(Kiemelt kép: Unsplash)
A ChatGPT képes forradalmasítani a vállalkozások ügyfelekkel való kapcsolattartását, de a keresőmotor-optimalizálásra (SEO) gyakorolt hatásai is lényeges szempontok lehetnek. Befolyásolhatja a SEO-t, pozitív és negatív értelemben is egyaránt, így érdemes megfontolni és a vállalkozásoknak eldönteni, hogy a ChatGPT megfelelő-e számukra vagy sem ezen a területen. A ChatGPT-ben nagy lehetőségek rejlenek: használhatjuk az ügyfeleink elköteleződésének fokozására és az általános SEO-teljesítményünk javítására is, de nem szabad tagadni, a használatával kapcsolatos kockázatokat sem.
Az első dolog, amit nem szabad elfelejteni, hogy a ChatGPT csak egy nyelvi modell, míg a Google egy mára kiforrottá vált és professzionális keresőmotor. Először is, a ChatGPT csak egy chatbot, mely lehetővé teszi a gyors és rapid válaszokat a megfelelő nyelvi formában tálalva a kérdezőnek, a Google pedig egy keresőmotor (mesterséges intelligenciával felturbózva, csak ezt nem verték nagy dobra), mely az információkat részletesen, különböző forrásokkal és példákkal látja el a jobb megértés és a további keresések finomítása végett.
Másodszor, a ChatGPT arról ismert, hogy az ügyfélszolgálatokhoz hasonlatosan tartalmi összefüggésekben, jól megfogalmazott és tálalt, emberhez hasonló válaszokat generál, a Google pedig nem csak információkat, hanem képeket, alkalmazásokat és szoftvereket, valamint olyan iparági összeköttetéseket is biztosít, mint az üzleti és az egészségügyi ellátás már. A fő különbség a más alkalmazásokkal való integrációban rejlik ma még. A ChatGPT nem képes integrálódni különböző a mindennapokban használt alapvető alkalmazásokkal vagy szoftverekkel, még akkor sem, ha azok hasonló anyavállalattal rendelkeznek. Míg a Google ma már leginkább a könnyű integrációjáról nevezetes, például a Google MI integrálható a Google levelezésébe is. Viszont tény, hogy minden egyes nappal ahogy a ChatGPT (és társai) népszerűsége növekszik, úgy a SEO-val szembeni kockázata is. A nagy kérdés az, hogy a ChatGPT a SEO végét jelenti, vagy javítja a SEO-t majd?
A SEO története
A SEO a keresőoptimalizálás rövidítése, a digitális marketing nagy, folyamatosan fejlődő területe, mely erősíti a vállalkozások identitását, növeli a weboldalak forgalmát és végül, de nem utolsó sorban a befektetések megtérülését (ROI). Alacsony költségei és kiváló hatékonysága miatt az iparág fejlődésével lépést tartó keresőmarketing-szakemberek egyre gyakrabban alkalmazzák (valójában ma már nem kerülhetik meg). A SEO eredetileg 1991-ben jelent meg, de azóta jelentős fejlődésen ment keresztül. Az 1958-ban bevezetett AT&T kereskedelmi modeme lehetővé tette, hogy a távoli számítógépek a közönséges telefonhálózaton keresztül is kommunikálni tudjanak egymással. Ez volt az internet legkorábbi és első „kísérlete” valójában; de magát az „internet” kifejezést 1974 decemberéig nem alkották meg.
Az Archie-t, a legelső keresőmotort 1990-ben alkotta meg Alan Emtage, valójában iskolai feladatként indult, és szövegalapú indexelést használt a File Transfer Protocol (FTP) fájljainak katalogizálására. A Stanford Egyetem hat diákja 1993 februárjában találta ki az Archie Textet. Később ebből lett az „Excite keresőmotor”, melyet 1995-ben hivatalosan is elindítottak. Mathew Grey vezetésével 1993 júniusában mutatkozott be a „World Wide Web Wanderer”, amely később Wandex néven vált ismertté. Martijn Koster 1993 októberében hozta létre az Aliwebet, mely lehetővé tette a webhelytulajdonosok számára, hogy beküldjék saját oldalaikat is már. Három keresőmotor, melyek webrobotokat használtak a különböző weboldalak feltárására 1993 decemberében mutatkozott be: a World Wide Web Worm, a RBSE Spider és a JumpStation. A ma talán a legismertebb négy keresőmotor, köztük a Yahoo, az Alta Vista, a Lycos és az Infoseek megszületése 1994-et a keresőmotorok évévé tette. 1997 áprilisában mutatták be a nyilvánosságnak az AskJeeves-t, ami később a nevét Ask.com-ra változtatta. 1997 szeptemberében jött létre a Google.com keresőmotor, ami gyökeresen változtatta meg a világot és a Google szerepét a SEO-ban.
Ma már minden marketingszakértő a lehető legnagyobb hangsúlyt fekteti a felhasználói élményre. Mindenki a magasabb organikus helyezésekre és a legszélesebb körű ismertségre törekszik. Kevesen vannak azonban tisztában azzal, hogy a legjobb felhasználói élmény elérése kulcsfontosságú az eléréshez. Az elégedett ügyfél a weboldal sikerének döntő összetevőjévé vált, mivel a Google a kedvező vagy nem kívánatos felhasználói élmények felmérésének a „művészévé” küzdötte fel magát.
A marketingszakembereknek minden ágazatban figyelemmel kell kísérniük a Google Page Experience Update-jét, mely a felhasználói élmény iránti elkötelezettségük egyik legjobb mérőeszköze. A kedvező felhasználói élmény kialakításának módjaira jó példa, hogy a Google egyre átfogóbb és „mindent tudó” keresőmotorrá fejlődött, mely a keresett információkat azonnal felajánlja a SERP-eken (search engine results page, vagyis keresőmotor találati oldal, ahol az organikus és a fizetett találatok is megjelennek). A cél az, hogy a felhasználók a lehető legkevesebb kattintással, azonnal és minél egyszerűbb kereséssel megkapják a szükséges részleteket. A jó felhasználói élmény beépült már ma a minőségi SEO-ba, mely ezt mindig a márka előnyére használhatja.
Mire jó a ChatGPT?
Az új MI-alapú chatbot nagy lehetőségeket mutat a keresőoptimalizálás forradalmasítására, persze vannak korlátai. A ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) elsősorban egy nagy tanulási modell, mely a kifejezetten a nyelvre összpontosít. A benne rejtekező mesterséges intelligencia (MI) és az a hatalmas mennyiségű adat, amin „felnőtt” felhasználásával képes a felhasználókkal „társalgási” formában interakcióba lépni, utólagos kérdésekre válaszolni, a hibákat elismerni, a nem megfelelő kéréseket pedig elutasítani, sőt még a téves előfeltevéseket is meg tudja már kérdőjelezni.
Bár ez az OpenAI által kifejlesztett chatbot önmagában nem közvetlen versenytársa még a Google-nak, radikálisan megváltoztatja a keresés ma ismert módjait. Ez pedig drámaian meg fogja változtatni a keresőoptimalizálás mai iparági formáit is előbb vagy utóbb. Még csak most kezdtük el kiaknázni a gépi tanulás és a mesterséges intelligencia SEO-ban és marketingben való felhasználásának lehetőségeit és ezek egyre jobban fognak bővülni, ahogy izmosodik ez a mesterséges intelligenciás technológia. A ChatGPT képes úgy részt venni a beszélgetésekben és válaszolni a kérdésekre, hogy az nagyon közel áll az emberhez. Képes esszéket, fiktív történeteket, verseket és még reklámszövegeket is írni – ami elég ahhoz, hogy a profi szöveg- és újságírók egy kicsit el kezdjenek aggódni. Elég pontosan lehet vele tartalmakat létrehozni ahhoz, hogy a New York-i Oktatási Minisztérium már be is tiltotta a használatát a csalástól való félelmek közepette.
De a tartalomnál is több, hogy a ChatGPT már elég okos ahhoz, hogy metaleírások írására vagy kódok hibakeresésére is használható legyen (jelenleg a kódolásra való használata hosszadalmas technikai folyamat, de biztosnak tűnik, hogy a tanulási modell bővülésével ez sokkal egyszerűbbé válik). Keresési asszisztensként is használható már, a lekérdezésekre adott válaszok világos és tömör formában adnak választ, hogy a felhasználóknak ne kelljen több weboldalt átfésülniük, hogy adekvát válaszokat találjanak a kérdéseikre.
Ha például egy Wellington-bélszín receptet keresünk ahelyett, hogy egy tucat blogoldalon válogatnának, és egy hosszadalmas történetet görgetnénk végig arról, hogy a blogger nagymamája egykor Winston Churchillnek készítette el ezt az ételt, a ChatGPT rögvest egy listát ad a hozzávalókról és az elkészítés lépéseiről azonnal. A SEO szakembereknek ez egy kicsit ijesztően hangozhat első hallásra. De az MI technológia elfogadása és adoptálása a meglévő SEO-folyamatokba ahelyett, hogy aggódnánk miatta, sokkal jobb lépés lehet a folyamat megértéséhez. Hiszen sokféleképpen használhatjuk a munka racionalizálására és a felesleges vagy ismétlődő feladatok hatékonyabbá tételére már így a kezdetleges formájában is. Nézzük meg, hogyan kamatoztathatják már most is a SEO-szakemberek a ChatGPT-t a dolgos hétköznapokban, a potenciális ellenfelüket a saját oldalukra állítva.
ChatGPT mint a SEO alázatos szolgálóleánya?
A megfelelő szakmai tartalom létrehozása
A tartalomkészítés sok gondot okozhat (ne is tagadjuk), különösen, ha nincs egy jól képzett (és szerény anyagiakat kérő) író a az adott vállalkozásban. A ChatGPT elvégezheti ezt a feladatot már helyette? Igen is és nem is, mivel valószínűleg kerülni kellene, hogy már a piacra bevezetett weboldalak és blogbejegyzések másolatainak újra megírására használjuk a gépi elmét. 2022-ben ugyanis John Mueller, a Google keresési szóvivője nem titkoltan kijelentette, hogy a keresőmotor a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott tartalmakat spamnek tekinti, ami sérti a vállalata alapvető irányelveit. Jelenleg így a Google algoritmusai képesek azonosítani és „büntetni” a mesterséges intelligenciával létrehozott tartalmakat, még azokat is, melyek „felismerés elleni” algoritmusokat használnak a lelepleződésük ellen. Vagyis mindig emberi erőforrás felügyeletet kell alkalmazni, amikor mesterséges intelligenciával dolgozunk (nyilván, ha egyedi és a cégünkre jellemző szövegeket gyártunk alapvető, hogy át is fésüljünk és egységesítjük a márkánkhoz kapcsolódó hivatalos üzeneteinket). A ChatGPT-t azonban bárki nyugodtan használhatja a közösségi média posztok, e-mail üzenetek, PPC céloldali szövegek vagy akár hirdetési szövegek tartalmának létrehozására is már. Remek ötletbörze is lehet mellékesen. Ha megkérdezzük a ChatGPT-t, hogy „Mi is az a SEO?” válaszként három jól megírt bekezdést kapunk, melyek kissé közhelyes áttekintést adtak a keresőoptimalizálás unalomig ismert szakmai know-how-járól. Érdemes tehát óvatosnak lenni, hiszen a ChatGPT segíthet sok felesleges tartalmi feladat, például a hirdetési variációk racionalizálásában, de mindig gondosan ellenőrizni kell minden egyes általa generált tartalmat, mivel az tartalmazhat pontatlanságokat és valótlanságokat is és a versenytársak szólamait is (és nyelvileg sem mindig szép amit kiokád magából).
Kulcsszókutatás és elemzés
Tehát első körben a legtöbb SEO szakember úgy fog dönteni, hogy nem akarja megkockáztatni a büntetést, hogy rajtakapják, hogy a ChatGPT-t használja céges tartalomkészítésre. Ez nem jelenti azt viszont, hogy nem használhatjuk ki az erejét a tartalmi stratégiánk organikus részeként azért egy kicsinyég. Gyakorlatilag könnyebbé teszi a kulcsszókeresést, ehhez mindössze annyit kell tenni, hogy megnyitjuk a chatbotot, és beírunk néhány célzott kulcsszavat, és rákérdezzünk a hozzájuk szervesen kapcsolódó kulcsszavakra is. A ChatGPT a keresési eredmények megértése alapján azonnal összeállítja a ilyen kulcsszavak listáját. Érdemes kipróbálni ezt a funkciót, mondjuk egy banki szoftverszolgáltatóval kapcsolatos kulcsszavak listáját kikeresni, a chatbot egy olyan tömör és frappáns kifejezéslistát mutat, mely kitalálása hagyományos kulcsszókutatással sokkal több ideig tartott volna. Használhatjuk a különböző „kulcsszavak pozicionálásának” meghatározására is: a „kosárlabda” vagy a „zsinórháló” kifejezésre könnyebb lenne-e rangsorolni. Nyilván a választ már mindenki eleve tudja, de jó látni, hogy a chatbot megerősítette ezt az emberi feltételezést is.
A keresési szándék jobb megértése
Talán ez a ChatGPT által bemutatott legérdekesebb SEO-val kapcsolatos lehetőség – a keresési lekérdezés mélyebb megismerésének a képessége, és a szavakon túl a keresés valódi szándékát is meg tudjuk már vizsgálni vele. Igen, a Google megpróbálja ezt is megtenni, és ez drámaian javult a keresőmotor eddigi élettartama alatt – de míg a Google a lekérdezésekre alapvetően megpróbál csak válaszolni, addig a ChatGPT a lekérdezések után először gyakran javít is rajtuk, hogy pontosabban tudjon válaszolni rájuk, vagyis megpróbálja ki is találni mit is akarnak tőle valójában. Így egy csomó példában a ChatGPT további tippeket ad, melyeket a kereső eddig nem is vett figyelembe. Bár a chatbot béta verziója még nem kapcsolódott az internethez, úgy tűnik, hogy a ChatGPT tanulási képessége lehetővé teszi, hogy exponenciálisan nagyobb megértést alakítson ki az egyes keresésekkel kapcsolatban, és néha még olyan információkat is szolgáltat, melyekről a kereső nem is tudta, hogy keresheti azt bárki a témával kapcsolatban. Ha úgy alakítjuk a tartalmunkat, hogy az jobban válaszoljon egy kérdésre, akkor feljebb fogunk kerülni eleve a rangsorban, tehát a ChatGPT csak segíthet ebben. Kérdezzünk meg bármilyen szakembert, azt fogja mondani, hogy a címek az egyik legnehezebben megírható dolgok, különösen ha SEO célokra kell alkalmazni majd őket. Túl gyakran végződnek olyan száraz fogalmakként, mint a „Hogyan építsünk backlinkeket” vagy valami unalmas hasonszőrű szakmai „süketelés” megfelelőjét képzeljük ide. A ChatGPT tíz lehetőséget ad erre válaszul, melyek mindegyike érdekesebb volt, mint a „hogyan kell” sor. Szóval érdemes vele kísérletezni, de azért csodát ne nagyon várjunk még az unalmas vállalati szakmai szövegek kapcsán, még van hova fejlődnie.
Analitikai jelentések összeállítása és kezelése
Sok marketinges számára a jelentések és a táblázatok jelentik a szakmai létezésük legnagyobb átkát. A vállalatok azonban sajnos mindig csak adatokat akarnak, olyanokat, melyek bizonyítják, hogy az erőfeszítéseik eredményesek voltak vagy lesznek. Ez az a pont, ahol a ChatGPT igazi Messiásunk lehet. Sőt ennél is több, ez a funkció segíthet új rangsorolási lehetőségek azonosításában, melyeket egyébként talán elszalasztottunk volna. Tegyük fel, hogy szabályos kifejezéseket szeretnénk összeállítani egy analitikai jelentéshez, de nem rendelkezünk erős programozói háttérrel. A ChatGPT segítségével bárki, aki alapszintű ismeretekkel rendelkezik a chatbot segítségével automatikusan létrehozhat egy ilyen listát. Hasonlóképpen, ha rutinszerűen küzdünk az Excel vagy a Google Sheets programokkal (és ki nem?:)), a ChatGPT kiküszöbölheti a képletek írásával és az adatok elemzésével járó „vért fakasztó” szenvedés nagy részét.
Az MI egy Szép Új Világot jelenthet ma még a SEO számára
A ChatGPT egy rendkívül lenyűgöző eszköznek tűnik, és könnyű belefeledkezni abba a hatalmas tudásba, amit már ma is kínál, és amit a jövőben majd végül meg is tehet, különösen ha a SEO számára is be lesz rendesen idomítva. Csak ha a fent tárgyalt funkciókat vesszük már figyelembe potenciálisan több száz órát takaríthat meg számunkra akár évente. Azonban ne feledjük, nem mentes a hátrányoktól sem. Egyrészt, mivel jelenlegi működése során legkésőbb 2021-től származó adatokra támaszkodik, ez azt jelenti, hogy az aktuális eseményekről nem tud megfelelő információt nyújtani (persze már van olyan változata ami rá tudja szabadítani az internetre is!) Valószínűleg feltételezhető, hogy a chatbot egy későbbi verziója orvosolni fogja ezt a problémát, de még mindig nem tudjuk, mennyi időbe telik, míg a mesterséges intelligencia megtanulja az új eseményeket, és azokat már kurrens témákhoz is kapcsolja. Félő az is, hogy téves információkat ismétel, miközben az eredeti adathalmaz, melyen betanították, nem biztos, hogy mentes volt a nagy adathalmazok szokásos és eredendő torzításától sem. Mindenesetre az ma is tény és való, hogy a ChatGPT megmutatja azt a lehetőséget, hogy a keresőoptimalizálást sokkal gyorsabbá és hatékonyabbá tehetjük előbb vagy utóbb vele.