(kiemelt fotó: Envato Elements)
A Counterpoint Research „Global Monthly Handset Model Sales Tracker” című felmérése szerint a TOP10-ben szereplő készülékek a múlt évben a teljes globális okostelefon-értékesítés 19 százalékát adták, vagyis ugyanakkora volt a részesedésük, mint 2021-ben. Az Apple iPhone 13 készüléke volt a 2022-es év legkelendőbb okostelefonja, amely az összes iPhone-értékesítés 28 százalékát adta. Ez volt a legnépszerűbb okosmobil a főbb piacokon, például Kínában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban és Franciaországban is. Továbbá az iPhone 13 a 2021 szeptemberi megjelenésétől kezdve 2022 augusztusáig minden hónapban a legnépszerűbb okostelefon maradt.
Az iPhone 14 sorozat bevezetését követő árcsökkentések pedig tovább növelték az iPhone 13 iránti keresletet a feltörekvő piacokon. A modell fölényét jól mutatja, hogy a Counterpoint Research elemzése szerint iPhone 13-ból kétszer annyit adtak el tavaly, mint a TOP10-es rangsor második helyén található iPhone 13 Pro Max-ból.
A múlt év különleges volt abból a szempontból is, hogy először fordult elő, hogy egy iPhone-sorozat Pro Max változata nagyobb forgalmat bonyolított le, mint a Pro és az alapmodell. Ez segített az iPhone 14 Pro Maxnak abban, hogy a 2022-es lista harmadik helyét foglalja el. E
A 2021-es év legkelendőbb okostelefonja, az iPhone 12 volt a legidősebb modell a 2022-es év TOP10-es listáján, az eszközből továbbra is sokat adnak el az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában. A Counterpoint Research által összeállított rangsorban az Apple készülékei mellett két Samsung okostelefon szerepel, a Galaxy A13 és a Galaxy A03, amelyek a belépőszintet képviselik. Az árához (250 dollár alatt) képest vonzó specifikációkat kínáló Galaxy A13 a karibi és latin-amerikai térségben teljesített különösen jól, de Indiában is jól szerepelt az eszköz.
Karcsúbb portfóliók
A Counterpoint Research szakértői szerint idén tovább nőhet a tíz legnagyobb mennyiségben eladott okostelefon részesedése a globális piacon, mivel a márkák a felhalmozott készletek eladására és az új modellek bevezetésének optimalizálására összepontosítanak. A kutatócég várakozásai szerint idén folytatódhat az aktív okostelefon-modellek számának csökkenése. Míg 2021-ben még 4200 volt belőlük, addig tavaly már csak 3600. A modell-portfóliók karcsúsítása mellett egy másik fontos trend lesz a prémium eszközök felértékelődése, ami javíthatja a gyártók nyereségtermelő képességét.
Egy másik kutatócég, az IDC adatai alapján a múlt évben látványos mértékben, 11,3 százalékkal esett vissza az okostelefonok értékesítése globális szinten. Az Apple és a Samsung is meglehetősen válságállónak bizonyult, előbbi cég esetében ugyanis mindössze 4 százalékkal, utóbbinál pedig 4,1 százalékkal esett a kiszállított mobilok száma.
Az IDC prognózisa szerint idén ha nem is olyan drámai mértékben mint tavaly, de tovább csökken a leszállított okostelefonok száma. A társaság várakozásai szerint 1,1 százalékos visszaesés jöhet, azonban míg az iOS operációs rendszert használó iPhone-ok esetében 0,5 százalékos lehet a csökkenés, az androidos készülékek forgalma 1,2 százalékkal eshet vissza.