Az Amazon két, a terveket ismerő szivárogtatója szerint a cég fogyasztói kiterjesztett valóság (AR) szemüveget fejleszt, ami közvetlen versenyhelyzetbe hozná a Facebookot kiadó Meta Platformsszal.
Utóbbi vállalat nemrég komoly fejlesztést mutatott be, és egy újabb modellel lovagolná meg a Ray-Ban szemüvegmárkával közösen kiadott okosszemüveg sikerét is.
A The Information értesülései szerint az Amazon „Jayhawk” kódnéven futtatja az okosszemüveg-projektet, és a készülékbe a tervek szerint mikrofonokat, hangszórókat, kamerát és egyik lencsébe teljes színes kijelzőt is beépít.
A lap úgy tudja, hogy az újdonság 2026 végén vagy 2027 elején jelenet meg – igaz, az Amazon ezt, illetve az okosszemüveg puszta létezését sem erősítette meg a Reutersnek.
Mit mondtak az Amazon szivárogtatói?
Ha a The Information forrásai igazat beszélnek, akkor az Amazon újabb jelentős szereplője lehet az okosszemüveg-piacnak, amelyre fejlesztett már készüléket az Apple (Vision Pro), a Microsoft (HoloLens), valamint persze a Meta is, amely több projektet futtat a termékcsoportban.
Az Amazon a hírek szerint szintén nem állna meg egyetlen AR-szemüvegnél, hanem rögtön két típussal: egy futároknak és egy fogyasztóknak szánt verzióval jelentkezne.
Az árukézbesítőknek tervezett okosszemüveg egy riport szerint már tavaly fejlesztési fázisban volt. Ezek a speciális szemüvegek egy kis kijelzőn mutathatják a futároknak a lépésről lépésre haladó navigációt az egyes útvonalakon és minden megállónál.
A másik verzióba – amit már nem csak logisztikai szereplőknek, hanem minden mezei felhasználónak értékesítenének – ugyanazt a kijelzőtechnológiát építenék be, csak éppen már teljes színes kijelzővel, és a futárokénál karcsúbb, kevésbé robusztus kivitelben.
A források szerint az árukézbesítőknek ajánlott okosszemüveg leghamarabb 2026 második negyedévében mutatkozhat be, és rögtön 100 000 darabot dobhatnak piacra belőle.
A Meta nagyon erős versenytárs, nehéz lesz befogni
Az Amazon fogyasztói AR-szemüvege közvetlenül a Meta Platforms termékeivel versenyezne, ami még a logisztikai óriásnak sem lesz egyszerű menet. Sokan arra számítanak, hogy a Facebookot kiadó cég a jövő héten (szeptember 17-18-án) esedékes Meta Connect konferencián mutatja be új AR-szemüvegét.
Mint ismert, a Meta idén együttműködésre lépett az EssilorLuxottica Oakley márkájával egy mesterséges intelligenciával működő okosszemüveg fejlesztésére, ami az ugyanehhez a partnerhez tartozó Ray-Ban és a Meta közös sikere után egy újabb terméktípus megjelenését sejteti.
A Connecttől azt várja a sajtó, hogy hivatalosan is bejelentik a Ray-Ban Stories és a Ray-Ban Meta utódját, az ún. Hypernova AR-szemüveget, amibe már hajszálvékony kijelző is kerülhet. Erről a Bloomberg úgy sejti, hogy a korábban becsült 1000-1400 dolláros árnál olcsóbban, 800 dollárért lesz kapható.
Mivel a már AI-asszisztenssel ellátott Ray-Ban Meta annak ellenére is mintegy kétmillió példányban kelt el, hogy kijelzőt nem tartalmazott, a két vállalat okkal bízhat egy továbbfejlesztett verzió sikerében. Kérdés, vajon lesz-e annyira forradalmi, hogy a mainstreambe emeli az AR-technológiát.
A Meta korábbi próbálkozása a tisztességes eladásokkal együtt is veszteséges Quest 3 VR/MR headset volt, amelynek várhatóan lesznek további modelljei, de dolgozik még egy AR-megoldáson, az Orion kódnevű modellen.
Ez egy digitális holografikus képek valós környezetbe vetítésére képes, kiterjesztett valóság élményt nyújtó eszköz lesz, de még éveket kell rá várni, mivel a prototípus rettenetesen drága technológiával valósult meg, ami alapján az eszköz lencsénként (!) tízezer dollárba (kb. 3,4 millió forintba) kerülne.
Mielőtt elkezdenék értékesíteni, még alaposan le kell szorítani az árát, de ha összejön, akkor a Meta lehet ennek a szegmensnek az Apple-je vagy OpenAI-ja, hiszen nem az nyer igazán nagyot, aki elveti egy új technológia magvait, hanem az, aki képes sikerre vinni a belőle készült első piacképes verziót.
A címlapkép illusztráció. Fotó: Quang Tri NGUYEN/Unplash