A blockchain technológia történelmében 2015-ben került bevezetésre az Ethereum blokklánc, amelyet decentralizált alkalmazások futtatására szolgáló platformként kívántak alkalmazni kezdetben. Ma már több ezer kriptopénz (coin vagy token) került be az ökoszisztémába, s több ezer blockhain technológiára épülő fizetési hálózat, kriptoeszköz létezik, de legtöbbjük alapját az Ethereum blokklánc szolgálja ki, s kiderült, hogy rugalmasságnak köszönhetően ideális környezetet biztosít például a kriptovilágban egyre inkább megismert és elismert NFT-technológiának is. Így az NFT (non-fungible token) 2021-ben fontos szereplőjévé vált az ökoszisztémának, s ma már ezt tartják a blockchain technológia egyik legismertebb alkalmazási területének. Bár a viharos sikere vitákat is generált a szakmai körökben, mégis úgy látszik, hogy kiváló eszköze lehet a digitalizációnak.
Jó pénzt hoz a konyhára
Az NFT-t befektetésként, digitális termékként értelmezik, s az értéke azért jelentős, mivel egyedi, nem becserélhető zsetonnak számít. Az NFT-t egyre inkább a képzőművészet, a sport, a zene, a divatmárkák vagy akár a filmek világa kezdte hasznosítani, milliókat érő befektetésekről hallani. Ilyen kincsnek számít, például a Cryptopunks, a gyűjthető NFT-mémek és rajzfilmfigurák, valamint az Axie Infinity játék NFT-jei, amelyek több mint 8,5 milliárd eurós árbevételt generáltak. Illetve az NFT-művészet egyik első és leghírhedtebb esete, amikor az Everydays – The First 5000 Days című digitális kollázst egy Christie’s aukción adták el, közel 60 millió euróért. Azóta állítólag számos képzőművészeti aukciósház kísérletezett az NFT-értékesítéssel, sorolhatnánk még több példát arra, ahol az NFT-kre tett ajánlatok több mint 5000 eurónál kezdődtek.
Az NFT-re az is jellemző, hogy a tulajdonjog egyedi, de átruházható vagy magasabb áron továbbértékesíthető. „Ez azonban általában nem foglalja magában a műtárgy fizikai tulajdonjogát, sőt még a szellemi tulajdonjogokat vagy a szerzői jogokat sem” – magyarázza Turcsán Tamás mesterséges intelligencia és NFT szakértő-tanácsadó. De a megoldás lényege az, hogy a kriptovalutákhoz hasonlóan – a blockchain technológia transzparenciája miatt – az adott digitáils “tárgy” (token) tulajdonjoga nyilvános, biztonságosan rögzített és nyomon követhető. Mégis, a blockchain technológiának és ezen belül az NFT-piacnak húzzák a harangot.
Ne temesd az NTF-t vagy mégis?
Egyre több kutatás foglalkozik azzal, hogy mi történt az elmúlt évben az NFT-piaccal. A többség úgy látja, hogy a 2021-es hype elmúlóban van és az NFT-technológia 2023-ban új irányokat vesz majd. Mi is az oka annak, hogy a Web 3 tündöklő csillaga ilyen hamar hullócsillag kategóriába került? Mi lesz a sorsa a közben számtalan funkcióval gazdagodott technológiának? „Ezek a kérdések kavaroghatnak azoknak a fejében is, akik eddig boldogan gyűjtögették a majmokat, rókákat és ki tudja hányféle különös NFT-t, várva hogy azok egyszer csak értékessé válnak“ – válaszolja Turcsán Tamás. Hozzáteszi, hogy visszatekintve az elmúlt időszakra, látható, hogy az agyon dicsőített NFT-k igazából mindig csupán egy szűk körű felhasználó rétegnek nyújtottak lehetőséget arra, hogy rövid úton, némi spekulatív gondolkozással, gyors nyereséget eredményezzenek. A felhasználók többsége azonban sosem keresett komolyabb összeget, persze egy részük soha nem is akart, mivel főleg csak a hobbi-birtoklás miatt vásárolta az NFT-ket.
„A spekulánsok eltűnőben, láthatóan a csalók is kevesebbet zaklatják az NFT-közösséget mostanában, mindezek a jelek arra mutatnak, hogy már nem akkora üzlet a digitális vadnyugat.” Talán a felröppenő híreknek is ez lehet az alapja.
Szűk felhasználói réteg
Az NFT-piac csökkenését több tényező is okozta. Ezek közül talán az egyik legfontosabb, hogy sokan a mai napig nem értik, hogy mi is az NFT. A felhasználók sokasága nehezen birkózott meg azzal, hogy az egész folyamat tele van digitális csapdákkal. A walett, a crypto váltás, a hullámzó gas fee (közvetítői díj), mind komoly nehézséget okozott egy átlagos felhasználónak. Lássuk be, egyáltalán nem könnyű egy új technológiát 2-3 év alatt meghonosítani úgy, hogy közben az egész rendszer bizonytalan hullámzásokat produkál. „Pontosan látni azt is, hogy a nagy felívelést és magas Ethereum árfolyamokat követő zuhanást és a hosszas crypto wintert a befektetők és vásárlók is pontosan lekövették.” A hangulat mostanában olvadozik és várhatóan meg is fordul az árfolyamok emelkedésével egyidejűleg.
Túlhajszolt piac
Túl sok volt az eszkimó és kevés a fóka. Az NFT piac hatalmas felfutása hirtelen, robbanás-szerű kínálatot eredményezett. Mindenki keresni akart az üzleten, de minőséget csak kevesen produkáltak. Egy-egy jó névvel a mai napig jól futó kampányokat el lehet indítani, de a sok névtelen és funkciótlan NFT ma már nem igazán vonzó a gyűjtők számára sem. Természetesen a tömeges kínálatban bőven akadtak olyanok is, akik csak a felpumpált kampányok bevételére koncentráltak. Ezek a kampányok persze nem voltak mentesek a manipulációktól sem. A felhasználók többségének esélye sem volt reálisan mérlegelni mi is értékes és mi nem. Számos gyűjtő azt a stratégiát választotta, hogy mindenből vett egy kicsit, ez viszont jelentősen fragmentálta a piacot, magyarázza a szakértő.
Értéktelen értékek
„Tulajdonképpen, amikor először hallottam az NFT-kről, tényleg annyit lehetett tudni róluk, hogy lehet venni digitálisan létező képeket, meg eladni. Szerencsés esetben drágábban. Mást kezdetben nem is tudott a technológia” – emlékezik vissza Turcsán Tamás. Persze, amikor egy trend menő lesz, akkor gyorsan lesznek olyanok, akik valamilyen újdonsággal ki akarják egészíteni a már létező megoldást. Ez történt az NFT-technológiával is. Igen hamar rájött mindenki, hogy számos lehetőséget rejt. Megjelentek a utility-k, a különböző értékközvetítő és egyéb hasznos funkciók. Az NFT-technológia bekerült tehát a már említett művészet, film, zene, játékok és a sport világába. Hirtelen mindenki NFT-t akart, de még mindig nem a funkcionalitás volt az elsődleges, hanem a felhasználás jellege.
Átalakuló igények
Az elmúlt egy évben aztán a csökkenő vásárlási kedv miatt teljesen átalakult az NFT-piac. Kevesebb kampány és talán kicsit igényesebb NFT-kollekciók jelentek meg az utóbbi időben. A piac azonban nem a régi, akármit már nem lehet eladni. A vevők egy része csalódottá vált és a vásárlói kedv sem a régi. „A piac tisztulása még folyamatban van, de akad a tisztulással ellentétes folyamat is. Ez főleg annak köszönhető, hogy a mesterséges intelligencia olyan léptekkel fejlődött, hogy ma már lényegesen kisebb erőfeszítéssel lehet egy nagyobb kollekciót piacra dobni, mint egy évvel ezelőtt” – vélekedik a szakember. A technológia fejlődése is új utakat mutat az NFT jövője tekintetében. Az új irányok főként azt keresik, hogy mi az a tartós érték, amelyet a technológia hozzáadott értékként képvisel, illetve hogy milyen use cases mellett lehet hatékony.
Név- és technológia váltás
Az NFT, úgy mint ahogy megismertük két éve gyakorlatilag halott, de az NFT, mint technológia hatalmas jövő elé néz. A név is megváltozóban, egy könnyebben értelmezhető szóösszetétel a digital collectibles és ennek variációi veszik át a korábbi szerepét. Az tény, hogy érthetőbb és értelmezhetőbb is azok számára, akik most lépnek a digitalizálás kapujába. Az NFT-technológiával működő Digital Collectibles elődjéhez képes egy újfajta értéket képvisel már ma is. „Úgy látjuk, hogy a felhasználók jobban értik majd a Digitális Art collection kifejezést, illetve a digitális loyalty és discount cardoknak pont ugyanúgy van jövőjük, mint a digitális ticketing és digitális azonosító rendszereknek is.