„Tisztában vagyunk vele, hogy többé nem feltételezhetjük, hogy egy hiányzó adatpont nulla kibocsátással egyenlő” – olvasható a Tesla jelentésében.
A hagyományos gázüzemű járművek szén-dioxid (CO2)-kibocsátásának nagy részét a kipufogócsövéikből állítják elő. Az elektromos járművek (EV-k), mint például a Teslák, sokkal kisebb mennyiségű CO2-kibocsátást bocsátanak ki vezetés közben. Ehelyett a kibocsátásuk mélyebben jelentkezik a termelési és ellátási láncukban. A múltban az elektromos járművek gyártói hajlamosak voltak kizárni a „ Scope 3 ” kibocsátást: mondjuk a beszállítók és szállítók által termelt kibocsátásokat, akik kívül esnek a vállalatok közvetlen működésén.
A Scope 3 kibocsátása nehezebb elszámolni és könnyebben tagadható. Jelentésében a Tesla azt állítja, hogy az ellátási lánc kibocsátását alulszámolták a jó, következetes adatok és jelentések hiánya miatt. „Tisztában vagyunk vele, hogy többé nem feltételezhetjük, hogy egy hiányzó adatpont nulla kibocsátással egyenlő” – olvasható a Tesla jelentésében.
Ehelyett kiderült, hogy a korábban meg nem számolt Scope 3 kibocsátások teszik ki a Tesla szénlábnyomának nagy részét. A Tesla Scope 1 (termelési kibocsátás) és Scope 2 (vásárolt villamos energia és hő kibocsátása) összesen 610 000 tonna CO2-t tett ki 2022-ben. A Scope 3 kibocsátása több mint 30,1 millió tonna CO2-t tett ki ugyanebben az évben.
A Tesla kibocsátásának nagy része az ellátási láncából származik
A Tesla szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb forrása, amely 2022-ben a teljes szén-dioxid-kibocsátás 27%-át teszi ki, a fémbányászat és az akkumulátorok gyártása. A Tesla által használt alumínium a kibocsátásának 18%-át, az acél pedig 8%-át teszi ki. A Tesla a kibocsátás fennmaradó 47%-át az „összes többi” kategóriába sorolta, amely magában foglalja a downstream szállítást és elosztást, az alkalmazottak ingázását és üzleti utazásait, valamint az „eladott termékek felhasználását” – az autók tényleges vezetését . 3,4 millió tonna CO2-kibocsátás.
A Tesla akkumulátor-ellátási láncában a legtöbb kibocsátás a lítium, a nikkel és a kobalt vegyi feldolgozásából származik, a bányászati kitermelés és a szállítás kisebb részeket tesz ki.
Míg az elektromos járművek ellátási láncai jelenleg több károsanyag-kibocsátást termelnek, mint a gázüzemű járművek ellátási láncai, a hagyományos autók élettartama alatti károsanyag-kibocsátása sokkal magasabb, mivel 17 éves átlagos élettartamuk alatt továbbra is benzint égetnek. A Tesla számításai szerint egy elektromos autó 55 tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást termel majd élettartama során. És ahogy a világ egyre több gyártási folyamata digitalizálódik, a Tesla Scope 3 kibocsátása is csökkenni fog.