Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

Csúcson a prémium kategóriás mobilok részesedése

MEGOSZTÁS

Bár a tavalyi év jelentős, 10 százalék fölötti visszaesést hozott az okostelefonok értékesítésében, van egy szegmens, amely ebben a helyzetben is jól teljesített, a prémium kategóriás készülékek iránti kereslet még nőtt is a múlt évben. Ennek eredményeként mind a darabszámot, mind a bevételt nézve rekordszintre emelkedett a részesedésük a Counterpoint Research adatai szerint.

Bár a makrogazdasági nehézségek miatt 2022-ben a globális okostelefon-eladások összességében 12 százalékkal visszaestek a 2021-eshez képest, a prémium szegmensben (vagyis a 600 dolláros nagykereskedelmi ár feletti kategóriában) egészen más volt a helyzet, ugyanis még nőtt is a forgalom, igaz csak egy százalékkal több ilyen készüléket adtak el tavaly, mint egy évvel korábban – derül ki a Counterpoint Research elemzéséből. Ez egyben azt is eredményezte, hogy korábban nem tapasztalt szintre, 55 százalékra emelkedett a szegmens részesedése a teljes, okosmobilok értékesítéséből származó bevételen belül. A darabszámot tekintve pedig az eladott okostelefonok 21 százaléka tartozott ebbe a kategóriába.

 

 

A Counterpoint Research elemzése szerint annak, hogy ennyire válságállónak bizonyult a prémium telefonok piaca több oka is van. Annak ellenére, hogy 2022-ben nehéz volt a makrogazdasági helyzet globális szinten is, a tehetősebb fogyasztók egyelőre kevésbé érezték meg a kihívásokat, sokkal jobban meg tudták őrizni vásárlóerejüket, mint a kevésbé tehetős vásárlók. Ez eredményezte azt, hogy a prémium szegmensben nőttek az eladások, míg a belépő és középkategóriás eszközök esetében jelentős visszaesés volt tapasztalható. Emellett, mivel az okostelefonok egyre inkább az életük központi elemévé válnak, az emberek hajlandóak többet költeni a készülékeikre, és hosszabb ideig megtartani azokat. Ez az egyik oka annak is, hogy 2022-ben az 1000 dollár feletti árszegmens növekedett a leggyorsabban, az előző évhez képest 38 százalékkal.

A növekedés másik kulcsfontosságú tényezője a „prémiumizációs” trend volt. A prémium szegmensben a keresletet az is hajtja, hogy a fogyasztók amikor lecserélik régi eszközüket többnyire legalább egy szinttel fejlettebb, nagyobb tudású készüléket választanak. Ez nem csak az érett piacokra jellemző magatartást, de a feltörekvő régiókban is megfigyelhető, így a harmadik vagy negyedik okostelefonjukat használó fogyasztók már kezdenek belépni a prémium szegmensbe.

 

Óriási az Apple előnye

Az OEM-gyártók közül az Apple eladásai éves szinten 6 százalékkal nőttek a prémiumpiacon, és részesedése ebben a szegmensben a múlt évben már elérte a 75 százalékot. A társaság akár nagyobb fejlődést is felmutathatott volna a Counterpoint Research elemzése szerint, ha az iPhone 14 Pro és Pro Max esetében nem lépnek fel szállítási gondok a 2022-es ünnepi csúcsszezonban. Az Apple profitált a Huawei kínai visszaeséséből is.

Az Apple-t a Samsung követte, amelynek eladásai éves szinten 5 százalékkal csökkentek 2022-ben. A társaság nem igazán tudott élni a kínai piaci lehetőségekkel és a Galaxy S22 sorozat tavalyi bevezetésére is jóval később került sor, mint az S21 2021-es piacra dobására. A Counterpoint Research szakértői szerint viszont az összehajtható okostelefonok iránti növekvő érdeklődés jó fejlődési lehetőséget jelent a Samsung számára.

 

 

Az Apple fölényét jól érzékelteti az is, hogy a Counterpoint Research adatai szerint a múlt évben a tíz legnagyobb mennyiségben eladott okostelefon modell közül 8 az amerikai cég terméke volt. Ez egyébként első alkalommal fordult elő, korábban még egyszer sem volt ennyire domináns egyik gyártó sem. A TOP10-be egyébként az iPhone-ok mellett még két Samsung készülék került be.

 

PODCAST

ICT Global News

VIDEOGALÉRIA
FOTÓGALÉRIA

Legnépszerűbb cikkek