Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Egyperces kisokos webshopoknak

MEGOSZTÁS

Régóta mondják az elemzők, hogy a magyar tulajdonú webshopok jóval kevésbé életképesek, mint a lengyel, a szlovák, vagy a cseh alapítású cégek. A legtöbben úgy vélik azért, mert a magyar hátterű cégek nem gondolkodnak az export piacokra lépésben. Mások mást mondanak.

Magyarországon tízből csupán három webáruház éli meg az egyéves kort. Egy webshop hosszú távú életképességének, sikerének egyik alapfeltétele a következetes marketingtevékenység, a megoldás kulcsa az adatalapú döntéshozatal. Kukoly Dávid online marketing szakértő szerint sok mindentől függ az, hogy mitől lesz életképes egy webshop, hosszú távon azonban a siker egyik alapfeltétele a következetes marketing, ami nem más, mint egyre több embernek, egy több terméket értékesíteni. Jó kérdés persze, hogy ma még lehet szimpla fogyasztói társadalomról beszélni?

A mesterséges intelligencia korszakának kezdetén az egyre komplexebb digitális eszközök és platformok megjelenése az e-kereskedőktől adatalapú döntéshozatalt, a marketingszakemberektől pedig egyre komolyabb technikai tudást követel. A Shoprenter egy 2022-es kutatása szerint a magyar webshoptulajdonosok a mai napig a keresőoptimalizálás (SEO), a Google-hirdetés és a social media „szentháromságában” hisznek, ráadásul a megkérdezettek 57 százaléka még mindig házon belül oldja meg a marketinget, ami a szakember véleménye szerint több szempontból is problémás lehet.

Szerinte ideig-óráig dolgozni lehet egy pár tízezer forinttal futó Google-hirdetéssel, jól SEO-zott felülettel, amely megtalálja egy hatalmas merítésben a pontenciális vásárlókat de ez a növekedéshez ma már nem elég. Jelezte, olyan korba léptünk, ahol egy sikeres webshop fenntartásához tudatosabb marketingjelenlétre van szükség.

Ahogyan a média világában, úgy a webshopoknál az a fő cél, hogy állandó felhasználókat gyűjtsenek, áűllandóan fenntartsák egy kemény mag érdeklődését, amelyek keresnek, böngésznek, lapozgatnak az oldalaikon, hozva a kattintásszámot, amit közvetve a termékeadásokban képesek profitra váltani.
A szakember szerint a cégeknek tisztában kell leniük azzal, hogy kiknek szeretnénk eladni a termékünket, és őket hol érhetik el a leghatékonyabban. „Trend ide vagy oda, mit ér egy jó TikTok-videó, ha az onnan érkező emberek csak 3 másodpercig maradnak a weboldalon, nem vásárolnak semmit, cserébe viszont a videó elkészítése három és fél órába, illetve több százezer forintba került?”

A címke alap, a SEO, az ominchanel, a hírdetések egy hatalmas masszába kerülnek, amit ma mindenki használ. Egy-egy termékben jól tud velük szereplni a webshop, ahogyan egy-egy médiatermék is megtud futtatni egyetlen cikket, amivel felkerülhet a nézettségi lista elejére, de ha nem tudja ott tartani a felhasználót, akkor az csak kihasználja a lap kínálta, a cégnek amúgy veszteséget termelő jó lehetőségeket és addig vissza sem néz, amíg nem kínálnak neki még egy ugyanolyat.

Kukoly Dávid szerint a legfontosabb mutatószám az úgynevezett konverziós arány. Ez az érték azt mutatja meg, hogy száz látogatóból hányan váltak vásárlóvá. Nagyon fontos, hogy webshoptulajdonosként tisztában legyen mindenki azzal azzal, hogy a fő marketingcsatornákból mekkora forgalom származik, és az hogyan konvertál. Egy webshopnál szerinte ez élet-halál kérdés. Mivel a magyar átlag konverziós arány 1,88 százalék, száz látogatóból átlagosan, iparágtól és termékkörtől függően, felfelé kerekítve két ember fog vásárolni. Ez esetben többmilliós tételekről beszélhetünk, de a lényeg az, hogy minél több rendelés érkezik, annál több pénz forog kockán, és minél több pénz forog kockán, annál fontosabb átlátni a helyzetet.

A szakértő szerint, ha a cég tisztában van azzal, hogy melyik csatornán keresztül éri el a célközönségét és erre mennyi időt, energiát, pénzt áldozott, továbbá, hogy ez a csatorna hogyan konvertál, akkor már csak egy döntés kell, az esetleges gyors növekedéshez, vagy a bolt bezárásához.

Ez persze nem ennyire egyszerű, az adat alapú döntések mellett a magyar webshop piacból nagyon hiányzik az IRL jelenlét, illetve hiányoznak a sztorik. A cégek elintézik a digitális felületüket egy csinos külalakkal és időnkénti komoly akciókkal, de fordítanak figyelmet a hazai kulturális igényekre, amely szerint a vásárló szereti megfogni a terméket és mind online, mind IRL kíváncsi a bolt, vagy a termék sztorijára. Nincsenek meg a cégen belüli prioritások, ki miért felel és nincsenek meg a kommunikációs sablonok sem, miszerint ki mit és hogyan közölhet.
Természetesen a két dolog összefüg, tehát ha van adat alapú döntés támogató mechanizmus, a teljes kommunikációs szerkezetet ahhoz lehet passzítani, így pontosan megtalálható az a közönség, amely biztos hajlandó lesz vásárolni, vagy jelentősen növelhetővé válik a konverziós arány.

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek