(Kiemelt fotó: Xiaomi)
Négyszázalékos bevételcsökkenésről számolt be a második negyedéves gyorsjelentésében a kínai Xiaomi okostelefon-gyártó, lekövetve ezzel a kínai okostelefon-piac zsugorodását. A közleményben azonban kiemelték: az elektromos járművek gyártása felé való elmozdulás a tervezettnél jobban halad.
A kínai ICT cég kicsit olyan, mint a kínai gazdaság. Erőteljesen döccent a teljesítménye, de köszöni szépen jól van. A helyzet az, hogy a Kína az utóbbi néhány negyedévben komoly erőfeszítéseket tett a covid járvány lezárásainak feloldása után a gazdaság felpörgetésére, de a kormányzati fogyasztásösztönző intézkedések (adókedvezmények, járulék könnyítések) nem igen hozták az elvárásokat, így el kell gondolkodnia a kormányzatnak azon, hogy a proaktív gazdaságpolitika után hogyan lehet a költségcsökkentés elveit használva konszolidálni az eddig elért eredményeket. Ez lassabb növekedést és gyengébb fogyasztást jelenthet a következő negyedévekre nézve.
Visszaesett a forgalom
A Xiaomi vállalat forgalma 67,4 milliárd jüanra (9,2 milliárd dollár) esett vissza az egy évvel korábbi 70,17 milliárdról, de meghaladta az elemzők 65,13 milliárdos várakozását. A nettó nyereség azonban 147 százalékkal, 5,14 milliárd jüanra emelkedett a negyedév során, ezen a soron is felülmúlva a várakozásokat. A Xiaomi a növekedést az elmúlt időszak során véghez vitt költségcsökkentéseknek és a vállalat hatékonyságnövelésének tulajdonította. Vagyis a cég gazdálkodáspolitikájában megtalálható a kínai gazdaság előtt levő járható út. Az más kérdés persze, hogy a kínai gazdaság konszolidációjába „belegörnyedhet” a világgazdaság, hiszen a globális növekedést egyik legerősebb hajtómotorja a kínai ipar extrém növekedése volt.
Ebből a szempontból azonban némileg megmosolyogtató a Xiaomi első emberének nyilatkozata, miszerint: a globális makrogazdasági ellenszél ellenére folytatjuk piaci részesedésünk növelését. Az ellenszél egyik okozója maga a kínai gazdaság. Mint Lui Vei-bing elnök megjegyezte: több versenytársunk már kivonult bizonyos területekről ebben a kihívásokkal teli környezetben, de bármennyire is nehéz lesz, a mi jelenlétünk megerősítésére koncentrálunk.
A Xiaomi által Kínában leszállított termékek darabszáma 19 százalékkal, 8,6 millióra, míg az egyik számukra legfontosabb piacon, Indiában 22 százalékkal, 5,4 millió darabra esett vissza. A csökkenő mobiltelefon-eladások fényében a Xiaomi azt tervezi, hogy elektromos járművek gyártásába kezd, és ehhez megkapta a kínai állam jóváhagyását is. A vállalat tízmilliárd dolláros befektetést ígért egy évtized alatt az autóipari üzletágba. A cég elnöke kiemelte: a Xiaomi tervei szerint már a jövő év első felében megkezdheti az elektromos autók tömeggyártását is.
Szemmel láthatóan ebben ma nagyobb biznisz van, mint a csúcskategóriás telefonokban és ez jó darabig így marad. A kínai autonóm és elektromos meghajtású autók a következő évtized nagy nyertesei lehetnek, hiszen sokkal olcsóbbak, mint az európai és az amerikai versenytársaik, ráadásul az erőforrások előállításának technológiájában komoly fejlesztéseket hajtottak és hajtanak végre világszerte.