Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Eljött az igazi hűségkártyák ideje

MEGOSZTÁS

Számos vállalkozás kínál a rendszeres vásárlóinak hűségkártyákat. Ezek többsége általában csak néhány százalékos kedvezménnyel próbál a vevőkben bizalmat kelteni. A digitalizáció azonban egyre több olyan megoldást kínál, amely igazi áttörést jelentene a hűségkártyák piacán.

(Kiemelt kép: Freepik)

Mit is kínálnak jelenleg a kereskedelmi szolgáltatók a hűségkártya piacon? Általában olyan megoldásokat, amelyek alkalmilag néhány termékre adnak 10-15 százalékos kedvezményt, vagy a hónap végén összegzett vásárlásaink összegéhez viszonyítva kapunk egy egyszeri 5 százalékos vásárlási kedvezményt egy adott vásárlásunkból. Vannak klubkártyák, amelyek folyamatos és meghatározott kedvezményt adnak a szolgáltatás árából. Gyűjtögethetjük a pecséteket, bélyegeket, a rendszeres vásárlást bizonyító visszajelzéseket, amiből 6-8-10 után kaphatunk egyszeri kedvezményt vagy akár egy ingyen terméket. Az ilyen akciók bonyolultak és néha a kedvezmény is megkérdőjelezhető értéket képvisel. A lojalitás inkább a cégnek éri meg, a vásárló számára legtöbbször csak az olcsóság illúzióját kínálja.

A ma működő rendszerekben az akcióban felkínált áruk, gyűjthető ajándékok gyakran egyáltalán nem is szükségesek mindennapi életünkhöz. A gyerekeknek tervezett gyűjtőalbumok, az aktuális rajzfilmsorozat sztárjaiból készített műanyag játékocskák, plüssök és matricák sokasága pedig manapság már inkább a káros, környezetszennyező kategóriába esik. A környezettudatosságra törekvésnek, a környezetterhelés csökkentésnek igénye még nem jelent meg a kereskedelmi cégek stratégáiban. Az újabb plüssjáték akció vagy a gyerekek számára kínált csecsebecsék többsége így sokak számára csak egy újabb műanyag szemét, amit lehet kerülgetni a lakásban, amíg meg nem unja a gyerek. Míg végül ez is a kommunális hulladék között végzi, tovább pusztítva a környezetünket.

A most felsorolt megoldások mindegyike általánosan elterjedt és sokéve bevett szokás a kereskedelemben, a kérdés az, hogy eljött-e az ideje a radikális változásoknak? Vevő lenne-e a vásárló egy valódi kedvezmény kártyára? Áttekintve a digitalizáció kínálta lehetőségeket a válasz egyértelműen igen. Ehhez azonban a legnagyobbaknak kellene változtatni a hozzáállásukon és stratégiájukon. Egy ilyen változás az elsőnek komoly előnyöket nyújtana, hiszen ki ne szeretne olcsóbban vásárolni úgy, hogy közben még a környezetet is támogatja.

 

Lehetne ezt másképp is

Amikor végignézzük a kereskedelmi cégek kedvezmény kínálatát egy valamit nem találunk benne: eredetiséget. Pedig ezt az eredetiséget rengeted formában meg lehetne valósítani manapság a blockchain technológia vagy mesterséges intelligencia segítségével. A blocklánc és az MI ugyanis kiválóan alkalmas arra, hogy pontosan rögzítse a vásárlásainkat, feltérképezze a szokásainkat, sőt akár arra is, hogy igazi testreszabott ajánlatokat kapjunk a segítségével.

A valódi értékajánlata az, hogy képes akár az egész éves fogyasztásunkat is nyomon követni. Innen már nem bonyolult akár személyes kedvezményeket adni, vagy olyan akciókat kínálni a vásárlónak, amely valamely speciális étkezési szokásából következik. A cukor- vagy gluténmentes termékek fogyasztói mellett a hús nélküli táplálkozást folytatók is kaphatnának speciális kedvezményeket. Ezt például ma a nagy élelmiszerláncok egyik hűségprogramja sem kínálja.

Ebből az újfajta gondolkodásból akár a kedvezmények teljesen új generációja is kialakítható, ha tovább terjed az a gondolkodás, amely jelenleg csak a decentralizált világában érhető tetten. A közösség, a vásárlók maguk dönthetnének egy kedvezmény program hasznosságáról.

A kedvezményeket annak függvényében is lehet adni, hogy a vásárló mennyi pénzt hagyott az adott kereskedelmi szolgáltatónál. Ez valódi lojalitásra illetve erősebb márkahűségre szoktatná a vásárlókat. A vásárló a vásárlásaival tartja el az adott kereskedelmi egységet, miért is ne kaphatna az elköltött összeggel arányos kedvezményt, év végi bónuszt vagy speciális árengedményt. Ennek az első lépéseit már az egyik élelmiszerlánc megtette, de ahhoz, hogy a hónap végén egyszer 5% százalékos vásárlási kedvezményt kapjunk 150.000 forintot kell a pénztárnál hagynunk az adott hónapban. A kedvezmények itt is meglehetősen hullámzó elégedettséget keltenek, vannak akciók, amelyben a felkínált kedvezményeket a vásárlók szívesen veszik ígénybe, máskor meg alig találnak számukra hasznos kedvezményt. Visszajelzésre, vagy bármiféle értékelésre az élelmiszerlánc nem ad lehetőséget. A vásárló véleménye valahogy kimarad a folyamatból, pedig pont őt szeretné a cég hűségessé tenni.

Környezet vs. plüss játékok

Folyamatosan érkeznek a hírek a környezetszennyezésről, a műanyag csomagolóanyagok káros hatásairól, Nyugat-Európában megjelentek a csomagolás-mentes vásárlási lehetőségek. Ezen megoldások bevezetése is lehet vonzó a környezettudatos vásárlók számára egy élelmiszerlánc működésében.

Mindemellett, hogy a digitális technológia segítségével kiválthatóvá válhatnak az eddigi matrica, műanyag és plüss ajándékocskák, találhatnánk értékesebb ajándékot is helyettük. A gyűjtőalbumok NFT alapú digitális kártyákként születhetnek újjá és a felhasználók ezek gyűjtögetésével akár valódi értékekkel is gazdagodhatnak. A digitalizációs technológia már több kísérleti formában is megvalósította ezt a „digitális gyűjtőalbum” megoldást és a közeli jövőben akár nagy kereskedelmi láncok is alkalmazhatják. A mobiltelefonokon futó applikációk szinte bármelyikébe beépíthető ez a technológia és a gyerekek számára ugyanazt a gyűjtői élményt biztosítja, mint az pénztárnál remélt ajándék kabalafigura.

Egy speciális vízió

Mint látjuk, egyre fontosabb kérdés a környezettudatos működés a kereskedelmi nagyvállalatok esetében is. Ezek a cégek jelenleg a bevételeik töredékét költik környezettudatos programokra. A vásárlóik számára is vonzó lehetne, hogy bizonyos összeg levásárlása után lehetőséget kapnának arra, hogy egy fával gazdagítsák a környezetet, vagy más környezetvédelmi vagy társadalmilag hasznos akcióra adják oda az aktuális bónuszukat.

Ma már léteznek olyan szervezetek, amelyek kellő szakértelemmel és megfelelő alapossággal meg tudják szervezni az ilyen akciókat. A kereskedelmi láncok bevételeinek töredékét visszaforgatva így izgalmas és értelmes programokat lehetne támogatni. Ez akár egy digitális gyűjtőkártyán rögzíthető lenne és a vásárló számára is értelmes céllá tenné az akciót.

A vállalatok számára rengeteg még meg nem valósított felhasználási lehetőséget lenne érdemes kidolgozni, hiszen a jelenlegi akciók többsége nem igazán környezettudatos. A tudatos vásárlás és a környezettudatosság ezen digitális eszközökkel is erősíthető lehet a közeli jövőben. Ennek a technológiai feltételei már megteremtettük, már csak az első bátor kereskedelmi láncra van szükségünk, aki bevezetné valamelyik digitális akció vagy hűségkártya  megoldásokat.

A digitális hűségkártyák jövője

A kereskedelmi láncok nem csak a vásárlóikat jutalmazhatják egy ilyen digitális megoldással, hanem akár a saját munkatársaikat is. A prémium és egyéb belső vállalati cafeteria megoldások sokaságát válthatják a közeli jövőben a blockchain és mesterséges intelligencia alapú jutalmazási rendszerek.

Ezek segítségével a cégek akár forgalom alapján, akár egyéb szempontok szerint is adhatnak a legjobbaknak valamiféle anyagi jellegű vagy kedvezmény megoldásokat. A jutalmazás ilyen alapokon lényegesen demokratikusabban, szinte objektíven valósítható meg. A dolgozók pedig akár a saját céges digitális kártyájájukon fogadhatják is ezeket a jutalmakat, banki vagy egyéb közvetítő segítsége nélkül.

Hasonló megoldásokkal élhetnek akár a biztosítók, nyugdíjpénztárok is, illetve az azokat digitális megoldásokkal forradalmasító cégek. A digitális hűségkártyák a biztosítási bónuszok és a megtakarításaink akár naprakész és átlátható működését is segíthetik. Ezek a rendszerek jelentősen lecsökkentik majd a jelenlegi bürokratikus működésű szervezetek létszámát és jelentősen megnövelik majd a tevékenység hasznosságát és hatékonyságát.

A digitalizáció és a manapság a figyelem középpontjába került mesterséges intelligencia így mindenki számára hasznos megoldásokkal segíteni a vásárlókat és az őket hűséges és elégedett felhasználóként kiszolgáló szolgáltatókat.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek