszert – mondta el Molnár Zsolt, a Rotors and Cams Zrt. cégvezetője, valamint hozzátette, hogy „A célrepülőrendszer létrehozása során kiemelt fejlesztési partnerünk a Genevation Aircraft Kft. és a HunMech Kft. voltak, a ProTar sárkánytest a Genevation Aircraft Kft. szellemi tulajdona.”

A Rotors & Cams Zrt.-ről és a ProTAR rendszerről további információk elérhetők itt:

www.pro-tar.com

https://rotorsandcams.com/

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek