Nyitókép: Machina Labs
Nagy gépek, mint a repülők és az autók gyártása kifejezetten drága, mélytanulással (deep learning) vezérelt robotokkal viszont csökkenthetők az előállítási költségek. Ezek a rendszerek gyorsan és pontosan, még munkafolyamat közben felismerik a hibákat.
A költségek azért magasak, mert a legtöbb fémlemezt szakképzett munkaerő manuálisan dolgozza fel. Egyes részek tömegesen előállíthatók, de az öntőformák kidolgozása manuális munka nélkül még mindig nem megy. Ezek a folyamatok lassúak, fáradságosak és drágák. A nehézségeket a szakképzett munkaerő csökkenése folyamatosan növeli.
Fürge robotkarok
Sok más esethez hasonlóan, a mesterséges intelligencia ezúttal is segíthet, ideghálók ugyanis képesek előrejelezni fémek nyomás alatti teljesítményét, és így az általuk irányított robotok a repülőgép-gyártás legkényesebb folyamatait is el tudják végezni.
A tegnap és holnap gyártása (Kép: Machina Labs)
A kaliforniai Machina Labs startup ilyen robotokkal dolgozik fém-alkatrészeken, gyártók számára. Fém-megmunkáló rendszerük cuki dolgokra, például újságírók fejének másolására is képes, de ez inkább csak a szenzációhajhász médiának szóló, sokadlagos rendeltetése. Főcélja, hogy időt és pénzt takarítson meg iparvállalatok számára.
A cég robotkovácsai ezen dolgoznak, veterán fémmunkások pedig elégedetten nyilatkoznak róluk. Évtizedeket töltöttek el fémek megmunkálásával, és a Machina Labs gépei szerintük már most alkalmasak tevékenységük zömének az elvégzésére, miközben az ízületeik nem gyulladnak be, és a hátuk sem fáj folyamatosan.
Így működik a rendszer (Kép: Machina Labs)
A mesterséges intelligenciával felvértezett robotokat, egész pontosan robotkarokat fejlesztő Machina Labs az Egyesült Államok Légvédelmével, a Nemzeti Repülési és Űrhivatallal, valamint a hiperszonikus légjárműveket gyártó Hermeus-szel kötött szerződést – gépei valóban komoly megmérettetés előtt állnak.
Alumíniummal, acéllal és titánnal működik
A robotkarokból, szenzorokból és gépitanulás-modellekből álló rendszer számítógépes tervrajz alapján formáz, vág, dolgoz meg és políroz fémlapokat. A karok párban dolgoznak, a fémlap mindkét oldalán egy-egy robot fejt ki nyomást a fémre, akár 1,2 méteres mély átalakításokat is tud végezni rajta.
Méretezhető gyártás – robotok munka közben (Kép: Machina Labs)
Jelen állapotában alumíniummal, acéllal és titánnal, változatos szélességű és méretű, akár három és félméteres lemezekkel is elboldogul. A kétkaros rendszer ára 2,5 millió dollár.
A karok mozgását, mozgásirányát az idegháló tervezi meg. A háló dönti el a kifejtett nyomás mértékét is, majd előrejelzi, hogy a fém miként reagál rá.
A technológia előnyei (Kép: Machina Labs)
A robot munkáját és a tervben meghatározottakat lézeres szkenneléssel, valósidőben hasonlítja össze. Ha kell, módosít a kar pályáján, hogy kiegyenlítse az eltéréseket.
A szkenek alapján, a rendszer a későbbi minőségellenőrzésnél használt digitális ikret hoz létre. A modell detektálja a hibákat, és a karbantartás ütemezésére is dolgoz ki tervet.