A keresőóriás márciusban és áprilisban is finomhangolt az algoritmusain, annak érdekében, hogy a kevésbé értékes oldalak ne kerüljenek előtérbe a minőségi tartalmat kínáló webhelyekkel szemben.
A finomhangolást követően olyan drasztikus forgalomcsökkenést tapasztaltak a kevésbé értékes kategóriába került weboldalak és webáruházak, hogy többen telephelybezárásra és az alkalmazottak menesztésére is kényszerültek.
A leértékelt oldalak közé egyébként olyanok is kerültek, amelyek minőségüket tekintve egyáltalán nem odavalók.
A South China Morning Postnak nyilatkozó vállalkozó például a szokásos napi 4000 kattintás helyett a változást követően napi 200-zal szembesült. Az üzlet visszaesése olyan mértékű volt, hogy azt tanácsolták neki, kezdje el a termékek értékesítését egy másik domain alatt.
Mi alapján mérlegel a Google?
A keresőóriás látványosan titkolózik az algoritmusait illetően, aminek köszönhetően a SEO szakemberek vígan megélnek az algoritmusok „megfejtéséből”. A legutóbbi frissítés ugyanakkor a SEO szakértők körében nagy port kavart – egyszerűen a szakma sem értette, hogy egyes oldalakat miért emeltek ki, míg másokat miért soroltak vissza.
A Google AFP-nek küldött rövid e-mailben arra hivatkozott, hogy az algoritmus finomhangolásának célja kifejezetten az volt, hogy a felhasználók „kevesebb olyan találatot kapjanak, amely a keresőmotorok számára készültek”. Azaz SEO optimalizáltak, és olyan kulcsszavakat tartalmaznak, amely a weboldalt vagy webshopot a találati lista élére repíti.
A helyzet fonákja, hogy most olyan tartalmak érvényesülnek inkább, amelyek például a Redditről vagy Quoraról származnak.
A hírportálok is érzik
Az egyik európai hírportál azt mondta a South China Morning Postnak, hogy mostanában az értékes témákat bemutató cikkeket rendszeresen megelőzi a Reddit nagyrészt irreleváns tartalma. Ugyanez a hírportál névtelenséget kérő belső forrása azt mondta, hogy a Google-től érkező kattintások 20-30 százalékkal zuhantak a frissítés óta. Emiatt a leépítési hullám elkerülhetetlen lesz.
Az AFP-nek név nélkül nyilatkozó, az fintech hírportál tulajdonosa arról számolt be, hogy kiélezett verseny zajlik a kattintásokért. A konkurencia sok esetben SEO szakértőket alkalmaz. Őket kevésbé rázta meg a változás. A Google algoritmusának finomhangolása számtalan webhelyet, webshopot és hírportált hozott nehéz helyzetbe. A változás tovagyűrűző gazdasági hatásai még most alakulnak.
(Kép: BigOakFlickr/Flickr)