(Kiemelt fotó: EnvatoElements)
Az év vége hagyományosan a legerősebb időszak az okostelefonok piacán is, hiszen sokan ajándékoznak karácsonyra ilyen készülékeket, illetve a Fekete Péntek akciók is megmozgatják a vásárlókat. A múlt évben azonban a makrogazdasági hatások jelentősen érződtek és történelmi mértékű veszteséget élt át a szegmens.
Az IDC előzetes adatai alapján az okostelefon-szállítások globális szinten az egy évvel korábbihoz képest 18,3 százalékkal estek vissza, 300,3 millió eszközt szállítottak le a tavalyi utolsó negyedévben. A csökkenés minden idők legnagyobb mértékű visszaesését jelenti egyetlen negyedévben, és jelentős mértékben járult hozzá ahhoz, hogy az év egészében is számottevő, 11,3 százalékos legyen a visszaesés.
A 2022-es évet 1,21 milliárd darabos kiszállítással zárták, ami 2013 óta a legalacsonyabb érték. A piac zuhanásának hátterében a jelentősen visszafogott fogyasztói kereslet, az infláció és a gazdasági bizonytalanságok állnak. A drámai évzárás miatt az IDC elemzése szerint veszélybe kerülhet az idei évre várt 2,8 százalékos bővülés is.
„Soha nem tapasztaltunk még olyat, hogy az ünnepi negyedévben kevesebb okostelefont szállítsanak le a gyártók, mint az azt megelőző három hónapos periódusban. A gyengülő kereslet és a magas készletek miatt azonban a gyártók kénytelenek voltak drasztikusan csökkenteni a szállítások mennyiségét. A negyedév során az intenzív promóciók inkább a meglévő készletek eladásához járultak hozzá, mintsem a szállítások növekedéséhez. Még az Apple is, amely eddig látszólag immunisnak tűnt, visszaesést tapasztalt az ellátási láncában a kulcsfontosságú kínai gyáraiban bekövetkezett váratlan lezárások miatt. Ez az ünnepi negyedév azt mutatja, hogy az emelkedő infláció és a növekvő makrogazdasági aggodalmak a vártnál is jobban visszafogják a fogyasztói kiadásokat, és az esetleges fellendülést egészen 2023 végéig kitolják” – mondta el Nabila Popal, az IDC „Worldwide Tracker” csapatának kutatási igazgatója.
A szakértő által is említett Apple a tavalyi utolsó negyedévben az első helyen végzett a gyártók között, 72,3 millió eszköz kiszállításával, ami azonban éves összevetésben 14,9 százalékos csökkenést jelentett. A cég piaci részesedése ugyanakkor egy százalékponttal, 24,1, százalékra nőtt.
A második legnagyobb gyártó a Samsung volt a múlt év végén, 58,2 milliós eredménnyel, és a teljes piacnál valamivel jobb teljesítményt produkáltak, ugyanis 15,6 százalékkal esett vissza a szállításuk. A harmadik helyen található Xiaomi ennél jóval nagyobb zuhanást élt meg, a legnagyobb piaci szereplők közül ők veszítették a legtöbbet, 26,3 százalékos csökkenést mért náluk az IDC.
Leszállított okostelefonok száma a tavalyi utolsó negyedévben
Forrás: IDC
(millió darab)
„Továbbra is azt látjuk, hogy a fogyasztói kereslet csökken, miközben a készülékek forgási ideje a legtöbb nagy piacon 40 hónap fölé emelkedik. A 2022-es év több mint 11 százalékos csökkenését követően az idei az óvatosság éve lesz, mivel a gyártók át fogják gondolni a készülékportfóliójukat, míg az értékesítési csatornában érintett partnerek kétszer is meggondolják, mielőtt felesleges készleteket halmoznak fel. Pozitívum azonban, hogy a fogyasztók még bőkezűbb ajánlatokkal és akciókkal találkozhatnak, amelyek még 2023-ban is folytatódnak, mivel a piac új módszereket talál ki a vásárlások ösztönzésére” – mutatott rá Anthony Scarsella, az IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker kutatási igazgatója.
Ha a teljes tavalyi évet vizsgáljuk, akkor a Samsung volt a legnagyobb gyártó, 260,9 millió leszállított eszközzel, de az Apple meglepően közel került dél-koreai riválisához 226,4 milliós eredménnyel.
Leszállított okostelefonok száma a múlt évben
Forrás: IDC
(millió darab)