Az ágazati ügyféligények Pitch perfect beszélgetés résztvevői, balról jobbra (háttal a moderátor, Személyi László): Gazdag Ferenc, Kámán László, Wieder Máté, Egyed Zalán, Bakk József (fotó: ICT Global)
Egy találós kérdéssel indította előadását Szűr Krisztián, a 4iG Nyrt. IT infrastruktúra és szolgáltatások igazgatója, azt kérdezte a közönségtől, hogy mi a hasonlóság a vállalat és a technológiai szektor több nemzetközi nagyágyúja között. A némileg meglepő válasz ez esetben az volt, hogy mindannyian garázscégként kezdték. A 4iG-t 1989-ben hozták létre, igaz nem szó szerint egy garázsban, hanem egy pincehelyiségben indult a cég története.
Szűr Krisztián előadásában bemutatta a társaság fejlődését, illetve a jelenlegi felépítését, külön kiemelve a stratégiai partnerségek fontosságát, vagyis a Magyar Állammal és a német Rheinmetall AG-val való együttműködést. Beszélt arról is, hogy a hazai piacon elért sikerek után egyértelműen nemzetközi terepen is bizonyítani akarnak. A portfólió pedig már most nagyon széles és a legújabb technológiákat is tartalmazza, legyen szó akár kiberbiztonságról, logisztikáról, automatizációról, okosvárosokról vagy Ipar 4.0-ról.
Szűr Krisztiántól Tempfli Zoltán, a HRP Europe szolgáltatási üzletágvezetője vette át a szót, aki előadásában arra hozott példákat, hogy milyen üzleti kihívásokkal kell szembenézniük a vállalkozásoknak a jövőben és arra milyen válaszokat kaphatnak az IKT piac szereplőitől. A fejlesztések, beruházások kapcsán jelezte, hogy az egyik legfontosabb cél értelemszerűen a minél előbbi megtérülés, illetve felhívta a figyelmet arra, hogy az energiahatékonyságot támogató megoldások milyen előnyökkel járhatnak. A HRP szakértője megemlítette azt is, hogy a vállalat elnyerte a Dell teljes tárolási portfóliójára vonatkozóan a forgalmazási jogot, és beszélt arról is, hogy mit jelent ez a kínálatuk szempontjából.
A két előadást követően kezdődött a „Pitch perfect” szekció a Grand Opening konferencián, a formabontó program keretében ágazati és kormányzati igényekről, illetve az ezekre adható IT megoldásszállítói válaszokról volt szó. Az ágazati ügyféligények kapcsán Gazdag Ferenc, a VISZ elnökségi tagja, illetve Kámán László, a HEPA üzlet és információbiztonsági vezetője fogalmaztak meg kérdéseket. Terítékre került, hogy hogyan lehet biztosítani az üzletmenet folytonosságot technológiai szempontból, milyen lehetőséget látnak a megoldásszállítók az ügyféloldalon lévő felsővezetők edukációjára, illetve hogyan lehet garantálni az érzékeny adatok biztonságát egy nagyobb változás, például felhőbe költözés során.
A vendor oldali válaszadók között volt Bakk József, az IDC ország igazgatója, Egyed Zalán, az Adapto üzletfejlesztési vezetője, illetve Wieder Máté, a Fujitsu Hungary regionális értékesítési vezetője. Az üzletmenet folytonosság kapcsán a válaszokban felmerült a COVID-járvány kitörése utáni gyors átállás és az azzal kapcsolatos tapasztalatok, annak jelentősége, hogy egyáltalán meg tudják fogalmazni a cégek, hogy mit jelent számukra üzleti, illetve informatikai szempontból az üzletmenet folytonosság. A felső vezetői edukáció kapcsán pedig elhangzott, hogy a megoldásszállítók sokat tehetnek azzal, ha előzetesen tájékozódnak a szervezetről, akivel dolgoznak és igyekeznek az ő nyelvükön megfogalmazni az állításaikat. A kiberbiztonsággal összefüggésben elhangzott, hogy ezen a területen mentalitás és érettség tekintetében még lemaradása van Magyarországnak és fontos lenne elérni, hogy ne egyszerűen költségként, hanem befektetésként gondoljanak az erre fordított forrásokra.
A „Pitch perfect” szekció második részében kormányzati ügyféligények kerültek terítékre, Vágujhelyi Ferenc, az NHIT elnöke és Vass Viktor, az IdomSoft technológiai igazgatója fogalmazott meg kérdéseket. Felvetették például, hogy jelentős problémát okoz, hogy a projektek egyeztetése során vezetői szintű egyeztetések vannak és sokszor csak a szerződéskötés után egyeztetnek az informatikai szakértők, ami számos gondot okoz. Emellett a kérdések között szerepelt az is, hogyan lehetne még inkább a valódi felhasználói igényekre választ adó fejlesztéseket megvalósítani.
A válaszadók között volt Bódi Gábor, a Magyar Telekom Business Intelligence & Governance Division Director-a. Fritsch Róbert, a VISZ elnöke és Varga Gábor, a Microsoft Magyarország National Technology Officer-e. A válaszokból kiderült, hogy a vezetői és a szakértői szint közötti szakadékot észleli a piac is és fontosnak tartanák, hogy ebben változás legyen, akár szabályozói beavatkozás eredményeként is. A felhasználóbarát fejlesztések kapcsán pedig elhangzott, hogy az olyan nagy projektek, mint például a Digitális Állampolgárság Program érdemes kisebb lépésekben haladni, aminek eredményeként egyrészt a teljes szolgáltatáscsomag egyes részei gyorsabban válhatnak elérhetővé az emberek számára, másrészt lehetőséget kínálna arra is, hogy a kisebb, de bizonyos területen nagyon komoly szaktudással rendelkező cégek kapacitását is becsatornázzák ezekbe a fejlesztésekbe.