Képek: Pixabay
Egyre gyakoribbak az „okos közlekedés” megvalósítását célzó, például a forgalmi lámpákat mesterséges intelligenciával irányító, vagy éppen a gyalogosoknak, jármű hiányában, állandó zöld fényt adó technológiák.
Az 5G térnyerésével, a baden-württembergi Aalen Alkalmazott Tudományok Egyetemének kutatói, a technológia előnyeit kihasználó közlekedési rendszer tervét vázolták fel, és hamarosan bemutatják a prototípust. Az előreláthatóan valamikor 2024-ben a város utcáin munkába álló rendszer szenzorok, közlekedésfigyelő algoritmusok és 5G hálózatok kombinációja.
Veszélyes kereszteződésekben is tudja, mi a dolga
Az 5G technológia gyorsaságából kiindulva, a rendszer érzékeli más járművek közeledését, és miután konzultált előrejelző algoritmusával, még időben figyelmezteti a vezetőket az ütközésveszélyre. Az élszámítás (edge computing) és az érzékelők előnyeit kihasználva, a vezető döntéshozásbeli valósidejű megsegítésével, baleseteket előzhet meg.
A rendszer több komponensből, alrendszerből tevődik össze. Ezek egyike az élszámítás-lehetőségeket biztosító központi kezelőrendszer, a közlekedés menetét és az összeütközések kockázatát kiszámoló algoritmussal. Egy másik alrendszer küldi a figyelmeztetést a vezetőknek és bárkinek, aki a veszélyes kereszteződés közelében tartózkodik.
A figyelmeztető jel lehet egy megvilágított kijelző, villódzó fények, esetleg hangjelzés. Lényeg, hogy sofőrök és gyalogosok is időben észleljék. A rendszer telefonos appra vagy a jármű navigációs kijelzőjére is továbbíthatja az információt.
De mi lesz, ha jön a 6G?
A kutatók elmondták, hogy egy ilyen figyelmeztetésnek ki kell zökkentenie a vezetőt, gyalogost, bárkit. Valóban érzékelniük kell, és a súlyával is tisztában kell lenniük. Egyelőre tanulmányozzák a különböző figyelmeztetőmódszerek hatását.
A szenzoroknak nyomon kell követniük a járművek, gyalogosok és kerékpárosok tartózkodási helyét, emellett pedig az időjárás viszontagságainak is ellen kell állniuk. Az adatok változatos forrásokból érkeznek majd: optikai kamerákból, radarokból, helyadatokat gyűjtő, naptár és időjárás-előrejelző alkalmazásokból.
Az ütközés-elhárítás és a forgalom kezelése a rendszer két elsődleges alkalmazása. Egymással kapcsolatban álló, több kereszteződésnél használva, egyes járműveknek, például mentőknek és buszoknak – zöld fénnyel – elsőbbséget adhat.
At 5G-alapú közlekedéskezelő rendszerekkel sok a kihívás, ráadásul a fejlesztők már most a 6G érkezésétől tartanak. Másik aggályuk, hogy a vezetők, gyalogosok, biciklisek és a többiek tudják is majd kezelni a technológiát, bízzanak és higgyenek benne.