(Kiemelt kép: Freepik)
Amikor 2017-ben a Fox és Disney elkezdte a fúzióját, a világ szórakoztató tartalom iparága felszisszent, hogy olyan vállalat óriás jön létre (Marvel, Star Wars, Disney márkákkal), amit hosszú ideig senki sem tud megverni a sajtát területén. A 2019-ben végrehajtott fúzió végül 71 milliárd dollárba került. Most a videójáték piacon jött létre egy hasonló összeolvadás azzal, hogy a Microsoft 69 milliárd dollárért bekebelezte az Activision Blizzar-ot, amely többek között a Diablo, a Call of Duty, Warcraft, StarCraft, Overwatch és Candy Crush franchise márkák tulajdonosa.
A Microsoft 2022. februárjában tette nyilvánossá igényét az Activision felvásárlására, ám a brit piacfelügyelet, a CMA, az Európai Bizottság és az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) is megpróbálta blokkolni az akvizíciót. A legnagyobb aggályuk az volt, hogy az Activision megszerzésével a Microsoft kiemelkedő piaci előnyre tenne szert az ágazatban. Ezt a Microsoft azzal orvosolta, hogy több megállapodást kötött, amelyek garantálták, hogy nem fogják korlátozni a nagy bevételű franchise-ok terjesztését PC-re és Xboxra. Többek között a Nintendóval és a Sonyval született ilyen megállapodás. Most viszont a hatóságok is rábólintottak az ügyletre, úgyhogy a Microsoft át is utalta a pénzt a másik vállalat tulajdonosainak.
Valami elkezdődött
Ezzel tulajdonképpen le is lehetne zárni a cikket azzal a megjegyzéssel, létrejött a játékipar nagy mogulja, amely nem mellesleg nagyon jó IT szinergiákat vitt az üzletbe. Csakhogy a már a Microsoftot erősítő Activision Blizzardnak, az Electronic Artsnak, a szingapúri Seanak, a japán Nintendonak és Bandai Namconak, valamint a koreai Nexonnak és a kínai NetEasenek, továbbá a szektor többi szereplőjének még mindig van összesen 45,1 milliárd dollár elkölthető készpénze. Erről a CNBC közölt egy háttér anyagot. Ez pedig azt jelenti, hogy további kisebb felvásárlások várhatók a szektorban, amely megágyazhat egy újabb, nagyobb akvicíziónak. És a sztorinak itt még mindig nincs vége.
Az amerikaiak imádnak számolgatni, úgyhogy pontosan tudják mennyit ér a globális videójáték piac. Az elemzők 188 milliárd dollárra teszik a nagyságát és a következő évekre 5-15 százalékos növekedést prognosztizálnak, vagy belátható időn belül a teljes piac 200 milliárd dollár lehet. Ez nagyon erős gazdasági tényező, ám ami még fontosabb, a videójáték ipar annyira beépült a társadalomba, hogy a már a kifutó generációk is, tehát a mai 60-70 pluszosok is játszanak. Nem beszélve az 50-től lefelé menőkig. Ez pedig azt jelenti, hogy ez a tartalom sokkal meghatározóbb, mint a filmek, vagy hírtartalmak. Magyarán a Disney-Fox fúzió mostanra eltörpülni látszik a Microsoft-Activision összeolvadás mellett. És akkor még a Metaverzum csak a szárnyait próbálgatja, amely igazi táptalaja lesz a videójáték tartalom fejlesztésnek. Sőt, mondhatni a videójáték világok összekapcsolása lesz igazán érdekes ezen piac számára.
Kinek mennyi pénze van?
Ahogy jeleztük, a sztori nem ér ott véget, hogy a játékipari moguloknak van néhány tízmilliárd dollár felvásárlási célpontot kereső dollárja. Az IT szektor, az elmúlt néhány évben, köszönhetően például a pandémiának jelentős többletbevételeket generált és vélhetően nagyon ügyesen spórolt. A játékipari divízióval is rendelkező technológiai óriáscégek az említetteknél még nagyobb összeggel, közel 230 milliárd dollár szabad készpénzállománnyal rendelkeznek. Az Amazon egymaga 51,5 milliárd dolláron ül, a Microsoft (nem játék üzletága) pedig a rekord üzletet követően is még mintegy 50 milliárd dollár készpénzzel rendelkezik. Magyarán mindent összevetve 270 milliárd dollárnyi tőke vár landolásra. Vagyis nagyon úgy néz ki, hogy valaki gondol egyet és bekebelezheti egymaga a (188 milliárd dollár értékű) piac felét.