Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Az elektromos autók veszélyt jelentenek a gyalogosokra

MEGOSZTÁS

Egy nemrégiben közzétett kutatás megdöbbentő eredményekkel szolgált: az elektromos autók nagyobb veszélyt jelentenek a gyalogosokra, mint hagyományos benzinmotoros társaik.

Az elektromos autók egyik legnagyobb előnye – a környezeti terhelés és károsítás csökkentése mellett – egyben az egyik legnagyobb hátrányuk is: a csendes működés.

Mivel ezek az autók nem rendelkeznek belső égésű motorral, a működésük szinte hangtalan. Különösen alacsony sebességnél. A városban szinte lehetetlen hallani, ha az ember közelébe érnek. Noha a józan ész is azt diktálja, hogy az úttestre lelépés előtt alaposan körbe kell nézni, a baleseti statisztikák másra engednek következtetni.

Környezetvédelemből jeles, közlekedésbiztonságból kérdéses

A brit Guardian által idézett tanulmány szerint az elektromos autók sofőrjei 40 százalékkal nagyobb valószínűséggel okoznak gyalogosbalesetet, mint a hagyományos, benzines járműveké.

Ezt a következtetést 32 milliárd mérföldnyi akkumulátoros és 3 milliárd mérföldnyi benzin- és dízelüzemű autóút adatainak elemzését követően vonták le a London School of Hygiene & Tropical Medicine kutatói. Az adatokat több évre visszamenőleg elemezve arra jutottak, hogy az elektromos autók csendessége jelentős szerepet játszik a balesetek megnövekedett számában. Ahogy az is, hogy az elektromos járművek volánja mögött jellemzően fiatalabb és kevésbé tapasztalt sofőrök ülnek, akik nem feltételezik azt, hogy a gyalogosok ne vennék őket észre.

A tanulmány ugyanakkor rávilágít arra az általánosan megfigyelhető igazságra, hogy a gyalogosok gyakran nem hallják az érkező elektromos járműveket. Különösen igaz ez a forgalmas városi környezetben, ahol az egyéb zajok elnyomják az autók halk hangját. A Journal of Epidemiology and Community Health című szakfolyóirat számszerűsítette ezt, miszerint

az elektromos és hibrid autók 100 megtett kilométerre jutó, átlagos éves gyalogosgázolási aránya 5,16 volt, míg a benzines és dízelüzemű autóké 2,4.

2017-ben az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának jelentése szerint az elektromos és hibrid autók 20 százalékkal nagyobb kockázatot jelentettek a gyalogosokra nézve, mint a benzin- és dízelüzemű autók. A kockázati arány 50 százalékkal magasabb volt az alacsony sebességű manőverezések során. Például kanyarodáskor, tolatáskor, a forgalomban való elinduláskor és megálláskor. Elemzésük alapját 916 713 baleset adta. Ezek közül 120 197 gyalogosbaleset és több mint 96 ezer gyalogosgázolás.

Érkeznek a mesterséges hanggenerátorok

A gyalogosokat érintő megnövekedett elektromos autós balesetek száma miatt, 2019 júliusa óta minden Európában értékesített új hibrid és elektromos járműnek rendelkeznie kell akusztikus járműriasztó rendszerrel, amely hangot ad ki, ha az autó lassan halad.

Ugyanakkor több százezer elektromos autó közlekedik az utakon, amelyek nem rendelkeznek ilyen megoldással, hiszen 2019 előtt gyártották őket.

Ugyanakkor számos autógyártó igyekszik megoldani a problémát. A Nissan és a Toyota modelljei már beépített mesterséges hanggenerátorokat gurulnak le a gyártósorról. Különböző sebességeknél eltérő frekvenciákat és hangerőt bocsátanak ki, hogy felhívják a gyalogosok figyelmét a közeledő járműre.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!