Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Internetes csalás járvány van kibontakozóban

MEGOSZTÁS

Jelentősen nőtt az online csalások mértéke és ugyancsak aggasztó jeleket mutat a zsarolóvírusok terjesztőinek térnyerése. Az angol bankok már megkongatták a vészharangot, túl sokszor kell visszautalniuk a pénzt a károsultnak.

A Lloyds Banking Group csalásmegelőzési igazgatója szerint az angol bankok „csalás járvánnyal” néznek szembe. Ráadásul, a csalások több mint 70 százaléka a fősodorba tartozó frekventált internetes platformokon keresztüli kapcsolatfelvétellel kezdődik, például a Facebookon, Instán, vagy más társkeresőn. A brit bankok álláspontja szerint a platformokat működtető cégeket rá kellene venni, hogy már az elején kiszűrjék és megállítsák a csalásokat. A probléma valóban tömeges, a brit felmérések szerint 2022-ben hárommillió ember esett csalás áldozatává az Egyesült Királyságban. A csalások száma 87 százalékkal nőtt. Leginkább az online piactereken keresik a csalók az áldozataikat, a brit átverések bőven több mint a fele a Marketpace-en történik. Ezek jellemzően kis összegű, de sok bosszúságot okozó csalások, ennek megfelelően a brit bankok többnyire megtérítik a károkat. Egyes adatok szerint a bankok a káresetek 97 százalékában utalják vissza a károsultnak a pénzt, más felmérések szerint, viszont csak 56 százalékban térülnek meg teljes egészében a kicsalt összegek.

A közösségi médiában a csalások jellemzően egy-egy termék eladása köré épülnek fel. Meghirdetnek egy terméket, előre kérik a pénzt, majd nem postázzák a terméket, vagy a termék átvételét nem teszik lehetővé. A társkeresőkön viszont jellemzően szofisztikáltabb csalások működnek, egyszerűen kicsalják, vagy ellopják a károsul személyes adatait, esetleg ráveszik őket, hogy utaljanak pénzt egy bankszámlára. Az esetek növekedése miatt szinte minden uniós tagországban napirenden van egy átfogó szabályozó, amely képes lehet csökkenteni a jelenlegi csalások számát.

Offline is problémát okoztak

A piacterek mindig is célpontjai voltak a csalóknak. Akkor, amikor még nem-, vagy csak nagyon kevés online piactér létezett, a csalók a hipermarketeket vették célpontba. Éves szinten milliárd forintos nagyságrendű károkat okoztak a kereskedelmi láncoknak a bolti lopások, vagy kasszás átverések. A dolog érdekessége, hogy ezeket az offline csalásokat, lopásokat ICT-eszközökkel igyekeztek már több mint egy évtizeddel ezelőtt. Például az arcfelismerő rendszerek alkalmazásával, kiszűrhetőek lettek volna a csalók és már be sem engedték volna őket a boltba. Ezt végül a láncok itthon nem tudták bevezetni, mert az adatvédelmi biztos aggályát fejezte ki a rendszer használata miatt. Így megmaradt a hagyományos, korábban használt módszer, a kamerás megfigyelés. Ma is erős a bolti lopások száma, de a csalók rájöttek, hogy a vevők könnyebben átverhetők, mint a kereskedelmi cégek és a lebukás kockázata is csekély.

A nyílt platformok így szinte becsalogatták a csalókat erre a területre. A szakértők szerint ez ellen jogszabállyal nem igen lehet védekezni, kizárólag a felhasználói tudatosság segít, magyarán addig ne történjen a két fél között pénzmozgás, amíg nincs kézzel fogható közelségben az ellenértékként szolgáló tárgy, vagy szolgáltatás.

Itthon nem egészen véletlen, hogy a sajtó elkezdett ezzel foglalkozni, hiszen új közösségi platform jelent meg, ahol használt tárgyakat lehet értékesíteni. Nemzetközi szinten egyébként nincs túl jó híre a platformnak, nagyok sok rajta a csalás.

Még aggasztóbb hírek

A vásárlók átverése a tudatosabb vásárlással, illetve az egészséges gyanakvással megakadályozható. Arra viszont nagyon kevés megoldást hallani a számítástechnika köréből, hogy lehet kezelni az úgynevezett zsarolóvírusos támadást. A Sophos globális felmérése szerint a megkérdezett vállalatok és szervezetek 66 százaléka számolt be arról, hogy zsarolóvírus áldozatává vált. Magyarországon sokkal rosszabb a helyzet, a megkérdezett cégek 76 százaléka számolt be ilyen esetről. A szervezetek elleni zsarolóvírus támadások 76 százalékában az elkövetőknek sikerült titkosítani az adatokat, Magyarországon még ennél is magasabb értéket mértek (78 százalékot). Míg globálisan a megtámadott cégek 46 százaléka fizeti ki az adatok visszaszerzésért az úgynevezett váltságdíjat, nálunk ennél magasabb az arány, a támadást elszenvedők 59 százaléka fizet.
Az átlagos váltságdíj összege globálisan a tavalyi 812,4 ezer dollárról 1,54 millió dollárra nőtt. Magyarországon ez az érték 724 ezer dollár volt, de szerencsére csak azért ilyen magas az összeg, mert két, egyenként 5 millió dollár feletti kifizetés történt. A „váltságdíjak” 80 százaléka 50 ezer dollár alatti összeget tett ki. A váltságdíjakon kívül a rendszerek átlagos helyreállítási költsége egy zsarolóvírus támadás után 1,82 millió dollárra nőtt idén a tavalyi 1,4 millióról. Az átlagos helyreállítási idő esetében a cégek 8 százaléka 1 napon belül, 39 százalék egy héten belül, 29 százalék 1 hónap, 18 százalék 1-3 hónap között és 6 százalék 3-6 hónap alatt állítja vissza adatait. Magyarországon hasonlóak ezek az időintervallumok.

Ezeknél az úgynevezett adattitkosítási támadásoknál a másik probléma az, hogy a támadók egyben adatokat is lopnak, amelyeket más visszaélésekre is használnak.

Az elemzők szerint az ilyen támadásokat szinte lehetetlen kizárni, de lehet ellenük védekezni. Méghozzá megfelelő üzletmenet-folytonossági tervekkel. Maga a business continuity sokkal több rétű, mint a kibertámadásokra való felkészülés. (Az üzletmenet-folytonossági tervek készítése a vállalkozások életben maradását segíthetik elő külső fizikai, pénzügyi, vagy szabályozási krízishelyzetekben, mint például a pandémia, vagy tőzsdekrach, esetleg teljesíthetetlen jogszabályi változások.) A kibertámadás is ilyen küldő krízishelyzet. Ma a nemzetközi cégek jelentős része a felhő technológiába, a mesterséges intelligencia alkalmazása a és a drón-technológiába fektet, hogy a pandémia alatt elért digitális transzformációt konszolidálja. Az új technológiák alkalmazása azon túlmenően, hogy növeli a vállalatok külső hatásokhoz való alkalmazkodását, nagyban elősegíti a rizikó kezelést is, hiszen ezekkel a technológiákkal képes eldugni a zsarolók elől a vállalat legféltettebb adatait. Vagy könnyedén duplikálhatja, hogy zsarolás esetén is hozzáférhessen az adatmásolatokhoz, biztosítva a saját üzletmenetét. Más kérdés persze, hogy egy ilyen támadás nagyon sok kárt okozhat a rendszerekben, aminek a helyreállítási költségeit a Shopos kiszámolta.

Egyéb csalások

Jó hír azonban, hogy az e-kereskedelemben használt fizetési rendszereknél csökkenő mértékű a csalások, vagy visszaélések száma. Ez főleg annak köszönhető, hogy a cégek egyre jobb informatikai rendszereket építenek ki az adatkezelésekre, illetve egyre többször használják a modern eszközöket. Bár jó irányt vett a csalások tekintetében ez a terület, nem szabad elfelejteni, hogy globális szinten hatalmas fejlesztési összegeket emészt fel a rendszerek tökéletesítése. Ugyanakkor a fizetési rendszerek biztonságossá tétele alapfeltétele annak, hogy az internetes kereskedelem a jövőben képes legyen tovább bővülni, hiszen a vásárlók korábban éppen emiatt voltak bizalmatlanok az e-kereskedőkkel szemben.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!