A VW és leányvállalatai, a PowerCo, illetve az Elli, az IAA Mobility 2025 kiállításon villantott új technológiákat. Az autóipari szereplőknek szánt megoldások között a világ első szilárdtest-akkumulátoros tesztjárműve és egy új Ducati motor is bepillantást engedett a jövő akkumulátortechnológiájába.
A PowerCo Unified Cell akkumulátora a Volkswagen, a ŠKODA és a CUPRA elektromos városi autócsaládjában debütál. A technológia a cégcsoport állítása szerint sorozatgyártásra kész állapotban van, és jelentős ugrást jelent a teljesítmény, a költséghatékonyság és a rugalmasság terén.
A VW ezzel az eszközzel tovább bővítette e-mobilitási tapasztalatát, így mára a legszélesebb technológiai portfóliót kínálja az ágazatban. Vannak jövőbe mutató megoldásai a belső égésű motorok, a hibridek, a tisztán elektromos járművek és az energiatechnológiák gyakorlatilag minden szegmensében.
„A VW Csoport márkái teljes sebességgel hajtják előre a technológiai fejlődést. Az e-mobilitás kulcstechnológiáit – mint az akkumulátorcellákat, akkumulátorrendszereket és elektromos hajtásokat – saját kézbe vettük, így a legjobb megoldásokat fejleszthetjük” – vélekedett Oliver Blume vezérigazgató.
„Az első szilárdtest-akkumulátoros csoportjárművünk, az új Unified Cell-lel felszerelt Electric Urban Car család, valamint az Elli első nagyméretű energiatárolójának építése Salzgitterben újabb mérföldkövek azon az úton, hogy globális technológiai hajtóerővé váljunk az autóiparban.”
Több vállalat építette a Ducati szilárdtest-akkumulátoros motorját
Az IAA Mobility 2025-ön bemutatták a PowerCo, a Ducati és az Audi közös munkájából született, teljesen elektromos motorkerékpárt, amelybe a QuantumScape szilárdtest-akkumulátort építették be. Ez a demonstráció újabb mérföldkövet jelent a laboratóriumtól a sorozatgyártásig vezető úton.
A jármű alapja a Ducati V21L modellje, amelyet jelentősen átalakítottak. Az akkumulátorrendszert a szilárdtest-technológia követelményeire tervezték, és akár 980 darab QuantumScape QSE-5 cellával is felszerelhető.
A QuantumScape technológiája lítiumfém-anódot és kerámia szeparátort használ, ami hangsúlyosan nem a hagyományos lítium-ion akkumulátorok továbbfejlesztése, hanem egy teljesen új cellatechnológia.
„A szilárdtest-akkumulátor alapjaiban változtathatja meg az e-mobilitást. A QuantumScape-pel közös célunk a technológia iparosítása és a sorozatgyártás felé tett következő lépés” – jelentette ki a VW technológiai igazgatóságának tagja.
Thomas Schmall hozzátette, hogy a PowerCo vállalat Unified Cell akkumulátora tökéletes társ ehhez a koncepcióhoz, és a „solid-state-ready” technológia gyorsan átvihető a VW Csoport járműveibe, elvileg abban a pillanatban, hogy „a szilárdtest-akkumulátor elkészül”.
A Volkswagen új celláit egy egész járműcsalád megkapja
A Volkswagen Csoport és a PowerCo bemutatta a kiállításon a Unified Cell sorozatváltozatát is. Az akkumulátor először a Volkswagen, a ŠKODA és a CUPRA Electric Urban Car családjában jelenik meg.
Ezeknek a celláknak a gyártása az év végén indul a salzgitteri gigagyárban, majd a spanyolországi Valenciában és a kanadai St. Thomasban, míg az előgyártott, például katódanyagok európai forrásból érkeznek a futószalagra.
A Unified Cell energiasűrűségéről közölték, hogy körülbelül 660 Wh/l lesz, ami mintegy 10 százalékkal több, mint a korábbi celláké.
A „cell-to-pack” technológia révén pedig az új akkumulátorrendszer akár 450 km hatótávot és 25 percnél rövidebb teljes feltöltési időt kínál.
A Volkswagen célja, hogy a Unified Cell az elektromos járművek akár 80 százalékában is megjelenjen. Erre elég jó esély is van, mivel az új cella többféle, LFP, nátrium-ion, NMC és szilárdtest rendszerben is használható.
„Az akkumulátorcellák kulcstechnológiát jelentenek a 21. században, és döntő szerepet kapnak az európai autóipar jövőjében. Az első sorozatgyártású cellánk pedig teljesen egy szinten áll a legnagyobb versenytársakkal” – húzta alá Frank Blome, a PowerCo vezérigazgatója.
Címlapkép: Volkswagen Csoport