Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Szükség van a digitális transzformációra az alsó tagozatban?

MEGOSZTÁS

A digitális transzformáció egyre fontosabb szerepet kap az oktatásban. Elvitathatatlan ténynek látszik, hogy moderm eszközök és módszerek nélkül már nincs magas szintű oktatás – bár vannak akik ezt másként látják. Az ENSZ adatai szerint a világ általános iskolai osztálytermeinek 46,7 százalékánsm bsm számítógép, az EU-ban ez az arány 98 százalék.

Nem mindenki gondolja, hogy a számítógép előnyt jelent az osztályteremben. Ralf Lankau, a Hochschule Offenbach médiaelméleti professzora azt mondta, hogy „a táblagépek és laptopok nem okosabbá teszik a gyerekeket, hanem butábbá” – kifejezetten a 10 évesnél idősebb gyerekekre utalva.

Moratóriumot szorgalmaznak az akadémikusok

A Deutsche Welle hosszas riportban számolt be a kutatásról. Németországban 40 akadémikus adott ki petíciót amiben aggodalmukat fejezték ki a digitális technológiák gyermekkori fejlődésre gyakorolt ​​hatása miatt. Ebben egyébként moratóriumot szorgalmaznak az oktatási digitális transzformácó folytatásra kifejezetten a 4-11 éves gyerekek esetében.

„Nem a digitális technológia betiltása a cél, hanem a tanításhoz való visszatérés” – mondta Lankau a DW-nek. „Fel kellene tennünk a kérdés: mi a tanulás célja, és annak elérésében hogyan segíthet az analóg és digitális média?”

Mint mondta, mi ma azt nézzük milyen új technológia áll rendelkezésre, és azt hogyan használhatjuk az iskolában.

A petíció egyébként pont abban az ütemben jelent meg, amikor a német iskolákat folyamatos kritika érte a digitalizációs lemaradásban. A németek egyébként ebben a tekintetben nagyon hasonlítanak a magyarokra, hiszen a poroszos oktatási modellből mind a két országban maradtak még megoldások.

Tanárokra lenne szükség

Lankau és a többi akadémikus azonban azt akarja, hogy a német oktatási minisztérium újragondolja, hogyan használják a technológiát a német óvodákban és osztálytermekben. Lankau szerint a jelenlegi oktatási rendszer nem a tanulásra és a szociális készségek oktatási előnyeire összpontosít, magyarán nem az általános tudás megszerzésével meglátható összefüggésekre helyezi a hangsúlyt, egyszerűen csak kiképez.

„Az oktatási intézményeknek az egyénre kellene összpontosítaniuk és arra, hogyan tudnak fejlődni saját érdeklődési körüknek megfelelően” – mondta Lankau.

Ehhez viszont olya autorokra (jelen esetben tanárra) van szükség, akik a gyermekeket önálló indivídumként kezelik, nem pedig egy halmazként. Sok esetben személyre szabott megoldásokat kell tálalnia a tanárnak, hogy egy-egy „lurkóból” kihozza a maximumot. És persze az is nagyon fontos, hogy a tananyag elsajátításában minden gyermek másként működik, tehát a jegyeket is ez alapján kell súlyozni.

Lankau szerint a fő probléma a digitalizációval az, hogy az informatikai cégek 40 éve határozzák meg, hogy milyen fejlesztések történjenek az iskolákban. Holott ennek fordítva kellene történnie. A tanároknak és az intézményeknek kellene meghatározniuk, hogy mire van szükségük az oktatási minőség javításához.

Csak egy példa: emlékezetes, hogy itthon megjelentek az interaktív táblák, oktatási segédeszközök, ami kifejezetten felkapott téma volt. Ám a tanárok a kezdetekben nem tudtak ezekkel mit kezdeni, mert nem volt hozzájuk megfelelő vizuális, vagy írott tananyag. Azt nekik kellett fejleszteniük, ami komoly erőforrásokat vont el az operatív oktatástól.

A világ a digitális transzformáció felé halad

Ugyanakkor Lankau megjegyzései valóban némileg vaskalaposnak tűnnek, hiszen maga a világ is a digitalizációs transzformáció felé halad. Miért lenne kivétel ez alól az általános iskolás oktatás?

A DW megkérdezett másokat is: Maria Hatzigianni, a görögországi Nyugat-Attika Egyetem koragyermekkori nevelésének és digitális technológiájának szakértője szerint a professzor megjegyzései egy régi, az oktatásban (is) kibontakozott „technológiaellenes” trend része.

„Az emberek az 1990-es évek óta tesznek megjegyzéseket a számítógépekkel kapcsolatban. Minden alkalommal, amikor egy új technológia megjelenik, az emberek pánikba esnek. Még Szókratész is azt mondta, hogy a dolgok lejegyzése feledékennyé tesz minket” – mondta Hatzigianni.

Ebben a témában egyébként Szentgyörgyi Albernek is volt egy nagyon híres gondolata:

„Az egész oktatásügyet az egész világon mindenütt, amerre csak jártam, egy nagy tévedés hatja át, egy óriási tévedés. Azt hiszik, hogy a könyv arra való, hogy az ember a tartalmát belepréselje a fejébe. Nézetem szerint a fej gondolkodásra való. A könyv pedig arra, hogy ne kelljen mindent fejben tartani.”

Sőt volt egy másik is:

„Én már úgy vagyok, ha valami újat mondok, és mindjárt cáfolnak, akkor azt mondom: ez jó, úgy látszik, ez új, és ha elfogadják, akkor elszomorodom, mert úgy érzem, hogy nincs jelentősége.”

Tehát az oktatási digitalizáció, ha a könyv szerepét veszi át, kifejezetten előnyös. Kérdés persze, hogy az oktatás jelenleg képes-e gondolkodásra sarkallni a nebulókat pont abban az időben, amikor éretté válnak a megfelelő gondolkodásra. Tehát a kérdés: valójában mennyire rossz a számítógéphasználat a gyerekek számára?

Nincsenek tudományos bizonyítékok

Prakash Ranganathan, az Egyesült Államokban található Észak-Dakotai Egyetem Kiberbiztonsági Kutatási Központjának igazgatója szerint a digitális technológiáknak a gyermekek fejlődésére gyakorolt ​​hatásairól szóló tudományos bizonyítékok vegyesek. Van néhány eredmény a kognitív fejlődésre gyakorolt ​​hatásokra, de az a túlzott számítógép használaton alapszik. Ez befolyásolja az összpontosítási képtelenséget és passzív tanulási tapasztalatokhoz vezethet – motorikussá válik a gondolkodás. Ez pedig akadályozhatja a kritikus gondolkodást és a valós problémamegoldó készségeket. De nem világos, hogy ezek a lehetséges negatív hatások rövidek-e vagy tartósak – mondta Ranganathan.

Az sem egészen világos persze, hogy ma mi minősül túlzott számítógép használatnak, hiszen a videójátokázás mellett egész konkrétan mindenki valamilyen kütyün keresztül tarja a kapcsolatot a valósággal – így maguk a gyerekek is.

Hogyan használjuk helyesen a digitális technológiát?

Egyes tanulmányok azt sugallják, hogy a számítógépek túlzott használata az ülő viselkedés miatt befolyásolja a fizikai egészséget, beleértve az elhízás, az alvászavarok és a szorongás növekedését. Ezen aggodalmak közül sok az internet és a közösségi média fiatalokra gyakorolt ​​hatásaival kapcsolatos szélesebb körű félelmekkel függnek össze, de Ranganathan szerint további kutatásra van szükség ahhoz, hogy ez valóban bizonyságot nyerjen.

Ráadásul az igazgató szerint sok pozitívumot is mutat a számítógép használat. A kutatások azt mutatják, hogy a digitális technológiai beavatkozások hatékonyan fejlesztik az írás-olvasási és számolási készségeket, a kézügyességet és a vizuális térbeli munkamemóriát, ha tanulási környezetben használják őket. Tanulmányok kimutatták, hogy a gyerekek interaktív digitális technológia használata javítja a nyelvtanulást, a végrehajtó funkciót (a fókuszálás és a dolgok elvégzésének képességét) és a memóriakészségeket.

Ezek pedig azt mutatják, hogy explicit használható a kisgyerekek fejlődéséhez a digitális technológia. Ráadásul a jelenleg is folyamatban levő kutatások azt mutatják, hogy ha a gyereket, a szülőt és a tanárt együtt vonják be a digitális oktatásba, akkor remek eredményeket lehet elérni. Ezek a kutatások pedig azt mutatják, hogy ma az a kérdés, hogyan használjuk helyesen az oktatásban a digitális technológiát, nem pedig az, hogy kell-e.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek