A mesterségesintelligencia-forradalom a marketinget is elérte, talán még a szó definícióját is átértelmezi az MI. Az elmúlt tíz évben ez a technológia okozta a legnagyobb változást vállalatok és ügyfeleik kapcsolatában. Több tényező közrejátszik benne: az MI és az automatizáció mellett az influenszer-kultúra fellendülése és az egyre hangsúlyosabb digitális magánjogok, a privacy. Bernard Marr jövőkutató szerint 2025 MI-marketingjét hat markáns trend határozza meg.
Dinamikus tartalom-előállítás
A generatív MI átalakítja a tartalom-előállítást, a folyamat a marketingre is komoly hatással van. A marketingesek eltávolodnak az egyszerű ChatGPT-alapoktól, helyette valós időhöz alkalmazkodó, a kontextusra és a hallgatók érzéseire reagáló technikával dolgoznak.
Az MI ebben a munkakapcsolatban több sima tartalomgeneráló eszköznél, a felhasználó viselkedése, a napszak, sőt globális események, „mikropillanatok” hatására változó tartalmakra számíthatunk tőle.
Az MI stratégiai partner
Az alapszintű adatelemző és ajánlórendszerek után az MI aktívan részt vesz a magas szintű tervezésben és döntéshozásban. Korábban nem látott pontossággal előrejelez jövőbe0li üzleti trendeket, kampányindítás előtt szimulál kimeneteket, valósidőben optimalizálja a források elosztását.
A jövő marketingese
Ezek a trendek a marketingben érvényesülhetnek először, ami így teszttereppé is válik, más szektorok követik a terület bíztató példáit.
Keresés helyett élő keresés
A generatív MI keresőmotorba integrálása jóval több frissítésnél: teljesen megváltoztatja, hogyan találjuk meg online az információt. A Google és a Bing már beágyazza az MI generálta válaszokat keresési eredményeibe, és ez kihat a marketingre is: teljesen átírja, zárójelbe teszi a sok marketinges szemében még mindig alfa és omega hagyományos SEO-t.
Chatbotok lesznek az információkeresés főszereplői, és ez Marr szerint legalább akkora nóvum, mint amikor desktopról mobilra váltottunk. Azért, mert így MI-rendszerek lettek az információ új kapuőrei.
Felpörög a videómarketing
Ha a tartalom a legfontosabb, a király, akkor a videótartalom a koronaékszer. A Z-generációval eddig is nőtt a gyors, tetszetős és fogyasztható kontent iránti igény, az MI-vezérelte videógyártással viszont még jobban személyre szabhatók, skálázhatók és új formákba csomagolhatók a mozgókép-anyagok.
A felhasználó által generált tartalom változatlanul népszerű, az alkotói és megosztási eszközök, platformok pedig egyre kifinomultabbakká válnak. Pont ezért, 2025 technológiai lehetőségek helyett sokkal inkább a stratégiai alkalmazásokról fog szólni.
Legújabb influenszerünk nem biztos, hogy ember lesz
Virtuális influenszerek hosszú ideje jelen vannak, 2025 viszont azért lesz számukra emlékezetes, mert az eddigi kollégáknál okosabbá válnak. Statikus digitális avatárok helyett MI-vel működő személyiségekkel folytatunk majd tartalmas, valósidejű interakciókat. Ez már nem tetszetős képek posztolásáról, hanem értelmes beszélgetésekből kialakuló autentikus kapcsolatokról szól.
Márkák rengeteget profitálhatnak belőle: az influenszer teljesen megtestesítheti a cég értékeit, 24/7 ráér, többezer követővel személyes párbeszédek formájában kommunikál.
Privacy paradoxon
A marketing egyik nagy problémája a személyre szabás mértéke és a személyes szféra sérthetetlensége közti egyensúly megtalálása. 2025-ben tovább bonyolódik a helyzet, viszont jó hír, hogy a két oldalt, a privacy-nek elsőbbséget adó személyre szabásban igyekeznek csúcs marketingesek közös nevezőre hozni.
Az MI-marketing ezzel nem csak az erősödő szabályozásnak igyekszik megfelelni, hanem a magánszféra elsőbbségével a fogyasztói bizalmat erősíti. A legnagyobb sikert nem a minden új technológiát bevető, hanem a technológiákat „az ügyfél az első” koncepció jegyében integráló marketingesek érik el jövőre.
Képek: Wikimedia Commons, Flickr