Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

IT-analitika szerepe a stratégiai döntéshozatalban

MEGOSZTÁS

Az olyan feltörekvő technológiák, mint a mesterséges intelligencia, az analitika és az automatizálás szerves szerepet fognak játszani az üzleti tervezésben, a döntéshozatalban és a végrehajtásban. Üzleti szempontból az AI és az elemzés növekvő jelentősége szinte megkérdőjelezhetetlen.

Természetesen mindazok számára, akik beleszólnak a vállalati stratégiába, úgy tűnik, hogy ezek a feltörekvő technológiák szerves szerepet fognak játszani a tervezésben, a döntéshozatalban és a megvalósításban az elkövetkező években.

A vállalati stratégák 79 százaléka szerint (a Gartner felmérésében) az olyan technológiák, mint az analitika, a mesterséges intelligencia (AI) és az automatizálás kritikus szerepet játszanak a következő két év sikerében.A stratégák szerint átlagosan a tervezési és végrehajtási tevékenységek 50 százaléka részben vagy teljesen automatizálható lenne, ám jelenleg csak 15 százalékuk automatizált.

A felmérést 2022 októbere és 2023 áprilisa között végezték 200 vállalati stratégiai vezető körében Észak-Amerikában, Nyugat-Európában, Ázsiában/csendes-óceáni térségben és Ausztráliában/Új-Zélandon, különböző iparágakban, árbevételben és vállalati méretben.

„Az analitika és a mesterséges intelligencia kihasználása a hatékonyabb, éleslátóbb stratégiai döntések érdekében az egyik legnagyobb kihívás és lehetőség, amellyel a vállalati stratégáknak idén szembe kell nézniük” – mondta David Akers, a Gartner kutatási igazgatója. „A stratégák évek óta azt mondják a vállalataiknak: ha versenyképesek és hatékonyak akartok maradni, akkor digitálisan kell működni. Most úgy tűnik, készen állnak arra, hogy ezt az útmutatást saját munkafolyamataikra is alkalmazzák.”

Míg a legtöbb vállalati stratéga azt mondta, hogy leíró és diagnosztikai analitikát használ, kevesebb mint a fele mondta, hogy fejlettebb eszközöket használ, például prediktív, preventív vagy grafikus analitikát. Hasonlóképpen, a stratégáknak csak 20 százaléka számolt be arról, hogy a feladatukhoz AI-hez kapcsolódó eszközöket, például gépi tanulást vagy természetes nyelvi feldolgozást használnak. A stratégiai vezetők nagy százaléka azonban azt mondta, hogy vagy kísérleti jelleggel használja ezeket az eszközöket, vagy vizsgálja a felhasználási lehetőségeket. Például 51 százalék mondta, hogy vizsgálja a gépi tanulást, és 45 százalék ugyanezt mondta a prediktív analitika esetében.

Használati esetstratégia kialakítása

A bevezetés egyik legnagyobb akadálya az új technológiák egyértelmű felhasználási esetének meghatározása. A stratégák 52 százaléka számolt be arról, hogy ez a három legnagyobb kihívás – ez a legtöbbször választott válasz. „Ennek több oka is van” – mondta Akers. „A stratégák ismeretlen szállítói piaccal szembesülnek, túl sok lehetőség közül választhatnak, és kevés precedensre tudnak építeni.”

A stratégák elmondása szerint a bevezetni kívánt fejlett technológiák nagy részét már máshol sikeresen alkalmazzák. A Gartner azt javasolja, hogy az erős üzleti indoklás kialakításához először a meglévő funkciókat térképezzék fel a konkrét igényekhez, majd mérlegeljék, hogyan lehet rangsorolni a különböző felhasználási eseteket, amelyeket a fejlett technológia kínálhat, az új eszközök céljára, hatására és alkalmasságára vonatkozó kérdések feltevésével.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek