A Morning Consult által az IBM megbízásából készített Global AI Adoption Index 2021 jelentés szerint a mesterséges intelligencia vállalatokon belüli alkalmazása a felgyorsulás jeleit mutatja.
Az elmúlt években a mesterséges intelligencia bevezetésének mértéke szinte stagnált. Ma ezzel szemben a megkérdezett vállalkozások egyharmadánál várhatóak beruházások. Az érintett vállalkozások azt állítják, hogy a következő 12 hónapban AI-képességekbe és -megoldásokba kívánnak befektetni.
Területek, ahol az AI alkalmazható vállalati szinten:
- adatbiztonság
- folyamatok automatizálása
- ügyfélszolgálat
Az üzleti vezetők, IT-menedzserek, elemzők és a mesterséges intelligenciával foglalkozó szakértők kijelentik, hogy az AI:
- jelentősen csökkentheti a költségeket
- növelheti a hatékonyságot és a termelékenységet
- új termékek, szolgáltatások és piacok felé teremt utat
Az alábbiakban a mesterséges intelligencia öt alkalmazási területének leírását találja. Emellett bemutatjuk, hogy milyen előnyökkel járulhat hozzá az üzleti élethez.
1. Mesterséges intelligencia az ügyfélélményért
Az Oracle által kiadott kutatás szerint a digitális, mobil és közösségi hálózati platformok nagymértékű elterjedése átalakította a fogyasztói magatartást. A fogyasztók ugyanis egyre inkább az “önkiszolgáló” megközelítést részesítik előnyben a márkákkal való interakcióik során. Nyilvánvalónak tűnik, hogy ennek az új igénynek meg kell felelni, és a felhasználókkal való interakció, elköteleződés és lojalitásépítés újszerű módozatainak megteremtése is szükséges.
És ezen a területen jön a képbe a mesterséges intelligencia: a chatbotok például gépi tanulási algoritmusokat és NLP-t egyaránt használnak az ügyfelek kéréseinek megértéséhez és a megfelelő válaszadáshoz. A mesterséges intelligencia emellett az ajánlási funkciókat is támogatja. Az ügyféladatok és a prediktív elemzés segítségével az AI olyan termékeket javasol, amelyekre az ügyfeleknek szükségük van, vagy amelyeket meg kívánnak vásárolni.
2. Mesterséges intelligencia az ellátási láncban
A mesterséges intelligenciát minden iparág vállalatai felhasználhatják ellátási láncaik irányításának javítására. Lehetőség van a gépi tanulás alkalmazására annak érdekében, hogy megjósolják, mire és mikor lesz szükség, valamint a készletek mozgatásának optimális időpontját.
Ebben a konkrét alkalmazási példában a mesterséges intelligencia segít hatékonyabb és megfizethetőbb ellátási láncokat létrehozni. Lehetővé teszi továbbá a felesleges készletek minimalizálását vagy akár megszüntetését is, elkerülve ezzel annak kockázatát, hogy a keresett termékekből hiány keletkezzen.
3. Mesterséges intelligencia a minőségellenőrzéshez
A gyártók már régóta használják a mesterséges látást. Jelenleg a gyártók ezt a mesterséges látást a mélytanuláson alapuló AI-szoftverek alkalmazásával fokozzák, hogy a minőségellenőrzési funkcióik sebességét és pontosságát javítsák, miközben a költségeket alacsonyan tartják.
Ezek a rendszerek pontosabb és folyamatosan fejlődő minőségellenőrzési funkciót biztosítanak. A mélytanulási modellek szabályokat hoznak létre annak meghatározására, hogy mi határozza meg a minőséget, és ezt nagyobb pontossággal teszik.
4. Mesterséges intelligencia a csalások felderítésére
A pénzügyi szolgáltatóipar a mesterséges intelligenciát és a gépi tanulást csalásfelismerésre, valamint online és adatbiztonságra használja. A mesterséges intelligenciát alkalmazó szoftverprogramok mind a múltbeli, mind a valós idejű adatokat elemzik az egyes tranzakciók jogszerűségének megállapítása céljából. A pénzügyi szolgáltató cégek a mesterséges intelligenciát a vagyonkezeléshez, a hitelek jóváhagyásához és a kereskedéssel kapcsolatos döntésekhez is használják.
5. Mesterséges intelligencia az üzleti funkciók optimalizálására
Az üzleti funkciók optimalizálása egy másik példa a mesterséges intelligencia különböző ágazatokra kiterjedő felhasználására. A mesterséges intelligencián alapuló üzleti alkalmazások algoritmusokat alkalmazhatnak az adatok gyakorlati információvá alakítására, hogy a szervezetek hogyan képesek finomítani egy sor üzleti funkciót és folyamatot, a munkavállalók időbeosztásától kezdve a termékek árazásáig.