Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Az MI segít, az ember dönt

MEGOSZTÁS

A mesterséges intelligencia már most is jelen van a mindennapjainkban, de még ma sem tudjuk elképzelni, hogy mennyi területen lesz képes segíteni az életünket – hangsúlyozta Rakoncza Zsolt, a Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója. A szakembert a piac helyzetéről, a kockázatokról, lehetőségekről és a piacvezető hazai gyártó terveiről kérdeztük.

Az elmúlt időszakban szinte minden a digitális transzformációról, az agilis működésről és a generatív mesterséges intelligenciáról szólt. A realitásokat nézve hol tartanak most a hazai cégek ezen a területen?

A Dell Technologies évente készít kutatást azokban az országokban, ahol működünk. A legutolsó felmérésünk szerint, bár a vállalatok azt állítják, hogy folyamatosan fejlesztik digitális képességeiket, azt látjuk, hogy jelentős szakadék van a feltételezett és a ténylegesen megvalósult informatikai fejlesztések között.

Rakoncza Zsolt

Melyek azok a területek, ahol biztató a helyzet?

A nagy sávszélességű hálózat elérése Magyarországon meghaladja az uniós átlagot: hazánk 58 százaléka már 5G-lefedettségű. Az persze más kérdés, hogy ezzel az adottsággal mennyire tudunk élni. Mennyire vannak olyan eszközeink, amelyek kihasználják ezt a kapacitást vagy az ezáltal nyújtott lehetőségeket.

Melyek a legsürgetőbben fejlesztendő területek?

A legnagyobb lemaradás a digitális készségek terén van. A 16 és a 74 év közötti korosztálynak nagyjából a felének vannak meg az alapvető digitális készségei, miközben az uniós direktívában az szerepel, hogy ezt a szintet 2030-ra 80 százalékra kell emelni.

Hol kell még nagyobb hátrányt ledolgozni?

A kis- és középvállalkozások digitális fejlesztése elengedhetetlen. Magyarországon mindössze az 52 százalékuk büszkélkedhet az alapképességekkel, miközben az uniós átlag 69 százalék. Olyan technológiákat, mint a mesterséges intelligencia, a big data vagy akár felhőtechnológia, nem túl sok kkv használ, ami limitálja a versenyképességüket például egy európai piacon.

Milyen következményei lehetnek ennek?

Az MI már mindenhol jelen van. Láthatóvá vált, hogy azok a cégek, amelyek korán adaptálják ezeket a technológiákat, egyszerűbben képesek például vonzani a potenciális vásárlókat, illetve megtartani a vevőiket. Egy online vásárlás során az ilyen szolgáltatásoknál már a korábbi böngészési adataink alapján kapunk ajánlatot, virtuális asszisztensek segítik a választást. Ezt a személyre szabott kiszolgálást várják már el a magánszemélyek és a vállalatok is.

Rábízhatjuk már magunkat a gépeinkre?

A technológia nagyon izgalmas lehetőségeket kínál, de azt még ma sem tudjuk elképzelni, hogy a mesterséges intelligencia mennyi területen lesz képes segíteni az életünket. Ennek ellenére egyelőre sokkal inkább tartanak tőle az emberek, mint amennyire bátran merik használni.

Indokolatlanok ezek a félelmek?

Sokan gondolják azt, hogy a mesterséges intelligencia elveszi majd a munkájukat, ha az MI mindent megold. Azonban nem erről van szó. Az MI segíteni tudja az embereket, növeli például a hatékonyságukat. Nem attól kell félni, hogy az MI elveszi az ember munkáját, sokkal inkább arról van szó, hogy az értékes szellemi hozzáadott érték marad majd meg az embereknek. Az, amely kreativitást igényel.

Vannak azért kockázatok, amelyekkel számolni kell?

A legizgalmasabb és a legnagyobb kockázatot rejtő elem az, hogy az MI az adatokból dolgozik. Ám az, hogy milyen adatokat adunk át a gépnek, rajtunk múlik. Például azon, hogy mennyire szűrt adatokat biztosítunk, illetve lehetnek-e benne esetleg téves információk. Ami pedig talán ennél is fontosabb, hogy üzletileg mennyire érzékeny adatokat osztunk meg az MI-vel és ezeket megfelelően védjük-e a folyamat során.

Az erős félelmek mellett nagyon erős a nyomás a cégeken az új technológiák használatára. Hogyan lehet ezt a folyamatot a kockázatok figyelembevétele mellett tudatosan felépíteni?

Egy vállalat tevékenysége nagyon komplex, sok olyan terület van, ami kreativitást igényel. Ugyanakkor van sok olyan feladat, ami repetitív vagy meghatározott szabályok mentén működik, amiket egy gép jobban, kevesebb hibával tud ellátni, mint az emberek. Az MI meghatározott változók mentén tud javaslatokat tenni, de azt, hogy abból mit tartunk egy adott piacra relevánsnak, nekünk kell eldönteni, hiszen a mesterséges intelligencia meglévő adatokból dolgozik, az embernek pedig rengeteg olyan tapasztalata van, ami adat formájában nincs tárolva.

Az első lépés tehát az, hogy át kell gondolni, milyen folyamatokat lehetne az MI használatával egyszerűsíteni vagy gyorsítani, és azzal kapcsolatban vannak-e meglévő adataink vagy tudunk-e új adatot gyűjteni. Ha megvan ez a terület, akkor a következő lépés a konzultáció egy technológiai szakemberrel vagy szakembergárdával arról, hogyan lehet egy biztonságos és megbízhatóan működő infrastruktúrát építeni az MI bevezetéséhez.

Ez az, amiben a nagy globális szereplők, mint amilyen például a Dell Technologies segíteni tudnak?

Nincsenek bevált receptek, hiszen a generatív mesterséges intelligencia fejlődik. Jó néhány területen tudjuk azonban segíteni ezt a munkát. De példákat is mutatunk, illetve a döntéshozók számára olyan anyagokat biztosítunk, amelyek alapján elindítható ennek a tervezése.

Hogyan lehet ezt elkezdeni? A nagy szolgáltatók a legtöbb cégnek túl drágák, a kisebbekről viszont nem egyszerű eldönteni mennyire megbízhatók.

A nagy tanácsadó és gyártó cégek – mint a Dell, az EY vagy a McKinsey – logikusan a nagyobb projektekre koncentrálnak. Az elmúlt időben azonban nagyon sok hazai vállalat látta meg ebben a területben a lehetőséget. Szinte naponta kapok olyan visszajelzéseket, hogy átgondolták a vállalkozásukat és szeretnének invesztálni ebbe a területbe, azaz gyorsan bővül a szolgáltatók köre.

A technológia azonban így is drága, különösen a kis cégek számára.

Épp ezért tartjuk rendkívül fontosnak, hogy ehhez a folyamathoz az állam vagy az Európai Unió olyan pályázati lehetőségeket biztosítson a kis- és középvállalkozások számára, amik tényleg segítik őket abban, hogy ne legyen elérhetetlen számukra ez a történet. Az oktatásokra vagy eszközbeszerzésekre mindenképpen célszerű lenne nekik támogatott forrást biztosítani. Az országnak és az Európai Uniónak is az az érdeke, hogy a vállalkozások versenyképesek legyenek a világgazdaságban.

Az Egyesült Államokban vagy Kínában rengeteg erőforrást koncentrálnak erre. De az is látható, hogy mennyire hisz ebben a folyamatban az üzleti élet; ezt egyértelműen mutatják a tőkepiacok, felrobbant a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek árfolyama a tőzsdéken. Egyes részvények dupláztak, de például a mesterséges intelligenciához szükséges GPU-chipszetteket és -berendezéseket gyártó Nvidia részvényei több mint tripláztak egy év alatt.

A Dell részvényárfolyama is közel a duplájára emelkedett az elmúlt egy évben. Minek köszönhető a befektetők bizalma?

A jelenlegi MI-boom még arról szól, hogy vizionáljuk a lehetőségeket, és ennek alapján látjuk azt, hogy az új technológia növeli majd a például a hatékonyságot – erre fogadnak most a piacok. Amikor azonban már ténylegesen elkezdik ezt használni a cégek, és alkalmazzák majd a mindennapokban az MI-t, akkor fognak rájönni, hogy milyen hihetetlen potenciál van ebben a történetben.

Ahogy azt egyébként sok médium is hangoztatja, hogy a mesterséges intelligencia előretörése nagyobb durranás lesz, mint amikor az emberek személyi számítógépeket kezdtek használni. Ez a folyamat azonban sokkal gyorsabb lesz, és jóval nagyobb változásokat hoz majd, mint annak idején a PC-forradalom.

A lehetőségek tárháza határtalan, de mit lehet mondani a realitásokról? Mire van szüksége ehhez a cégeknek?

Az MI használatához először is adatokra, adattárolókra, számítási kapacitásra (megfelelő GPU-ra és processzorra), illetve egy agyra (pl. szerverekre) van szükség, amelyben egy MI-motor és ahhoz kapcsolódó egyéb alkalmazások elemzik ezeket az adatokat. Mindezek mellett elengedhetetlen egy meghatározott kibervédelmi megoldás, ami biztosítja, hogy rajtunk kívül senki se férjen hozzá az adatainkhoz és az eredményekhez. Mindez szükséges ahhoz, hogy a cégek képesek legyenek üzleti értéket realizálni az MI-beruházásaikból.

Vannak publikus MI–motorok, például a ChatGPT. Érdemes ezeket használni?

Ezek remek dolgok. Mindenkinek tudnia kell azonban azt, hogy itt minden bevitt adat a feltöltés pillanatától a ChatGPT agyába bekerül, és adott esetben azokból válaszol majd a mások által feltett kérdésekre. Ez nagyon nagy veszély! A vállalatoknak saját adatokat kell gyűjteni, saját tárházat érdemes kialakítani, saját számítási kapacitásokat célszerű kiépíteni. Ha nyilvános motort használunk, lényegében publikáltuk az összes adatot, amit oda feltöltünk. Az adatvédelem az egyik legfontosabb kérdés, amire fókuszálni kell az MI használata és az azzal kapcsolatos tervezés során.

Nem véletlenül halljuk azt, hogy a publikus motorokat épp azért tették nyilvánossá, hogy adatokat gyűjtsenek…

Pontosan. Látni kell azonban azt is, hogy a saját adatainkból tud számunkra igazán jó dolgokat kreálni az MI, ha publikus adatokból próbálunk versenyelőnyt kovácsolni a vállalatunk számára, az biztos nem lesz optimális. A saját termékeinkre vonatkozó értékesítési, illetve marketingadatokkal tudunk jól dolgozni. Ezeket elemezve látjuk majd, hogy hol kell javítani. A saját adat mindig a legértékesebb, amit meg is kell védenünk ebben a nagy MI-fellángolásban is.

Az infrastruktúra kiépítésének mik a legnagyobb gátjai, kihívásai. Min akadnak meg a vállalkozások? Min buknak meg a projektek?

A legáltalánosabb probléma, hogy a vállalatok nem azonosítják azt, hogy mit akarnak elérni a mesterséges intelligencia használatával, illetve nem vizsgálják, hogy ehhez rendelkezésre állnak-e a szükséges adatok. Ez alapvetően a digitális érettség hiányosságaira vezethető vissza, épp ezért ez az a pont, ahol szükség van azokra a tanácsadó cégekre vagy nagy gyártókra, akár a Dell Technologiesre, amelyek tudnak ebben segíteni.

Nagyon sok tartalmat publikáltunk eddig is, és szeretnénk a jövőben is annak érdekében, hogy kicsit evangelizáljuk a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket. Használati utasítást nem tudunk adni az MI-hez, de olyan eszközöket, tudásanyagot, amivel el lehet indulni, igen. Mindezek mellett szélesítjük és képezzük a partneri hálózatunkat, hogy velük kiegészítve minél több cég MI-vel kapcsolatos gondolkodását el tudjuk indítani.

De mi van, ha a későbbiek során nem azt adja a fejlesztés, amit szeretnék?

Az MI használata olyan, mint a gyermeknevelés. Mindennap új és új kérdések merülnek fel, mindig új és új információkra van szükség, finomítani kell, amit esetleg addig megtanult. Ez a technológia folyamatos kezelést igényel. Pont ez az az üzleti lehetőség, amit a legtöbb viszonteladó partnerünk meglátott ebben, hogy itt nem arról van szó, hogy itt egyszer eladunk valamit, és majd négy év múlva, amikor ennek az életciklusa lejár bekopogtatunk, hogy szívesen lecserélnénk valami újra, hanem itt folyamatosan együtt kell dolgozni a partnerrel, hogy mindig új területekre tudjunk belépni, új versenyelőnyöket tudjunk generálni. Tehát az biztos, hogy ez nem egy olyan dolog, amit egyszer meg kell csinálni, hanem folyamatosan kell ezzel foglalkozni. Ehhez vagy saját ember, vagy külső tanácsadói segítség szükséges.

Tudna mondani olyan példát, amivel érzékeltetni lehet azokat a lehetőségeket, amiket el lehet érni az MI használatával?

A Limericki Egyetem Digitális Rákkutató Központjával egy prediktív és diagnosztikai rákkutatásban veszünk részt. Ehhez a Dell biztosítja az eszközöket. Itt a kutatási eredményeket dolgozta fel a cég mesterséges intelligenciával ellátott eszköze, amivel a rákos sejtek működését, osztódását modellezték le. Ennek eredményeként sikerült olyan személyre szabott terápiákat kialakítani, amik jelentősen javították a betegek várható élettartamát, sőt volt, akinél sikerült jelentősen visszaszorítani a rákos sejtek elterjedésének a folyamatát. Ez fantasztikus eredmény, amire nagyon büszkék vagyunk.

A mindennapi életet egyszerűsítő megoldásra is van ilyen példa?

Egy texasi kisvárosban, Amarillóban a kormányzati és a közösségi szolgáltatásokat teszi könnyebben elérhetővé a Dell Technologies mesterséges intelligenciával támogatott megoldása. Ez gyorsíthatja például a közügyek intézését vagy az adózási folyamatokat. Ha az emberek beírják a keresőbe vagy hangalapon bemondják abba, hogy mit szeretnének elintézni, akkor az alkalmazás felvázolta számukra azt a folyamatot, ahogy ez végigvihető, és el is küldik azokat az űrlapokat, amiket ki kell tölteniük. A megoldás nagyban megkönnyítette az idősebb állampolgárok számára is az ügyintézést.

Hová pozicionálja magát a Dell ezen a rendkívül gyorsan formálódó területen?

A Dell nagyon szerencsés helyzetben van. Minden eszközünk megvan ahhoz, hogy segítsünk ügyfeleinknek eligazodni a mesterséges intelligencia világában. Az infrastruktúra tekintetében adattárolókat, szervereket és kliensberendezéseket is gyártunk. Minden olyan eszközt, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy ezeket a megoldásokat használjuk. Van felhőszolgáltatásunk és peremhálózati megoldásaink, de akár szenzorokból való adatgyűjtéseket is meg tudunk oldani. A következő időszakban a cégünk szerepe meghatározó lesz. Ezt támasztja alá egyebek mellett az, hogy a Dell az egyetlen olyan vállalat, amely magáénak tudja a piacot húzó Nvidia által minősített konfigurációkat, és ez jelentős versenyelőnyt jelent számunkra. Jelenlétünkkel a tanácsadási területen a megoldások mellé szakértelmet is kínálunk az ügyfeleinknek. Ez utóbbit külső partnerekkel látjuk el külföldön és ezen dolgozunk Magyarországon is.

Mekkora jelenleg a Dell partneri hálózata?

A partnereinket kompetenciák alapján soroljuk különböző fokozatokba, vannak a regisztrált és a minősített partnereink. Az előbbi kör több ezer kisebb céget jelent. Jelenleg 25 olyan cég van (a gold partneri szintig), amellyel szorosan együttműködünk. A legnagyobb szintű és kiemelt kompetenciájú (titánium) partnereink száma hat. Közöttük van a 4iG, az Areus, a Delta, a Magyar Telekom, az SMP és a Duna Elektronika.

Mik a legfontosabb stratégiai célok?

Ezek sorában a legelső helyen áll a mesterséges intelligencia. Természetesen szeretnénk a jelenleg meglévő igényeket minél magasabb szinten kielégíteni, illetve további keresletet azonosítani. A berendezéseinkbe is beépítjük az MI-t, a laptopokba, a tárolómegoldásainkba, a nagyvállalati infrastruktúra-egységekbe, hogy megkönnyítsük ezen eszközök üzemeltetését, minimalizáljuk a szükséges erőforrások használatát. De olyan alkalmazási szintű ajánlatokat is szeretnénk tenni, amelyek nem az eszközbe beépítettek, hanem nyitott platformként lehetőséget biztosítanak az ügyfeleink egyéni igényeinek kiszolgálására. Mindemellett meghatározott üzleti tevékenységekre is fejlesztünk megoldásokat, kifejezetten ipari és szolgáltatási területekre, valamint az egészségügyre, az oktatásra. Olyan specializált eszközöket fejlesztünk, amelyek ezeken a területen extra előnyöket képesek biztosítani, az ügyfeleink igényeire szabottan.

Miért a Dellt válasszák?

Magyarországon az elmúlt egyéves időszakot nézve piacvezetők vagyunk mind a klienstermékek, mind az adattárolók, mind a szerverterületen piaci megoszlás tekintetében. Bízom abban, hogy ezt meg is tartjuk a jövőben. Feltétel nélkül hiszünk abban, hogy a legmodernebb technológiákra épülő termékeink, a meglévő partneri kapcsolataink, illetve az a támogatási, szolgáltatási háttér, ami a Dell mögött van, megkülönböztet minket más gyártóktól.

Elismerve konkurenseink haladását – amelyek minket is egyre jobb teljesítményre ösztönöznek – azt gondolom, hogy az a termékminőség és az az innovációs szint, amivel mindig a legjobb megoldásainkat hozzuk a piacra, megtámogatva azzal a támogatással és garanciális szervízszolgáltatással, amit nyújtunk a világ minden pontján, megkülönbözteti a Dellt a többi gyártótól.

Olyan referenciáink vannak mind a mesterségesintelligencia-, mind a gyártói, mind pedig ügyféloldalon, amelyek megnyugtatóan hatnak minden olyan cég számára, amely a mesterséges intelligenciával szeretne foglalkozni. Szívesen támogatunk továbbá olyan kutatásokat is ezen a területen, amelyek szélesebb körben használhatók lehetnek mind egy-egy iparágban, mind a társadalom számára.

A környezetvédelmi szempontokat ma már nem lehet kihagyni a választás során. Hogy állnak ezen a területen?

A környezetvédelem és a fenntarthatóság kiemelt fontosságú számunkra. Az összes csomagolásunk újrafeldolgozható és az adott célra optimalizált. A gépeknél használt műanyag több mint 50 százalékban újrahasznosított anyagokból készül, és 2030-ra a cél az, hogy a legtöbb alkatrész esetén 100 százalékban újrahasznosított anyagokból dolgozzunk. Egyébként ennek a kialakításához is mesterséges intelligenciát használunk.

Decemberben elfogadták a mesterséges intelligencia ideiglenes szabályozását. A vélemények vegyesek, hogyan értékeli ezt a lépést?

Minden olyan szabályozás üdvözlendő, amely keretek közé helyezi a mesterséges intelligenciát, illetve az annak használatával kapcsolatos elvárásokat. Ahhoz, hogy a technológiát kedvezően fogadják az emberek, fontos, hogy kontrolláljuk, illetve egyfajta etikai elveket is rögzíteni kell. Gondolva itt arra, hogy mindenki hozzáférhessen a technológiához, és érthető legyen, miről is szól az, milyen adatok alapján dolgozik, minek alapján vonta le a következtetéseket. Biztosítani kell az átláthatóságot, ehhez pedig szükség van a törvényi szabályozásra.

(X)

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek