Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Volt szufla tavaly az app-piacban

MEGOSZTÁS

Bár erőteljesen megoszlik a modern trendeket követő vállalkozások véleménye a mobil applikáció fejlesztéséből származó hasznon és a hagyományos webes felületek hozta előnyök között, ennek ellenére 2022-ben az app-piacból nem fogyott ki a szufla. A data.ai tavaly 500 milliárd dollár értékű volt a piac nagysága.

Nem csak itthon, nemzetközi szinten is komoly dilemma a vállalkozások számára, hogy az üzleti tevékenységüket, marketing támogatásukat, a fogyasztókkal való közvetlenebb kapcsolatot a mobil applikációk fejlesztése és a mögé pakolt tartalmak, vagy a hagyományos, a mobilokra (is) hangolt webes felületek támogatják inkább. (A középút az, hogy bizonyos vállalkozásoknak, ez, másoknak az áll jobban.) Minden esetre a nagy dilemma ellenére a piac egyik meghatározó elemzője a data.ai adatai szerint hatalmasra hízott a mobil app piac, 2022-ben több mint 500 milliárd dollár értkéről beszélhetünk globális szinten. Ez az adat egyesíti az appokra elköltött pénzt és az appokban megjelenő reklámok értékét. Ez utóbbi sokkal nagyobb, minden 3 appra költött dollárból 2 a reklámok formájában jelent meg. Az adatok szerint az applikációk közvetlen megvásárlására 167 milliárd dollárt költöttek, míg a nagyobbik rész 336 milliárd dollár az applikációkra elhelyezett hirdetésekből származott.

Taroltak a játékok

A megvásárolt applikációk 66 százaléka játék volt, ez azt jelenti, hogy az elköltött 167 milliárd dollárból 110 erre ment el. Ugyanakkor a mobiljátékok bevételének 98 százaléka a játékon belüli mikrotranzakciókból (virtuális öltözetek, eszközök, személyre szabható cuccok megvásárlása) származott. Csak az Egyesült Államokban a Candy Crush Saga 660 millió dollár bevételt hozott, így a YouTube (770 millió dollár) és az HBO Max (580 millió dollár) közé került. Az USA-ban a legnagyobb játékok közé került a Roblox (550 millió dollár) és a Coin Master (300 millió dollár).

Ugyancsak érdekes tény, hogy a mobilalkalmazásokra költött 167 milliárd dollár felét az iOS-esek adták. A Google Play 27 százalékot hozott, míg Kínában (ahol a Google Play nem érhető el) a harmadik felek üzletei adták a fennmaradó 23 százalékot. Egyébként Kína a titok nyitja, hiszen ott az Iphonok hasítank, leginkább azért, mert nincs ott a Google.

A data.ai összeszedte néhány ország top applikációját is. Az egyszeri letöltésben szinte mindenhol nagyon előkelő helyen szerepel a TikTok, visznt Japánban és a Taiwanon nincs benne az első tízben. Vélhetően már nincs benne. Mindenhol máshol benne van az első háromban, de legrosszabb helyezése is hatodik. Szó mi szó ebben a kategóriában is a játékok vezetnek, ennek megfelelően a fejlesztői rangsorban is játékkiadók dominálják a TOP10-es rangsort. Hozzá kell tenni, hogy míg a letöltési számok növekedtek 2022-ben a belső költések némileg csökkentek.

De ez nem meglepő, hiszen az említett menő játékok jelentős része már jó ideje a csúcson van, olyan nagy robbanásszerű nevekedéssel kecsegtető játék, mint annak idején a Fortnite mobilos megjelenése, vagy azt megelőzően a Pokemon Go nem igen készült. Arról nem is beszélve, hogy a Pokemnon fejlesztője éppen most került csúfos helyzetbe azzal, hogy a metverzumos „tamagocsija” az első negyedévben érdektelenségbe fulladt. Pedig nagy eredményeket várt a kiterjesztett valósággal működő játéktól.

Nem játék

Az applikáción belüli hirdetésekből származó 336 milliárd dollár mindössze 35 százaléka származott játék hirdetésekből. A teljes költés 48 százaléka volt applikáción belüli hirdetés, igaz ennek már a 90 százaléka a játékoké. A teljes alkalmazás-hirdetési piac több mint a felét jellemzően a közösségi felületek vitték el, így a Facebook, a Toktok, az Insta, SnapChat, a YouTube, a Twitter, a Whatsapp.
Ennek eredményeként a mobiljátékok a teljes alkalmazásbevételből 226 milliárd dollárt szakítottak nagyjából egyenlő arányban a hirdetési bevételekből (116 milliárd dollár) és az alkalmazásbolti bevételekből (110 milliárd dollár). Tehát a mobilhirdetésekre fordított kiadások, a bevételek több mint felét tették ki a tortának. A piacon összesen 275 milliárd dollárt hozott az összes más alkalmazás, ezen belül pedig a reklámok 218 milliárd dollárt tettek ki – vagyis az alkalmazások teljes bevételének 80 százalékát ez a terület adta.

Érdekes adatok

A YouTube 2022-ben az alkalmazásbolti bevételek alapján a második helyen állt az Egyesült Államokban (az iOS-t oldalról nézve jóval megelőzve a TikTok-ot). A YouTube bevételszerzési stratégiája a legáttekinthetőbb: prémium előfizetést vásárlóknál nem alkalmaz hirdetéseket. Ennek a szemléletnek vannak követői, de jellemzően a legtöbb cég igyekszik teljesen áttekinthetetlenné tenni a bevételi oldalát.

Nem sokkal azután, hogy a Netflix 2022 novemberében hozzáadta a Basic with Ads szolgáltatást az előfizetői rendszeréhez (ez egy alacsonyabb árú, hirdetésekkel támogatott előfizetést), a Disney+ decemberben követte a példáját saját alapszintű havi ajánlatával – ezzel alaposan megkavarba a streaming szolgáltatást. A Disney+ Basic Monthly IAP-ből származó bevétele körülbelül havi 500 000 dollárra nőtt az Egyesült Államokban az iOS rendszeren. Bár az előfizetés lassan ágyazódik be a fogyasztóknál, számítani kell arra, hogy továbbra is népszerű lesz, ugyanakkor az idei első negyedéves streaming adatok egyelőre nem kecsegtetnek túl sok jóval. Az előfizetők egyszerűen tisztítják saját portfoliójukat és lemondanak egy-két cég szolgáltatásáról.

Helyre téve kicsit az adatokat a data.ai is leszögezi, hogy a közösségimédia-óriások a piacvezetők az alkalmazások teljes bevételét tekintve. Ráadásul és ez jelzi az erejüket a bevételeik nagy része saját hirdetési hálózataikból származik, tehát a jutalékok is náluk csilingelnek. Egyedül a Meta több mint 100 milliárd dollárt keresett 2022-ben. A YouTube és a TikTok egyenként több mint 1 milliárd dollár bevételre tett szert az alkalmazáson belüli vásárlásokból, ez az összeg eltörpült a hirdetési bevételeik mellett. A nagy közösségi platformokat egyedül a Candy Crush Saga és a Tinder tudta elcsípni. Mindkettő azon öt alkalmazás közé tartozott, amelyek globálisan (Kína kivételével) meghaladták az 1 milliárd dollár nettó bevételt.

IT EXPERTS-TECH LEADERS 2024 FELHŐ A JAVÁBÓL KONFERENCIA

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek

ICT Global News

Iratkozz fel a hírlevelünkre, hogy ne maradj le az IT legfontosabb híreiről!