Soha nem veszi fel a telefont? Kicseng, de mégsem veszi fel. Látja, de nem hív vissza, hanem inkább üzenetet vagy hangüzenetet küld – nem újkeletű dolog. Ezeket valószínűleg mindenki megtapasztalta, aki a Z vagy Milleniumi, Y generációs emberrel próbált mobilon kapcsolatba lépni.
A Uswitch kutatásának köszönhetően viszont az is kiderült, hogy mi áll a soha fel nem vett hívások hátterében.
Váratlanul megcsörrenő telefon=rossz hír
A 2000, 18-34 éves ember körében végzett felmérés szerint az érintett korosztály 70 százaléka egyáltalán nem szeret telefonálni. Viszont csak 30 százalékuk hagyja reakció nélkül kicsöngeni a telefont.
Az idősebb generációk számára érthetetlen viselkedés mögött az áll, hogy a telefonhívást sokszor tolakodónak és/vagy szorongáskeltőnek találják. A váratlanul megcsörrenő mobilt a megkérdezettek zöme ugyanis a rossz hírekkel azonosítja.
„Ahogy az életünk egyre zsúfoltabbá és a munkarendünk egyre kiszámíthatatlanabbá válik, kevesebb időnk marad arra, hogy „céltalan” beszélgetés miatt hívjunk fel bárkit. A telefonhívások szerepe a feszített hétköznapok miatt lassan átalakult. Első sorban már annak van fenntartva, ha gyorsan akarunk közölni valakivel egy hírt. Ezek pedig gyakran nem túl pozitív hangvételű beszélgetések”
– mondta Dr. Elena Touroni, pszichológus.
A szöveges üzenetek azonban a távolságtartás és kontroll érzetét nyújtják számukra, így nem véletlen, hogy a mindennapi kommunikáció zömét inkább különböző chatfelületeken bonyolítják.
A szöveges üzenet mellett – hasonló okokból – a hangüzenet is igen népszerű a vizsgált korosztályban. Az Uswitch felmérése szerint a 18-34 évesek 37 százaléka mondta, hogy így kommunikál. Ehhez képest a 35-54 évesek mindössze 1 százaléka részesíti előnyben a hangüzeneteket a hívással szemben.
Munkahelyi telefóbia
Van, ahol azonban nem lehet menekülni a random megcsörrenő mobiltól és az azonnali beszélgetéstől, ami sok esetben lehetett volna egy e-mail tartalma is. Nem véletlenül született meg az egyik leghíresebb ezzel kapcsolatos meme sem.
A megkérdezettek közül sokan a feszengős, személyes beszélgetésekhez hasonlónak érzik a munkahelyi telefonbeszélgetést. Ezen kívül rendkívül időigényesek, ami a feladatok elvégzésétől veszi el az időt. Ezért megpróbálják addig kerülni a telefonálást, ameddig lehet.
„A telefonhívások sokkal intimebbek, mint egy üzenet. Még akkor is, ha munkahelyi beszélgetésről van szó. Az üzenetküldés lehetővé teszi a távolságtartást, és minimalizálja a sebezhetőség, kiszolgáltatottság érzését a másik számára, ami a munkahelyen létfontosságú”
– mondta Dr. Touroni.
A szöveges és hangüzenetek viszont lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy a saját tempójukban, nyomás nélkül válaszoljanak. Hogy átgondoltabb és megfontoltabb válaszokat adjanak.