A mesterséges intelligencia itt van közöttünk, már nem futurisztikus koncepció, ami egyszer megvalósulhat, hanem minden szinten használjuk. A PwC becslése alapján 2030-ig 15 billió dolláros üzletté, tehát a világgazdaság meghatározó tényezőjévé válik.
Bernard Marr jövőkutató szerint azonban sok vállalat nem tudja még megfelelően kezelni, mert olyan gyorsan jött a változás, hogy nem volt idejük felkészülni rá, nem végezték el a szükséges előkészületeket. Öt pontban foglalta össze ezeket a megelőző lépéseket.
Első pont
Az MI-stratégia és a megalapozott üzleti célok szinkronba hozása az első és egyben a legfontosabb. Nem szabad, hogy a technológia alkalmazását a hype és a lemaradástól való félelem motiválja, hanem sokkal inkább a benne lévő, speciális problémákat megoldó potenciál. Ehhez a vállalati döntéshozóknak azonosítaniuk kell a prioritásokat, és érteniük is kell a technológiát. Marr az Amazont és a Netflixet hozza fel pozitív példaként, mindkettő személyre szabott termékajánlókkal kedveskedik az ügyfeleknek, és a logisztikájuk is hatékony.
Második pont
Marr második pontja a MI-barát kultúra ápolása. Ne lepődjünk meg, ha egyesek bizalmatlanok, sőt, ellenségesek a technológiával szemben. Morális aggályaik vannak, félnek a társadalmi következményektől. A vállalatoknak ezekre a kérdésekre is kell választ találniuk, és persze stratégiákat kidolgozni, hogy az alkalmazottak jobban megismerjék az MI-t. Kulcsfontosságú, hogy hangsúlyozva legyen: inkább kiegészíti és segíti, mintsem helyettesíti az embert.
Munkahelyi értéke túlmutat az automatizáción, hozzátesz a humán intelligenciához, döntéshozáshoz és problémamegoldáshoz. Az üzleti MI sok kísérletezést és újdonságok tesztelését is jelenti. Ha a vállalati kultúrában jutalom és dicséret jár ezért, a cég sokat profitálhat a mesterségesintelligencia-forradalomból.
Harmadik pont
A megfelelő adottságokkal rendelkező személyek alkalmazása, a meglévők továbbfejlesztése, új szakértői partnerségek kialakítása szintén kulcsfontosságú. Ilyen partnerek nélkül a vállalatok megrekednek a kísérletező szakasznál, ha viszont szakértőkkel működnek együtt, könnyebb a folyamatos tanulást garantáló ökoszisztéma kialakítása. A változások annyira gyorsak, hogy a munkaerőnek felkészültnek kell lennie. A szükséges adottságok és szakértelem nélkül nem megy.
Negyedik pont
Marr negyedik pontja az etika és a bizalom. Az MI-ből csak akkor profitálhatunk, ha vannak válaszaink a vele kapcsolatos morális kérdésekre: milyen hatással van magánszféránkra, mik a veszélyek stb. A válaszokat figyelembe vevő belső irányelveket, gyakorlatot kell kidolgozni, rendszeresen figyelni és auditálni a technológia használatát, hatását, minimalizálni a kockázatokat, mint ahogy az OpenAI is teszi a ChatGPT-vel. A hatások persze folyamatosan változnak, amire szintén fel kell készülnünk.
Ötödik pont
Mivel az MI alapja az adat, adatainknak robusztusnak, átfogónak és világosnak kell lenniük, amelyekhez nélkülözhetetlen az adatkezelő technikák ismerete, az adatbiztonság érvényesítése. Hatékony vállalati adatpolitika, tárolási, gyűjtési és megosztási protokollok nélkül ez sem megy.
(Képek: Medium, DeviantArt)