Rogyadozik az Egyesült Államok Nemzeti Űrügynöksége, a NASA világhíres Hubble Űrtávcsöve. 1990. április 24-én indították útjára a Kennedy Űrközpontból a Discovery-vel, és állították alacsony Föld körüli pályára. Az első képet 1990. május 20-án készítette. Több javításon, az utolsón 2009-ben esett át. Elvileg 2035 és 2045 között lesz az enyészet martalékává.
A kilencvenes évek úttörő technológiája, technológiai csodája elöregedett mára, megmaradt giroszkópjaival folyamatosak a problémák. Az évek során annyi baj gyülemlett fel, hogy tudományos tevékenységét korlátozni kellett, és egyetlen giroszkópos műveletekre fognak átállni.
Miért mondott nemet a NASA?
A vállalkozó, pilóta, üzletember és nem utolsósorban milliárdos Jared Isaacman 2021 szeptemberében űrturistáskodott, a SpaceX Crew Dragon belsejében – a négyfős személyzet parancsnokaként – kerülte meg a Földet, most pedig felajánlotta, hogy állja a Hubble karbantartási küldetés költségeit.
„Ketyeg az óra” – mondta az idén egyébként az első privát űrsétára is készülő Isaacman.
Így néz ki egy űrtávcső
A NASA visszautasította az ajánlatot. Attól tartanak, hogy a legendás űrturista és társai több kárt okoznának a teleszkópban, mint hasznot. Elmondták, hogy a mostani kereskedelmi lehetőségeket átvizsgálva, egyelőre nem folytatják a karbantartási, „frissítési” munkákat.
Az ügynökség nagyra értékeli Isaacman erőfeszítéseit, viszont túl sok a kockázat, a tudományos veszteségek lehetősége és a technikai kihívás – hangsúlyozzák. Ez nemcsak az űrturistára áll, hanem a teleszkópra vonatkozó minden munkára.
Bizonytalan a Hubble jövője
A Hubble megjavítását mégsem zárják ki teljesen. A teljes felújítás jövőbeli opció, most viszont meg kell vizsgálniuk, hogy a hosszútávú tudományos haszon miatt megérik-e a rövidtávú kockázatok, lesz-e majd megtérülés, vagy nem.
Az eset azért érdekes, mert újabb példája, hogy az űripar már nemcsak állami ügynökségek privilegizált terepe, hanem egyre több magánszemély és vállalat érintett benne. A NASA és a többi szereplő kapcsolata folyamatosan változik; a mostani döntés sem máról holnapra történt, hanem évekig latolgatták.
A SpaceX Crew Dragon űrszondát egyébként sem ilyen küldetésre tervezik, és a NASA 1993 és 2009 között ötször javítómisszióra repült Space Shuttle-hoz képest, több funkcióval, például légzsilippel és robotkarral sem rendelkezik, márpedig nélkülük jóval nehezebb a javítás. Az űrhajósok így is közel jártak ahhoz, hogy maradandó, súlyos károkat okozzanak a Hubble-nak.
Most inkább SpaceX nélkül oldanák meg, hogy a teleszkóp tíz évet kihúzzon még. Frissítették a giroszkópok megbízhatósági értékelését, és hetven százaléknál nagyobb a valószínűsége, hogy legalább egyet 2035-ig tudnak működtetni.
Képek: Rawpixel, Flickr