Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Vannak problémák az okostelefon piacon

MEGOSZTÁS

Itthon szeptember 22-től lehet megvásárolni a boltokban az új szériás iPhonokat. A két héttel ezelőtti bemutatás nagyot durrant, de a csúcskategóriás okostelefon piac egyelőre nincs a legjobb bőrben.

(Kiemelt kép: Unsplash)

 

A forint erősödése miatt az új iPhone15 modellek olcsóbban kerültek a boltokba, de a hazai átlagos vásárlóközönségnek továbbra is borsosak. A telefonokat szeptember 15-étől lehetett előjegyezni, a boltokban szeptember 22-től lehet hozzájutni. Bár ez az információ egyelőre keveseket érint.

Nem csak itthon, nemzetközi szinten is nagyobb szerepet kapnak a mobiltelefon szolgáltatók a iphone értékesítésekben. Például 2016 óta nem volt olyan nagy szerepük, mint most, bár hozzá kell tenni, hogy a 2018-as mélypont is az eladások 48 százalékát az operátorok hozták. Ez sokat elmond arról, hogy az Apple csúcskategóriás telefonja mostanában mennyire csigázza fel a vásárlók érdeklődését. Kvázi nem tartják annyira szexinek, hogy elrohanjanak a boltba és vegyenek egyet, mint 5 éve.

Nem csak az Apple problémája

A csúcsmodellek, vagy általában az okostelefonok iránti érdeklődés ma már közel sem olyan élénk, mint 2018 környékén. Egyrészt a gazdasági környezet nem támogatja az önfeledt fogyasztást, másfelől az okostelefonok már nem nyújtanak olyan új élményt a felhasználóknak, mint korábban. Az elemzők szerint az összes készülék letisztult formájú üveglap, tele egyesek számára hasznos, másoknak haszontalan műszaki tartalommal. A fejlesztések jellemzően a töltöttség tartósságára, az operációs rendszerek gyorsaságára és a beépített kamarák javítására fókuszálnak úgy, hogy sokaknak már a korábbi modellek is kiváló használati lehetőséget biztosítanak. Így nem csoda, hogy az idei második negyedéves eladási adatok is rossznak számítanak. A legfrissebb adatok alapján immár nyolc egymást követő negyedévben csökkennek az okostelefon eladások. A mostanit nyugodtan rá lehet fogni az inflációs környezetre, a háború miatti bizonytalanságra, de a helyzet az, hogy a piac rendszer szintű problémákkal küzd.

Az International Data Corporation (IDC) adatai szerint a második negyedévben 265,3 millió új okostelefon talált gazdára, ez a tavalyi második negyedévhez képest több mint 20 milliós visszaesés.

Forrás: Unsplash

Visszaesés a piacon

Az elmúlt hónapokban a Samsung szállította a legtöbb telefont, az IDC jelentése szerint 53,5 millió darabot. Ez 11,5 százalékos visszaesést jelent a Galaxy S23-as sorozat megjelenését követő első negyedévhez képest, az éves 14,3 százalékos visszaesés azonban még ennél is aggasztóbb. Mindez annak köszönhető, hogy idén csökkent a kereslet az alsó és középkategóriás mobilok iránt, a Samsung Galaxy A sorozatának eladásai például jelentősen visszaestek. Ez például sokkal aggasztóbb jel, mint az, hogy a csúcsmodellek nem fogynak – bár az alsóbb kategóriákhoz képest az a szegmens köszöni jól van.

Az Apple az IDC adatai szerint 42,5 millió készüléket szállított az elmúlt hónapokban, ami közel 25 százalékos visszaesést jelent a Q1-hez képest, és 11,7 százalékos csökkenést az előző évi második negyedévhez viszonyítva.

A Xiaomi eladásai is csökkentek globálisan, 33,2 millióra estek vissza. Az itthon ismeretlen kínai Transsion Holding volt a nyertes. Olyan márkák tartoznak a portfóliójába, mint az Itel, a Tecno és az Infinix, melyek közül egy sem elterjedt márka az európai régióban. A cég a második negyedévben 23,5 millió készüléket adott el. A Huawei is nyert, többéves visszaesés után ezúttal sikerült 15,6 százalékos növekedést elkönyvelnie, a tavalyi 6,4 milliós második negyedéves eladásokat ugyanis idén 7,4-re tudták emelni.

Forrás: Unsplash

Mit mutatnak a számok?

A kínaiak térnyerése borítékolható volt, hiszen ott az államigazgatásban megtiltották az amerikai készülékek használatát – sőt privátban sem lehet nyomkodni a kütyüt. A piac válasza erre a kínai gyártók preferálása volt. Ez erőteljesen mellbe vágta az Apple-t és hatással lehetett a Samsungra is. Ez persze egy rövidtávú sokk, a kínai felhasználók elvesztése pótolható. Sokkal nagyobb probléma a már említett újdonság hatás kifutása. Ahhoz, hogy az okostelefonok értékesítése ismét felfusson a gyártóknak szemléletváltásra lesz szüksége. Nem véletlen, például, hogy a Samsung az összehajtható, vagy inkább kinyitható készülékek irányába indult el. Ez talán megmozgatja kicsit a hagyományos készülékek álló vizét.

Piaci részesedések

A második negyedévi eladási rangsor alapján a Samsungnak 20 százalékos a piaci részesedése, ez két százalékponttal alacsonyabb, mint az első negyedévben volt. Az Apple nagyobbat vesztett, 4 százalékpontos csökkenéssel 17 százalékos részesedést ért el az eladásokban, kérdés, hogy az új modellje hogyan növeli majd a következő negyedéves eladásokat. A Xiaomi 12 százalékos részesedést mondhat magáénak, ez egy százalékponttal növekedett, míg az Oppo 10 százalékon áll. A Vivo hétről nyolc százalékra jött fel, ám ami igazán figyelemreméltó, hogy az egyéb gyártól részesedése 4 százalékponttal erősödött. Ez pedig azt mutatja, ezen a piacon a nagy márkák mellett a kisebbekben is elkezdtek bízni a vásárlók.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek